Motorsåg och handhållet

Driftproblem med HVA 254 XP

39 inlägg 6805 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Driftproblem med HVA 254 XP

Adalin  
#645259 Hej

Har 3st HVA 254 sågar som jag använder till lite allt möjligt på gården, Alla är fd militära sågar. En grön 254 från 1986 tror jag och två 254 xp från 1996, en med triobrake modifikation. kör 13, 15 och 18" svärd på dessa tre sågar.

Jag köpte den gröna 254 för några år sedan för nån hundralapp då den var svårstartad och gick väldigt dåligt enligt gamla ägaren, väl hemma så upptäckte jag att skiljeväggen mellan förgasaren och cylindern saknades så den hade uppenbarligen haft lite värmeproblem pga detta, men kolven såg relativt bra ut så jag köpte en ny mellanvägg, renoveringssats till förgasaren, tändstift och nya packningar samt ny bensinslang och filter. den gamla bensinslangen var hård som plast.

Efter detta så fungerar sågen bra för det mesta, den kan dock fortfarande vara lite svårstartad ibland och jag vet inte riktigt vad det kan vara som gör den så.
Kompressionen verkar ok i den då det är rejält med motstånd när man drar ibland.

Den andra, 254 xp sågen går perfekt, startar på andra rycket och tål att stängas av och starta på första om och om igen. denna har jag inga problem med alls, kör den med 18" svärdet och den klagar inte. fällde och sågade upp en 80cm tjock gran på en kamrats villatomt för några veckor sedan och kapade upp denna till ved en hel dag utan att den kärvade det minsta.

Den tredje, 254 xp sågen är den jag har haft mest problem med, det är den med triobrake. Har renoverat förgasaren, bytt dekompressionsventil, bytt tändstift, bytt packningar, bytt slang och filter, haft isär cylindern från kroppen och bytt packning där samt kontrollerat kolven efter repor, den ser snygg ut förutom lite horisontella repor i cylindern, men det ser snarare ut som slipmärken än rispor från kolven då kolven inte kan röra sig i det ledet. Har även justerat mellanrummet mellan tändspolen och hjulet efter mallen som följer med sågen 0,3mm

Problemet är att den fungerar när man startar den första gången och går bra så länge man inte stänger av den, när den väl dör går det inte att få igång den igen. Man drar och drar tills man kan hälla ut bensin ur ljuddämparen, man måste oftast låta den stå en dag eller skruva av tändstiftet så den torkar upp ordentligt innan den fungerar igen

jag har försökt att justera H och L skruvarna samt tomgången så gott jag kan, först skruva ut 1 1/4 varv på både H och L sedan justera in tomgången tills den går ok sedan justera i L skruven först till vänster sedan till höger för att hitta mittpositionen sedan skruva den lite till vänster om denna, justera tomgången igen och sedan justera H skruven så jag tycker den låter OK vid sågning. jag börjar misstänka förgasaren på något sätt men det finns ju inte direkt nya att köpa idag. Det är lite jobbigt då jag tycker sågen går bra när den väl går, och jag hade gärna fått den att gå lika bra som den andra 254 xp sågen.

den gröna 254 sågen hade jag också velat få till perfekt, då den trilskas lite ibland när man vill starta den igen efter att den varit avstängd, den brukar dock komma igång efter lite ryck och svordomar.

Jag är självlärd på hur man gör detta så jag vet inte riktigt vad jag har missat.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Driftproblem med HVA 254 XP

Avslutat-02  
#645261 Låter som om tändspolen är paj när den blir varm.

Användarvisningsbild

Re: Driftproblem med HVA 254 XP

Rotvältaren  
#645266 Japp, startar-fan-inte-när-den-är-varm-sjukan kan ofta bero på defekt tändspole precis som vinterröjarn skriver. Har du testat om den ger gnista när den är varm och vägrar starta? Det kan den förvisso ge men inte säkert att den är tillräcklig när stiftet är iskruvat.

Avatar Fallback

Re: Driftproblem med HVA 254 XP

Avslutat-02  
#645267 Det var väl samma spole till flera av dessa har jag för mig...

Var det inte en röjare som hade lika?

