mån 18 maj 2020, 21:39#645259
Hej
Har 3st HVA 254 sågar som jag använder till lite allt möjligt på gården, Alla är fd militära sågar. En grön 254 från 1986 tror jag och två 254 xp från 1996, en med triobrake modifikation. kör 13, 15 och 18" svärd på dessa tre sågar.
Jag köpte den gröna 254 för några år sedan för nån hundralapp då den var svårstartad och gick väldigt dåligt enligt gamla ägaren, väl hemma så upptäckte jag att skiljeväggen mellan förgasaren och cylindern saknades så den hade uppenbarligen haft lite värmeproblem pga detta, men kolven såg relativt bra ut så jag köpte en ny mellanvägg, renoveringssats till förgasaren, tändstift och nya packningar samt ny bensinslang och filter. den gamla bensinslangen var hård som plast.
Efter detta så fungerar sågen bra för det mesta, den kan dock fortfarande vara lite svårstartad ibland och jag vet inte riktigt vad det kan vara som gör den så.
Kompressionen verkar ok i den då det är rejält med motstånd när man drar ibland.
Den andra, 254 xp sågen går perfekt, startar på andra rycket och tål att stängas av och starta på första om och om igen. denna har jag inga problem med alls, kör den med 18" svärdet och den klagar inte. fällde och sågade upp en 80cm tjock gran på en kamrats villatomt för några veckor sedan och kapade upp denna till ved en hel dag utan att den kärvade det minsta.
Den tredje, 254 xp sågen är den jag har haft mest problem med, det är den med triobrake. Har renoverat förgasaren, bytt dekompressionsventil, bytt tändstift, bytt packningar, bytt slang och filter, haft isär cylindern från kroppen och bytt packning där samt kontrollerat kolven efter repor, den ser snygg ut förutom lite horisontella repor i cylindern, men det ser snarare ut som slipmärken än rispor från kolven då kolven inte kan röra sig i det ledet. Har även justerat mellanrummet mellan tändspolen och hjulet efter mallen som följer med sågen 0,3mm
Problemet är att den fungerar när man startar den första gången och går bra så länge man inte stänger av den, när den väl dör går det inte att få igång den igen. Man drar och drar tills man kan hälla ut bensin ur ljuddämparen, man måste oftast låta den stå en dag eller skruva av tändstiftet så den torkar upp ordentligt innan den fungerar igen
jag har försökt att justera H och L skruvarna samt tomgången så gott jag kan, först skruva ut 1 1/4 varv på både H och L sedan justera in tomgången tills den går ok sedan justera i L skruven först till vänster sedan till höger för att hitta mittpositionen sedan skruva den lite till vänster om denna, justera tomgången igen och sedan justera H skruven så jag tycker den låter OK vid sågning. jag börjar misstänka förgasaren på något sätt men det finns ju inte direkt nya att köpa idag. Det är lite jobbigt då jag tycker sågen går bra när den väl går, och jag hade gärna fått den att gå lika bra som den andra 254 xp sågen.
den gröna 254 sågen hade jag också velat få till perfekt, då den trilskas lite ibland när man vill starta den igen efter att den varit avstängd, den brukar dock komma igång efter lite ryck och svordomar.
Jag är självlärd på hur man gör detta så jag vet inte riktigt vad jag har missat.