Motorsåg och handhållet

Motoreffekt hva 540i XP?

114 inlägg 16307 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Motoreffekt hva 540i XP?

axwell  
#644978
Niking skrev:För att återgå till ämnet, så är ju Husqvarna batterisågarnas Rolls Royce. Å då de senare inte uppger effekten på sina lyxbilar, så hakar kanske Husqvarna på trenden? 8)
/Niklas


Vilken Rolls Royce tänker du på ?

Eller är det myten om när presumtive köparen frågar hur många hp Rollsen har: "Tillräckligt många".

Modellerna hette under många år lika som antalet hp men senare blev det modellnamn med "Silver ....
Men omöjligt att få veta effekten tror jag inte på, annat än som en skröna.



https://sv.wikipedia.org/wiki/Rolls-Royce_Motor_Cars

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Motoreffekt hva 540i XP?

Hema  
#645069 Om elbilar kan skylta med sin effekt, så varför inte motorsågar? :)

Användarvisningsbild

Re: Motoreffekt hva 540i XP?

TobiasGå  
#645072 Min tanke är att det är antingen är missvisande (att kedjan ex är smalare än en bensinsåg?), eller att det inte är något imponerande att komma med?

"Den här batteriskruvdragaren motsvarar en bensinskruvdragare på 40cm3"

Deras 230 volts motorsåg anges i watt och inte något motsvarighet..?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motoreffekt hva 540i XP?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#645156 Watt eller Kilo Watt är ju ett vanligt begrepp på elmaskiner. Visst finns det många såna som inte har det utsatt. Oftast av marknadsföringsskäl.
Inte så bra o på stå en mängd grejer och sen visar det sig att det inte var så bra.

Användarvisningsbild

Re: Motoreffekt hva 540i XP?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#645175 Batterisågar ger ju en överlägsen arbetsmiljö och en otrolig driftsäkerhet, jämfört med bensinare.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Motoreffekt hva 540i XP?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#645177 Det är din åsikt. Inte allas.
Jag upplever ljudet från elmotorer som värre. Kanske inte i db men o höra på. Definitivt intye oskadligt på något sätt.
Ljudet från skärutrustning är samma.

Avatar Fallback

Re: Motoreffekt hva 540i XP?

Avslutat-02  
#645179 Tvinga mig inte att börja sjunga igen.... :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Motoreffekt hva 540i XP?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#645184
vinterrojarn skrev:Tvinga mig inte att börja sjunga igen.... :mrgreen:

Du behöver inte sjunga falskt för min skull... :grin:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Motoreffekt hva 540i XP?

Avslutat-02  
#645187 =))

Användarvisningsbild

Re: Motoreffekt hva 540i XP?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#645188
Mange skrev:Det är din åsikt. Inte allas.
Jag upplever ljudet från elmotorer som värre. Kanske inte i db men o höra på. Definitivt intye oskadligt på något sätt.
Ljudet från skärutrustning är samma.

Det är din åsikt, inte allas!

Men sakligt sätt har batterisågar inget tomgångsknatter, klart lägre ljud vid drift samt inga avgaser. Därutöver är de otroligt lättstartade och har en god driftsäkerhet.
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 18 maj 2020, 21:14, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Motoreffekt hva 540i XP?

Avslutat-02  
#645190 Men en större såg på tomgång är ju underbar musik...

Helst en partner kub.... :mrgreen: :-bd

Avatar Fallback

Re: Motoreffekt hva 540i XP?

röjar kalle  
#645197 Hyrde in en 30 meters skylift bil på ett jobb för en månads sen.Skylift gubben hade en hva 540i måste nog hålla med niking att dom är bra inga skitgrejor.När vi kom ner på grova grenarna så kom 2260an fram komentaren från lift gubben den går lite bättre men bara lite. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Motoreffekt hva 540i XP?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#645203
Niking skrev:
Mange skrev:Det är din åsikt. Inte allas.
Jag upplever ljudet från elmotorer som värre. Kanske inte i db men o höra på. Definitivt intye oskadligt på något sätt.
Ljudet från skärutrustning är samma.

Det är din åsikt, inte allas!

Men sakligt sätt har batterisågar inget tomgångsknatter, klart lägre ljud vid drift samt inga avgaser. Därutöver är de otroligt lättstartada och har en god driftsäkerhet.
/Niklas

De har säkert sin plats, jag vet bara inte till vad riktigt. Kanske i lastbilshytten eller hos nån hobby/fritids användare. Arborist, tja kanske om de inte har nåt bättre så varför inte?
Driftsäkra är de nog om de inte används mycket och hårt.

Blir det billigare så de kan köras vettigt en 4-8 tim utan o lägga hur mycket pengar som helst på dem, då kanske intresset ökar. Kanske...

Avatar Fallback

Re: Motoreffekt hva 540i XP?

röjar kalle  
#645204 Det är nog långt till att dom kan mäta sig i prestanda med bensin såg.

Användarvisningsbild

Re: Motoreffekt hva 540i XP?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#645205 Visst är det kul med nyheter och kanske de blir bättre...
Jo, det pratas en hel del... Jag tycker det är roligt o intressant, vill gärna se nåt som funkar bättre. Inte riktigt vad de flesta vill ha och förväntar sig av en såg.

Pellenc tex ligger långt före rent tekniskt än de två stora motorsågtillverkarna. Design och användningsområde är lite anpassat för vissa arbete vilket gör det lite smalt och krångligt för andra arbetsområden.

Jag visade en för en arborist, han hade provat topp hans sågen sa han och han kommer inte o köpa nåt om det inte är bättre än de MS200 han har. Han har några till så han klarar sig nog så länge han behöver.
Jag tror det tar ett tag innan de kan prestera lika mycket för samma pengar...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).