Användarvisningsbild

Re: Driftproblem med HVA 254 XP

Rotvältaren  
#645268 Nu blev det cykeltur så jag raderde inlägget.

Jag jämförde tändspole till Husqvarna 50, 51 och 55 med 254 och de är samma. Dock INTE 254 XP
Senast redigerad av Rotvältaren mån 18 maj 2020, 22:06, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Driftproblem med HVA 254 XP

Avslutat-02  
#645270
1589835886_tndspolehv2(8).jpg


Undrar om jag inte sett en sådan ligga på en hylla....

Användarvisningsbild

Re: Driftproblem med HVA 254 XP

Adalin  
#645271 Jo jag har misstänkt tändspolen, och har kollat på att beställa en ny. men beställa från kina i dessa tider är ju tyvärr lite svårt.
Jag testade faktiskt att byta spole mellan den gröna och den trilskande 254 xp sågen, men jag tyckte inte det förändrade varken gnistan eller startvänligheten, kan ju såklart vara så att båda är lite kassa.

Vill helst inte skruva i den som fungerar perfekt utan anledning, annars hade man ju kunnat testa att byta mellan den och de andra med.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Driftproblem med HVA 254 XP

Rotvältaren  
#645273 Nej grundregel är ju att aldrig röra det som fungerar...
Men nu blev jag lite förvirrad, är den gröna en 254 och den krånglande en 254XP?

https://www.aliexpress.com/item/4000482 ... web201603_

"HUNDURE Ignition Coil Magneto For Husqvarna 50 51 55 254 257 261 262 266 268 272 XP Chainsaw Spare Parts
For Husqvarna 50 51 55 254 257 261 262 266 268 272 272XP Chainsaw
Don't fit 254XP 262XP 266XP and 268XP"

Avatar Fallback

Re: Driftproblem med HVA 254 XP

Avslutat-02  
#645275 Bytt packboxarna?
Justerat bränsle nålen?

Användarvisningsbild

Re: Driftproblem med HVA 254 XP

Adalin  
#645276 nej den gröna är ingen xp, det är en ren 254. Kan ju faktiskt vara så att den spolen inte fungerade i 254 xp sågen då jag testade att byta mellan dem, de såg dock exakt likadana ut därav trodde jag att det var samma del. bytte tillbaks efter testet.

Vad är skillnaderna mellan dessa två spolar?

har inte justerat bränslesnålen i förgasaren, bytte ju dock alla de delarna när jag renoverade förgasaren, den gick lika illa innan renoveringen.
Jag har ingen erfarenhet av att justera bränslenålen, hur gör man det enklast?

packningar är bytta överallt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Driftproblem med HVA 254 XP

Avslutat-02  
#645308 Skillnaden på spolarna är väl varvtalsbegränsning.

Bör användas med avstörda stift
Men den senare spolen är ju lika som till hva 252Rx.

Användarvisningsbild

Re: Driftproblem med HVA 254 XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#645326 Ingen skillnad på spolarna på 254/257/262.
De går bättre utan R stift. De hade inga då de såldes med CJ7Y.
Skulle byta stift först...

Användarvisningsbild

Re: Driftproblem med HVA 254 XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#645329 Skillnad mellan 154/2545SE/SG och 254XP/XPG är inbyggd kil i svänghjul, Startapparat/linhjul och Airinjection. + några andra detaljer.
Utan airinjection är vänster vevhushalva lite annorlunda för kyl luftledning och stöd till kylluftledare.

Användarvisningsbild

Re: Driftproblem med HVA 254 XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#645330
vinterrojarn skrev:Bör användas med avstörda stift.

Det är HVA's rekommendation på såg gjorda efter 2000. Men vissa går bättre utan R ändå.

Avatar Fallback

Re: Driftproblem med HVA 254 XP

Avslutat-02  
#645335 Jovisst men kunden fick ingen garanti om man kört med fel stift.
Jag har skickat åtskilliga spolar till Hva och fått svaret tillbaka att stiftet knäckt spolen.

Vad ska en återförsäljare göra emot tillverkare? Man måste lyda under garanti tiden...

Men annars så ska det vara fritt fram...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).