Verkstan

Billig och enkel elstyrning av hydraulventiler

48 inlägg 16694 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Billig och enkel elstyrning av hydraulventiler

JohannesG  
#644290
Bosse1 skrev:
kungsis skrev:Är det bara jag som funderat på att använda solenoider från startmotorer 8)

Mvh
Kungsis


Jo, gjorde det körde gripen med två sådana.Drog ofantligt på batteriet.Men det funkade.
Många år sen, såg skapelsen i en skrotlåda häromdan :grin:

Hur fungerade det för övrigt bortsett från elförbrukningen? Vad gjorde att den skrotades?
Förbrukar en stopp-solenoid lika mycket? Har den tillräcklig slaglängd och kraft?

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Billig och enkel elstyrning av hydraulventiler

JohannesG  
#644291
Slurfi skrev:
1589398868_s-l1600.jpg

1589398868_s-l1600_(1).jpg

https://www.ebay.co.uk/itm/4-SPOOL-ELEC ... SwzYteE46U

Bud från £120 kan kanske vara nåt?

För osäkert när man inte vet skick eller övrig data om den.

   TS
Avatar Fallback

Re: Billig och enkel elstyrning av hydraulventiler

Bosse1  
#644298
JohannesG skrev:
Bosse1 skrev:
kungsis skrev:Är det bara jag som funderat på att använda solenoider från startmotorer 8)

Mvh
Kungsis


Jo, gjorde det körde gripen med två sådana.Drog ofantligt på batteriet.Men det funkade.
Många år sen, såg skapelsen i en skrotlåda häromdan :grin:

Hur fungerade det för övrigt bortsett från elförbrukningen? Vad gjorde att den skrotades?
Förbrukar en stopp-solenoid lika mycket? Har den tillräcklig slaglängd och kraft?

Dom var ihopspända med två utanpåliggande skruv och en plunge som for emellan,såg ut som en typ hydraulkolv.
Sen var det två utanpåliggande brytare som jag tror skötte "hold in" . Blev ganska klumpigt, jag kan höra ljudet än klonk,klonk. Sen blev det en vanlig spak,lite mindre krångel. Jag vet inget om stoppsolenoider.

Användarvisningsbild

Re: Billig och enkel elstyrning av hydraulventiler

Fredi  
#644403 Jag använde en stoppsolenoid till att dra i sliden på en Hitachi grävmaskin för ca 20 år sen. Funkade bra i många år men fick byta fjädern till sliden för att den skulle orka dra.

Avatar Fallback

Re: Billig och enkel elstyrning av hydraulventiler

kungsis  
#644848
Fredi skrev:Jag använde en stoppsolenoid till att dra i sliden på en Hitachi grävmaskin för ca 20 år sen. Funkade bra i många år men fick byta fjädern till sliden för att den skulle orka dra.


Jag har ofta funderat på varför det sitter så stark fjäder i de manuella och svagare i de elstyrda :???: Är det bara något säkerhets-grej eller?

Mvh
Kungsis

Användarvisningsbild

Re: Billig och enkel elstyrning av hydraulventiler

JohannesG  
#644854
kungsis skrev:
Fredi skrev:Jag använde en stoppsolenoid till att dra i sliden på en Hitachi grävmaskin för ca 20 år sen. Funkade bra i många år men fick byta fjädern till sliden för att den skulle orka dra.


Jag har ofta funderat på varför det sitter så stark fjäder i de manuella och svagare i de elstyrda :???: Är det bara något säkerhets-grej eller?

Mvh
Kungsis

Det skiljer även mellan olika manuella paket. Så jag tycker också det vore intressant att veta.
Det som sitter på Mowin, ett Nordhydraulik och någon beteckning jag förträngt, har ganska korta spakar och är bekvämt att köra utan att vara trögt. Men de till kran och stegmatare, Hydrocontrol D3M respektive Finnrotor LSV50 har längre spakar för att gå lika lätt, vilket gör att fingrarna får spreta mer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Billig och enkel elstyrning av hydraulventiler

AKKAMAAN  
#644890
kungsis skrev:Jag har ofta funderat på varför det sitter så stark fjäder i de manuella och svagare i de elstyrda :???:

