Avverkning (slutavverkning)

Corona och dess påverkan på skogsbruket.

177 inlägg 31502 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

mooos73  
#644901 Framgång väntar den som har allt i ordning. Folk kallar det ’tur’. Nederlag väntar den som har glömt att i tid vidta nödvändiga åtgärder. Detta kallas ’otur

Håller med Jannee och Hema....är man lite förberedd klara man sig lite bättre än den som inte är...kanske blir det lite självsanering bland företag som inte är riktigt livskraftiga?? Kanske börjar folk förstå vikten av ett sparande?? Kanske måste vi inte åka utomlands 4 gånger/år?? Kanske är det klokt att gynna den lokala marknaden och öka självförsörjningsgraden?? Kanske kan folk lära sig lite om civil beredskap och inte bara förlita sig på att någon annan löser problemet??
Självklart kommer vissa hamna ganska hårt i kläm på vägen men vem har sagt att livet är rättvist?
Sorry, lite skog i det här inlägget....

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

jannee  
#644905 Den regression vi nu genomgår behöver inte på sikt vara alls negativt för skogsbruket.
Nedgång i konjunkturen innebär självfallet också en minskad efterfrågan även på skogsråvaror.
MEN, allt detta borde normalt även innebära att intresset för att köpa en skogsfastighet minskas.
Färre ägarbyten i sin tur gör dock också att utbudet av skogsråvara minskar, på sikt kan detta då innebära att efterfrågan blir högre än utbudet vilket kan innebära en prisuppgång.
Som grädde på moset kommer också denna plastskatt vilket gör att efterfrågan på skogsprodukter kommer att öka.
Miljöförespråkarna får även de nu vatten på sin kvarn när det klart kan bevisas att en konsumtionsminskning av oljebaserade produkter klart och tydligt visar på en miljöförbättring = en coronaeffekt.

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

r93  
#644910 Förstår din tanke, dock så måste ju någon ha råd att köpa produkterna!

Tror att varken piloter eller kabinpersonal planerar att bygga nytt hus.

Sedan alla dessa ”aktiviteter” som det talas om som inte behövs? Någon livnär ju sig på detta?
Men dom får skylla sig själva som inte köpte 300 ha skog istället?

Vi som bor i skogen blir ofta beskyllda för att vara inskränkta, och sådana här resonemang spär bara på det!

Först så blir det massiv arbetslöshet, sedan kommer det bli otroliga skattehöjningar för att att sjukvården ska komma ifatt, betänk att inga, icke akuta operationer görs i Sverige nu, det är ett otroligt berg av operationer som byggs upp.

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Avslutat-02  
#644912 Det kommer inte att bli någon ökning på priserna för virke, snarare tvärtom, allt kommer dala ner.

Och många småföretagare kommer att gå i konkurs, har man inte förstått vad som komma skall ska man nog sitta kvar i den båten som ändå redan har kapsejsat.

Den svenska ekonomin och staten har bromsat in, det är allvarligt och mycket mer allvarligt än någonsin tidigare.
Sveriges ekonomi var och är dåligt rustade för att försörja denna mängd med arbetslösa, exklusive dolda siffror av arbetslösa.
Vi har inte 7-8% arbetslösa, vi har vill jag påstå ca 25% arbetslösa, vilket alla vet om men få vill säga det.
Utöver detta ska vi inte kunna se en regering agera för allas bästa, utan där ska man bara sitta ner och vänta.

Hade man låst gränserna och sedan sänkt skatterna för jord och skogsbruket, så att den totala summan i procent vid anställning stannat på ca 40% skatt inkl sociala kostnader, så hade både skogsvården och bären,mjölken mm kommit fram och blivit gjorda, men nu står alla inför samma stålbad, där vi inte kan få igång verksamheter i tid eller pga att det kostar för mycket.

En stat som sänker skatterna, få ändå in konstanta medel med jämt flöde, medans en regering med ambitionen att höja skatten när sitt folk har det som sämst, riskerar att mista mer än de vinner.

Nä, ner rejält med skatterna och få snurr på landet i stort inte bara tänka städerna konstant.

Corona är det högst osäkert om vi ens blir av med, så då måste vi börja agera nu för scenarion där det blir värre.

I min region börjar nu fallen av smittade att öka i stora tal, sedan står det en smitskyddsläkare och talar om att min region är så dåligt rustade att man räknar stora dödstal inom de närmaste veckorna/månaderna...

Man har även missförstått att det skulle lugna sig nu till sommaren, men jag har hela tiden tänkt tvärtom och fick höra exakt samma sak härom dagen, att med semester, vikarier, dåliga rutiner mm
Så är detta bara början, så länder som nu öppnar och folk tror det är över, står inför en otäck mardröm...

De länder som nu öppnar börjar inse att det som fanns tidigare, kaffeer, butiker, byggare mm är borta, även massor av jobb är borta,vilket tar tid att få tillbaka.

Det går fort att rasera företag i botten,men att bygga upp dem är svårt och tufft.

Sedan detta med att man inte ska hjälpa företag/företagare, vem är det som har betalat för hela kalaset framtills nu?
Jo just det det är just samma kategori som man överger som ett sjunkande skepp.

