tis 19 maj 2020, 08:42#645299
Brukar vara så här med växellådan.
Om man inte byter oljan med jämna mellanrum så samlas skit och kondens vatten i oljan vilket gör att lådan tar stryk.
Vidare så slits oljans smörjegenskaper ner och den blir dålig på att smörja delarna i lådan...
Så byter man oljan relativt ofta så är det lugnt, och ser till att den är varm innan man börjar köra på vintern så brukar det gå länge. Kondensering i oljan är ett vanligt problem.
Bromsarna, behövs bara luftas om den stått länge eller läckage sker på någon cylinder eller bromsrör.
Väldigt sällan om traktorn används.
Kallstarter är den inte sämre än någon annan på, men som alla andra motorer så vill den gärna ha lite värme vid kall väderlek.
Men är oljan i motorn och filtret bytt så klarar den detta galant, bränsle filter likaså.
Så i med motorvärmare när det är kallt.
Starta traktorn, gå in ta en kopp kaffe, vänta tills oljan i motorn och lådan är varm sedan kör du, då håller grejerna.
Se till att byta:
Oljor även bromsvätska
Glykol vatten.
Filtren
Kontrollera:
Elen
Lufttryck i däcken
Motorvärmaren
Luftfilter
Att kopplingen kopplar ur.
Inget missljud i växellådan.
Att den inte ryker från vevhusventilationen.
Att den går jämt i motorn.
På traktorn eller kontrollera detta på de flesta traktorer du funderar på att köpa...