Är du säker på att du pratar om exakt samma ventil i övrigt? Dvs främst samma dimensioner på resp slid I elstyrd resp manuellstyrd ventil🤔
Är den elstyrda varianten du avser proportionell eller on/off? Är den kanske elhydrauliskt styrd?
Proportionella slider kräver mera progressiva fjädrar än in/off ventiler, oavsett om de är EHC styrda eller manuella. Progressiva fjädrar blir mera linjärt styvare och styvare ju mera man pressar ihop dem.
Senast redigerad av AKKAMAAN fre 29 maj 2020, 16:22, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Billig och enkel elstyrning av hydraulventiler

kungsis  
#645249 Nä, inte tusan pratar jag om exakt samma ventil. Vet inte ens om det finns, men visst, det gör det säkert. Men så pass stor skillnad är det inre och det kan ju inte innebära att man i ena fallet behöver en kraftig fjäder och i andra fallet en mera normal. exempel https://www.ikh.se/sv/riktningsventil-1 ... z802aes312 och https://www.ikh.se/sv/hydraulventil-3-8 ... l-fm985081.

Mvh
Kungsis

Avatar Fallback

Re: Billig och enkel elstyrning av hydraulventiler

AKKAMAAN  
#647323 En manuell riktningsventil handhas med finger-, hand- ,och arm-kraft. För att ge en manuell ventil proportionalitet så måste fjädern vara relativt linjärt progressiv. För sk elektiska minispakar så är det fingerkraft som gäller då handflatan och hela armen skall vila avspänd på arm- och handstöd.
Vid manövrering av manuella riktningsventilreglage så finns inga armstöd för avlastning. Kroppens axlar och själva reglagen måste "bära upp armen". För att inte det ska ske ofrivillig spakpåverkan av att armen-handen hänger på reglaget så måste spaken ha ett visst motstånd i neutralläge, eller "startkraft"
En elstyrd on/off solenoidventil behöver ingen sån "startkraft".

Fingertoppar har ett optimalt manöverkraft-område runt 2N (Newton) Max 5N.
Fingrar 2N-5N Max 40N
Handspak (delvis med arm) 5N-15N Max 140N

Den här bilden kommer från en sk Ergonomisk Checklista (källa Skogforsk) för skogsmaskiner och den ligger till grund för hur en förarplats bör se ut ur en ergonomiskt riktig synvinkel. Alla mmaskintillverkare sneglar på den här cheklistan (kanske i smyg) för man vill inte kompromissa med förarens välbefiinnande.

Så det är inte önskvärt att ha såna här reglage som vare sig går "för lätt".eller för tungt.

"6-spaks"-reglage har i alla år dragits med att måsta kompromissa med dessa fjädrar. Fjädrarna sitter förspända för att hålla sliden i ett säkert neutralläge. Varje centreringsfjäder är komprimerad någon halv-centimeter. Fjädertråden är ca 3mm-4mm grov så många förare har kunnat klippt av ett halvt eller helt varv på dessa fjädrar för att göra spaken lättare att manövrera. Nackdelen med detta är att eventuellt riskerar att ventilen inte går i exakt neutralläge om den av någon anledning skulle kärva. Det kan i så fall vara bl a en säkerhetsrisk. Neutralläget på alla kranreglage måste vara distinkt och ha en viss startkraft.

Användarvisningsbild

Re: Billig och enkel elstyrning av hydraulventiler

JohannesG  
#647546 Mycket intressant läsning! 👍 👍 🙂
Vilket kraft behöver då sliden i en magnetventil?

Personligen lutar det åt NG06 ventiler, det ändå känns mest driftsäkert. Men jag tycker fortsatt diskussionen är mycket intressant.

   TS
Avatar Fallback

Re: Billig och enkel elstyrning av hydraulventiler

AKKAMAAN  
#647593
JohannesG skrev:
Vilket kraft behöver då sliden i en magnetventil?


En viktig skillnad mellan rena solenoidventiler och ventiler som är hand- eller plot-tryckstyrda är diametern och längden på sliden, vilket i sin tur är avgörande för flödes-kapaciteten.
De flesta direktstyrda solenoidventil-slider är 8-15 mm i diameter och är 5-8 cm långa inuti "loppen". De kräver magnetkraft på kanske 10-50 Newton som mest. Magneterna drar 20-50 Watt som mest. Eftersom de oftast sitter var för sig på sandwichplattor så kan de iofs klara rätt höga flöden. De finns i 3 olika storleksklasser, D02, D03 och D04 De klarar flödet på runt 20-50 Liter per minut. Det finns också direktstyrda proportionella solenoidventiler för flöden upp mot 40 L/min.
En konventionell proportionell riktningsventil för större flöden måste vara hand- eller pilottryckstyrd pga av att de har större diameter, 20-30 mm och 100-200 mm längd. Centrerings fjädrarna kan i centreringsläge vara förspända till 150-250 Newton. Vid manuella spakar ger spakutväxlingen 10:1 runt 15-25 N i startkraft på spaken. Kraften ökar proportionellt till ca det tredubbla eller 45-75N.