Fram med stöd inte bara till större företag, utan till alla,och inga lån.
Uppskjutna skatter mm.
Utan direkta insatser framöver där staten betalar lönen för alla under några månader..

Hjälp bönderna, stötta branscher som kan fortfarande jobba vidare under detta, stötta de som inget har, genom att börja agera som en styrande regering så kan detta bli ganska okej i slutet,när vi alla ska bygga upp landet igen,men utan styrande och agerande är det totalt dömt att misslyckas.

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Hema  
#645016 Vet inte om jag upprepar mig. Men förslaget från Henrik Jönsson att återskjuta förra årets inbetalda företagsskatt vore ett enkelt administrativt drag. Även om jag tycker att man kan börja med 25%-enheter och öka på om det skulle behövas. Rättvist rakt av. Och de företag som skattefifflat, får heller inte så mycket stöd.

Vi behöver enkla stödsystem, som inte behöver en massa granskning.

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Avslutat-02  
#645030 Enda gången något behöver ha granskning är när staten är misstänksam, vilket innebär att den missunnar de som betalat in dessa pengar.

Utan företag så stannar Sverige, det är bara att välja, pest eller kollera.

Antingen så granskar man för skattemedel som kunde ha använts till annat, eller så använder man pengar till de som verkligen behöver dem...där finns inte stora företag med utländska intressen eller ägare.

Inga aktieutdelningar är en självklarhet om staten räddar jobben, den räddar inte deras plånböcker utan enbart att skattemedel kan börja komma in igen..

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Hema  
#645035
vinterrojarn skrev:Enda gången något behöver ha granskning är när staten är misstänksam, vilket innebär att den missunnar de som betalat in dessa pengar.

Utan företag så stannar Sverige, det är bara att välja, pest eller kollera.

Antingen så granskar man för skattemedel som kunde ha använts till annat, eller så använder man pengar till de som verkligen behöver dem...där finns inte stora företag med utländska intressen eller ägare.

Inga aktieutdelningar är en självklarhet om staten räddar jobben, den räddar inte deras plånböcker utan enbart att skattemedel kan börja komma in igen..

Fast med aktieutdelningarna ger inkomster till pensionsfonderna, som såklart använder utdelningar till nyinvesteringar. Samt då borde väl aktieägarna bli tvugna att ställa upp vid nyemission. Så det är lite tudelat det där.

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Avslutat-02  
#645037 Det blir ytterst tudelat detta..
Men lån åt företagen tror jag inte alls på.
Iallafall inte åt de mindre...

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

jannee  
#645053 Självklart att allt går åt helvete när pessimisterna ska få råda.
Ett gammalt ordspråk säger: Inget ont utan något gått med sig.
En nedgång i konjunkturen är det så farligt?
Även om det blir så dåligt som det var på 50 eller 60 talet så borde vi ändå leva gott.
Det är mycket vi kan försaka utan att egentligen lida något speciellt.
Detta konsumtionssamhälle vi idag förskaffat oss är verkligen av ondo.
Slit och slängmentaliteten är rena vansinnet.
Det vi nu upplever är egentligen en nödvändig för att inte säga välkommen påminnelse om hur skör vår välfärd egentligen är.
Svensk åldringsvård, svensk sjukvård, ja byråkratisk och ineffektiv, något som ingen vill erkänna.
Finns många "underutvecklade" länder med minst lika bra vård men till en bråkdel av svenska kostnader.
Och sedan skogsbruket och inte minst sågverksrörelsen.
Bergs har de senaste 2 åren investerat närmare 30 miljoner i Gransjö sågverk.
Nu läggs det ned.
Finns intresse från andra aktörer att köpa sågverket - men icke, det är inte till salu.
M.a.o. det finns pengar i sågverksrörelsen, säg inget annat.
M.a.o sågverken kan betala betydligt bättre för råvaran om de blir tvingade, det är bara det att vi skogsägare hela tiden manipuleras att tro att sågverken har problem.
Rörvik lades ned för något år sedan trots spekulanter.
Att sedan hänvisa till corona är också ett sätt att lura oss skogsägare.
Svensk sjukvård behöver mer pengar, till vad?
Jo för att öka administrationen eller betala hyrläkare/sjuksköterskor orimliga löner.
Svenska samhället är snart sagt som Sovjetunionen en gång var, byråkrati till den lede.
Jag var på Itt Flygt nuvarande Xylem och lastade i början av 70 talet, då berättades det att endast 4% av de anställda tillhörde den administrativa delen.
Hur tror ni det ser ut idag?

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Hema  
#645067 Lågkonjukturer har förmågan att rensa bort gamla statiska situationer, att röra om i grytan, vilket är nyttigt. Inget mår bra av att vardagen blir statisk, den bör va dynamisk. Men de i maktposition gör allt för att få till ett statiskt läge.

Lågkonjuturer, kanske skulle kunna jämföras med motgångar i livet, då det är först då man kanske börjar reflektera och förändra sig. Eller som miljön/klimatet som aldrig riktigt är i ett statiskt läge, utan förutsättningar för olika arter får se sina möjligheter förbättras eller försämras. Inget dynamiskt system mår bra av att va statiskt. Den naturliga ständiga strävan mot kaos.

