Öppna kategorin

Timtaxa

18 inlägg 4916 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Timtaxa

DanEn  
#645311 Hej!
Jag har fått uppdrag som planerare åt ett skogsbolag. Ska planera avverkningar, vindfällehuggningar mm på privata marker åt dem. Jag står med egen bil, egna kläder osv medan de står med iPad och snitselband.
Nu till min fråga, vad är rimligt att fakturera i timmen?
Ersättning för resor tar jag ut separat. Det är fråga om i stort sett heltidsjobb som det ser ut nu.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Timtaxa

Aleck  
#645315 Om du får ersättning för resor kan man nog inte hävda att du står för egen bil som grundande till timersättningen, det är med andra ord mycket lite som du står med förutom kompetens. Så det beror alltså på hur mycket din kompetens är värd, med såklart ett minimum för en lägsta timlön+sociala avgifter och någon form av marginal. Skulle tro att den hamnar på runt 320kr/hr.

Därefter följer kompetenstillägg och ev korttidstillägg om det bara handlar om en kortare period, det vet vi inget om så det är svårt att säga något specifikt, men kan man få ut 400kr/tim för gymnasiekompetens eller annan likvärdig utbildning, och över 650kr/tim för högskolekompetens så är det nog bra!

Användarvisningsbild

Re: Timtaxa

DanEn  
#645404 Tack, jag hade ju tänkt nånstans runt 350. Har gått en planerarkurs på högskolenivå, men har ingen "riktig" högskoleutbildning. Men jag kanske kan sträva efter 400 till och med?

   TS
Avatar Fallback

Re: Timtaxa

alias  
#645406
DanEn skrev:Hej!
Jag har fått uppdrag som planerare åt ett skogsbolag. Ska planera avverkningar, vindfällehuggningar mm på privata marker åt dem. Jag står med egen bil, egna kläder osv medan de står med iPad och snitselband.
Nu till min fråga, vad är rimligt att fakturera i timmen?
Ersättning för resor tar jag ut separat. Det är fråga om i stort sett heltidsjobb som det ser ut nu.


Om man har fått ett uppdrag så tycker jag nog att man bör vara överens skriftligen om ett flertal saker såsom:

- i stort sett heltid, hur många debiterbara timmar per år innebär det och är det några garanterade mängder från uppdragsgivaren.

- hur många timmar på olika utbildningar per år behöver du genomgå där du betalar ev. kursavgift och sannolikt står för kostnaden för din egen tid?

- kan du debitera från att du sätter dig i bilen eller är det effektiv tid på plats i skogen (jobbar du långt hemifrån under den mörka delen av året så kan det bli korta dagar annars)?

- vilken milersättning kan du ta ut (täcker milersättningen både direkta och indirekta kostnader, eller behöver din timpeng täcka en del av värdeminskningen m.m.)?

Med hjälp av svaren på frågorna ovan samt hur mycket du anser att du vill ta ut i lön (samt lägga undan en buffert) så kan du räkna ut vad du behöver ta i timmen. Vad sen beställaren vill betala är en annan fråga.

Själv tycker jag nog att man bör debitera minst 450 kr/h om man kan fakturera ca 1500 h/år.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Timtaxa

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#645417 För 350kr är det bättre att vara anställd, var ju prat i annan tråd om 1200kr för konsult

Avatar Fallback

Re: Timtaxa

Avslutat-02  
#645418 Japp oavsett hur pass duktig eller ej.
1200 kr är det som gällde...

Man skulle ta betalt.. riktigt bra betalt..

Användarvisningsbild

Re: Timtaxa

DanEn  
#645419
Flisaren skrev:För 350kr är det bättre att vara anställd, var ju prat i annan tråd om 1200kr för konsult


Jo det vore nåt det! Men anställning är inte aktuellt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Timtaxa

svampbob  
#645424
vinterrojarn skrev:Japp oavsett hur pass duktig eller ej.
1200 kr är det som gällde...

Man skulle ta betalt.. riktigt bra betalt..


Jag skulle inte ta på mig det uppdraget igen för 1200 kr/tim. En vettig beställare och 700-900 kr/tim är mycket bättre.

Avatar Fallback

Re: Timtaxa

Avslutat-02  
#645427 Hmm..
Jaså...är jag konsult när jag lagar bilar eller bara mekaniker?

Avatar Fallback

Re: Timtaxa

Aleck  
#645429 I slutändan så är det ju skogsägaren som får betala för jobbet.

Så jag lägger ut frågan, finns det någon som är villig att betala 1200kr/tim för sina skogliga åtgärder i sin egen skog?

Då är inte ens maskinkostnaderna medräknade utan bara ren arbetskostnad.

I så fall är jag spekulant på att göra både det ena och det andra!

Användarvisningsbild

Re: Timtaxa

svampbob  
#645431
vinterrojarn skrev:Hmm..
Jaså...är jag konsult när jag lagar bilar eller bara mekaniker?


Du är väl VD för din bilverkstad och kliver inte ur sängen för mindre än 1000 kr/tim :-bd

Avatar Fallback

Re: Timtaxa

alias  
#645432
vinterrojarn skrev:Hmm..
Jaså...är jag konsult när jag lagar bilar eller bara mekaniker?


Tror att Lantmännen tog ca 700 kr/h för ca fem år sedan och då vill jag minnas att detta var ett lägre timpris än ordinarie, då traktorn var äldre än 5 år.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Timtaxa

Avslutat-02  
#645434 Kul...jag tar 440 kr exkl moms i timmen.
Men kan jag räkna mig som konsult?
Jag ser mig själv som enbart mekaniker, när jag röjer ser jag mig som röjare...

Men frågan kvarstår, är jag konsult eller enbart företagare?

Användarvisningsbild

Re: Timtaxa

Contårta  
#645450
alias skrev: Själv tycker jag nog att man bör debitera minst 450 kr/h om man kan fakturera ca 1500 h/år.


Vad räknar man på för kostnader då? Min bild är att entreprenörer ofta fårfölja med på kurser kostnadsfritt när ordinarie/ anställd personal går en kurs men fortfarande kan debitera.

Användarvisningsbild

Re: Timtaxa

svampbob  
#645456
vinterrojarn skrev:Kul...jag tar 440 kr exkl moms i timmen.
Men kan jag räkna mig som konsult?
Jag ser mig själv som enbart mekaniker, när jag röjer ser jag mig som röjare...

Men frågan kvarstår, är jag konsult eller enbart företagare?


Om det är så att i garaget bredvid ditt håller lyxbilsmeken AB till och dom tar 1000 kr/tim för att byta olja och fylla på glykol. När det blir något svårare så tar dom in Vintermekaren som konsult och debiterar bilägaren 1500 kr/tim tar du då fortfarande 440 kr/tim?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).