Gjorde den här illustartionen för ett par år sedan


.

Användarvisningsbild

Re: Billig och enkel elstyrning av hydraulventiler

bmbamse  
#647612
JohannesG skrev:Det beror väl på hur mycket växeln bromsar. Men i mitt fall där jag tänker mig bara en motor (eventuellt med inbyggd växel) och kuggstång ska spaken dra tillbaka motorn till 0 utan el.

Räkna med att det bromsar väldigt bra! Att slidens fjädrar ska orka dra tillbaka till neutral på egen hand kan du nog glömma om du inte sätter hävarmen direkt på motoraxeln, och då måste du ha en motor dimensionerad efter det... Den motorn kommer då bara att gå ungefär ett 1/4 varv åt gången så det är i princip bara dess startmoment du har och dra med.

I "mina" skrivare sitter VÄLDIGT starka (24V) motorer med växellådor som drar upp cirka 2000 ark papper i rätt höjd för matning (vi snackar då ca 12,5 kg i vikt som lyfts lodrätt upp med vajerspel) men problemet är att i bland (sällan, men ändå) havererar de... Och du orkar inte vrida runt dem för hand!

Ju högre utväxling du vill ha, desto färre varv får motorn snurra per "cykel" och desto mer kraft måsten den kunna utveckla i startögonblicket... Men det behövs å andra sidan inte så våldsamt låg utväxling förrän din önskan, om att fjädrarna i sliden ska kunna dra tillbaka i rimligt tid, fallerar helt.

Ska du använda servomotorer på något vis så bör du göra som föreslagits tidigare och fixa ett nödstopp som skickar oljan direkt till tank om det blir fel. Dessutom, när du nu funderar på arduinio så skulle jag lägga till feedback till processorn för alla ventil-lägen så att den själv utlöser nödstoppet om den hittar fel mellan förväntat och aktuellt ventilläge.

Användarvisningsbild

Re: Billig och enkel elstyrning av hydraulventiler

OBWN94  
#791105
JohannesG skrev:Mycket intressant läsning! 👍 👍 🙂
Vilket kraft behöver då sliden i en magnetventil?

Personligen lutar det åt NG06 ventiler, det ändå känns mest driftsäkert. Men jag tycker fortsatt diskussionen är mycket intressant.

Hej! Hur har det gått?

Blev det någon billig och enkel elstyrning?

MVH

Användarvisningsbild

Re: Billig och enkel elstyrning av hydraulventiler

JohannesG  
#791136
OBWN94 skrev:
JohannesG skrev:Mycket intressant läsning! 👍 👍 🙂
Vilket kraft behöver då sliden i en magnetventil?

Personligen lutar det åt NG06 ventiler, det ändå känns mest driftsäkert. Men jag tycker fortsatt diskussionen är mycket intressant.

Hej! Hur har det gått?

Blev det någon billig och enkel elstyrning?

MVH

Jag köpte NG06 ventiler. Då driftsäkerhet och prestanda var viktig. I mitt fall klarar även NG06 ventilen ett högre flöde än den gamla manuella ventilen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Billig och enkel elstyrning av hydraulventiler

OBWN94  
#791144
Emppoo skrev:Har gått i samma tankar själv att bygga egna elspakar men har mycket lite kunskap, är industrielektriker men detta går över mitt förstånd :???:

Verkar finnas rätt starka servomotorer till tex radiostyrda bilar till rimligt pris tex https://www.kullagergrossisten.se/produ ... sek-srt-rc

Tänker mig att det borde gå att montera servomotorerna med ett länkage mot spaken.

I mitt fall skulle jag behöva 5 servomotorer (En till vardera ventil) och 2 joysticks som hanterar sväng, bom, sticka och rotator, hur löser man den 5e funktionen som då blir öppna/stänga grip, har man det på knapp eller hur ser det ut i fabrikstillverkade maskiner? Är detta något som är möjligt att lösa med en aurdino? Kul om man skulle kunna dra igång projekt samtidigt och hjälpa varandra i mål :-bd

Hur har det gått med ditt bygge? Jag tror inte du behöver ett arduino bara för att manövrera kranen med servon.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).