Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Lövträd som ger pengar

1612 inlägg 139628 visningar 48 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Lars Lundqvist SLU  
#645981 Det allt kokar ned till i slutändan är huruvida man vill få betalt för arbetstiden eller ej.
Den som har ett jobb som tickar in en fast månadslön kan ägna fritiden åt obetalt arbete, som en fritidssyssla. Samma sak med den som lyfter pension. Men den som ska försörja en familj på sin "fritidssyssla" måste få fullt betalt för arbetstiden, inklusive sociala avgifter och privat pensionssparande.
Hur många knivar måste man sälja för att dra ihop till en månadslön på 30 000? Tolv månader om pret i flera år...

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-02  
#645982 Jag kan bara jämföra med de trädslag som jag har.

Sälg,en,lärk,tall, björk, granen utrotar jag...pga röta...

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#645983 Även om granens bottenstock ofta förstörs av röta, så kan ju både andrastocken och tredjestocken duga som timmer.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-02  
#645985 Njä de granar jag har haft så skulle jag vara glad om massan dög till just massa...

Skiftet i berget där var det lösröta.
Medans skiftet vid älven mest innehöll faströta.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

halvproffs  
#645986
vinterrojarn skrev:Jag kan bara jämföra med de trädslag som jag har.

Sälg,en,lärk,tall, björk, granen utrotar jag...pga röta...


Säljen blir det fina korgar av. Enen blir fina och väldoftande smörknivar. Lärken fina och tåliga altangolv. Björken, ved, stolar o bord och starka hockeyklubbor.
Granen ofta rakt och stark byggnadsstomme.
Ja må då säga, det är inte mycket som röjarn gillar. Jo, jag kom på en sak jonsered2254 :-bd

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#645987 Å för att anknyta till bilderna i första inlägget, så tillkommer ju en viktig fråga. Varför ska jag dom slutkund lägger ner tusenlappar på handgjorda knivskaft och knivslidor, när kniven i sak knappast är bättre än en plastig Hultamora-kniv* för under hundralappen?

*Med Hultamora-kniv avses alltså en masstillverkad kniv från antingen Hultafors eller Mora.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

halvproffs  
#645988
vinterrojarn skrev:Njä de granar jag har haft så skulle jag vara glad om massan dög till just massa...

Skiftet i berget där var det lösröta.
Medans skiftet vid älven mest innehöll faströta.


Inte granens fel om den sparats på fel biotop eller hur?
Men nu skulle ju tråden handla om lövträd.!

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

isteskog  
#645990
halvproffs skrev:
vinterrojarn skrev:Jag kan bara jämföra med de trädslag som jag har.

Sälg,en,lärk,tall, björk, granen utrotar jag...pga röta...


Säljen blir det fina korgar av. Enen blir fina och väldoftande smörknivar. Lärken fina och tåliga altangolv. Björken, ved, stolar o bord och starka hockeyklubbor.
Granen ofta rakt och stark byggnadsstomme.
Ja må då säga, det är inte mycket som röjarn gillar. Jo, jag kom på en sak jonsered2254 :-bd

Skulle nog ha varit punkt i stället för kommatecken mellan björk och granen, Proffset! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

halvproffs  
#645991
isteskog skrev:
halvproffs skrev:
vinterrojarn skrev:Jag kan bara jämföra med de trädslag som jag har.

Sälg,en,lärk,tall, björk, granen utrotar jag...pga röta...


Säljen blir det fina korgar av. Enen blir fina och väldoftande smörknivar. Lärken fina och tåliga altangolv. Björken, ved, stolar o bord och starka hockeyklubbor.
Granen ofta rakt och stark byggnadsstomme.
Ja må då säga, det är inte mycket som röjarn gillar. Jo, jag kom på en sak jonsered2254 :-bd


Skulle nog ha varit punkt i stället för kommatecken mellan björk och granen, Proffset! :wink:


Det förstod t.o.m jag. Även stor bokstav efter punkt :d

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-02  
#645992 Jo då jag gillar mycket men inte att man ska försöka påstå att man kan livnära sig enbart på att tillverka smörknivar, knivskaft, kniv ämnen mm.

Visst kan det handla om lövträd.
Men vad är det för lövträd som jag kan livnära mig på här, så att allt inte som vanligt ska handla om södra Sverige....

Jonsered 2054, 2254 är en volvo bm modell, lite jävligare att såga med men duger gott ändå... :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

halvproffs  
#645993
Niking skrev:Å för att anknyta till bilderna i första inlägget, så tillkommer ju en viktig fråga. Varför ska jag dom slutkund lägger ner tusenlappar på handgjorda knivskaft och knivslidor, när kniven i sak knappast är bättre än en plastig Hultamora-kniv* för under hundralappen?

*Med Hultamora-kniv avses alltså en masstillverkad kniv från antingen Hultafors eller Mora.
/Niklas


Som arbetskniv, nej. Som en fin gåva till någon som du vet skulle uppskatta en unik kniv som knivmakare gör, ja. Sverige har kanske världens skickligaste knivmakare som även tillverkar damaskstålet själv.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

halvproffs  
#645996 Här är en kniv jag fått som gåva.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

machonisti  
#646004
Lars Lundqvist SLU skrev:Det allt kokar ned till i slutändan är huruvida man vill få betalt för arbetstiden eller ej.
Den som har ett jobb som tickar in en fast månadslön kan ägna fritiden åt obetalt arbete, som en fritidssyssla. Samma sak med den som lyfter pension. Men den som ska försörja en familj på sin "fritidssyssla" måste få fullt betalt för arbetstiden, inklusive sociala avgifter och privat pensionssparande.
Hur många knivar måste man sälja för att dra ihop till en månadslön på 30 000? Tolv månader om pret i flera år...

Jag tror vi är många här på forumet som har ett jobb vi lever av.
Oavsett kostar det att äga skog och så vill man ju ha helst lite betalt för gallrings och röjningstimmen.
Annars kan man ju ägna sig åt meningslösa sysslor som att lyfta hantlar.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#646019
halvproffs skrev:
Niking skrev:Å för att anknyta till bilderna i första inlägget, så tillkommer ju en viktig fråga. Varför ska jag dom slutkund lägger ner tusenlappar på handgjorda knivskaft och knivslidor, när kniven i sak knappast är bättre än en plastig Hultamora-kniv* för under hundralappen?

*Med Hultamora-kniv avses alltså en masstillverkad kniv från antingen Hultafors eller Mora.
/Niklas


Som arbetskniv, nej. Som en fin gåva till någon som du vet skulle uppskatta en unik kniv som knivmakare gör, ja. Sverige har kanske världens skickligaste knivmakare som även tillverkar damaskstålet själv.

Då blir det en väldigt lite träåtgång...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Björn T  
#646020 Alla träd som säljs genererar pengar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).