Stora jättar kanske måste bort för att kunna ge plats åt nya aktörer och lösningar, som ska kunna se morgondagens ljus. En slutavverkning är ett slut, men samtidigt startskottet för något nytt!

Användarvisningsbild

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

halvproffs  
#645087
jannee skrev:Självklart att allt går åt helvete när pessimisterna ska få råda.
Ett gammalt ordspråk säger: Inget ont utan något gått med sig.
En nedgång i konjunkturen är det så farligt?
Även om det blir så dåligt som det var på 50 eller 60 talet så borde vi ändå leva gott.
Det är mycket vi kan försaka utan att egentligen lida något speciellt.
Detta konsumtionssamhälle vi idag förskaffat oss är verkligen av ondo.
Slit och slängmentaliteten är rena vansinnet.
Det vi nu upplever är egentligen en nödvändig för att inte säga välkommen påminnelse om hur skör vår välfärd egentligen är.
Svensk åldringsvård, svensk sjukvård, ja byråkratisk och ineffektiv, något som ingen vill erkänna.
Finns många "underutvecklade" länder med minst lika bra vård men till en bråkdel av svenska kostnader.
Och sedan skogsbruket och inte minst sågverksrörelsen.
Bergs har de senaste 2 åren investerat närmare 30 miljoner i Gransjö sågverk.
Nu läggs det ned.
Finns intresse från andra aktörer att köpa sågverket - men icke, det är inte till salu.
M.a.o. det finns pengar i sågverksrörelsen, säg inget annat.
M.a.o sågverken kan betala betydligt bättre för råvaran om de blir tvingade, det är bara det att vi skogsägare hela tiden manipuleras att tro att sågverken har problem.
Rörvik lades ned för något år sedan trots spekulanter.
Att sedan hänvisa till corona är också ett sätt att lura oss skogsägare.
Svensk sjukvård behöver mer pengar, till vad?
Jo för att öka administrationen eller betala hyrläkare/sjuksköterskor orimliga löner.
Svenska samhället är snart sagt som Sovjetunionen en gång var, byråkrati till den lede.
Jag var på Itt Flygt nuvarande Xylem och lastade i början av 70 talet, då berättades det att endast 4% av de anställda tillhörde den administrativa delen.
Hur tror ni det ser ut idag?

Hema skrev:Lågkonjukturer har förmågan att rensa bort gamla statiska situationer, att röra om i grytan, vilket är nyttigt. Inget mår bra av att vardagen blir statisk, den bör va dynamisk. Men de i maktposition gör allt för att få till ett statiskt läge.

Lågkonjuturer, kanske skulle kunna jämföras med motgångar i livet, då det är först då man kanske börjar reflektera och förändra sig. Eller som miljön/klimatet som aldrig riktigt är i ett statiskt läge, utan förutsättningar för olika arter får se sina möjligheter förbättras eller försämras. Inget dynamiskt system mår bra av att va statiskt. Den naturliga ständiga strävan mot kaos.

Stora jättar kanske måste bort för att kunna ge plats åt nya aktörer och lösningar, som ska kunna se morgondagens ljus. En slutavverkning är ett slut, men samtidigt startskottet för något nytt!


Två bra tankevärda inlägg som ganska brett beskriver ett troligt scenario eller kanske ett önskvärt kommande framtid utan som någon bara ser negativt på det hela.
Vi behöver nog denna kris som en tankeställare för hela världens slöseri med jordens resurser.
Jag och frugan är ju två slösare som rest mycket. Har det behövts egentligen?
Ja, säg det. Bidragit en del till utsläpp för att sola och dricka öl. :-ss
Ska bli ändring :d

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Avslutat-02  
#645092 Nu kan det inte bli värre, bara bättre sa optimisten.
Jodå, vänta bara sa pessimisten.
:mrgreen:

Att gömma sig bakom att ha en massa skog, är inte alls att förstå hur farligt detta är för en stat.

Detta som Sverige nu står inför har vi inte stått på väldigt länge.
Det är frågan om en ekonomisk existens för många, och skulle räntorna börja skena så är det få som hänger med i betalningen.

Fortfarande så är det inte bara här som problemen finns utan utanför våra gränser är problemen nästan värre eller horribla.
Så är det pessimisten eller optimisten som är den som väljer att blunda?
Senast redigerad av Avslutat-02 mån 18 maj 2020, 09:12, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

r93  
#645096 Diskutionen angående slöseri är alltid intressant, jag säger inte att systemet inte är fel, men nu är det ju så här och alternativet är ju att reboota hela systemet över hela jorden....

Tyvärr finns det ju inga alternativ?
Vi kan ju hålla oss i skogen, är det hållbart att köpa nya maskiner när det inte är något fel på dom gamla?

Det lobbas vitt å brett om nya miniskotare, traktorer, vagnar & motorsågar.

Troligtvis står det många många gamla vajerspel som fortfarande fungerar, varför används inte dom?

Varför använder vi inte häst och timmersvans?

Dessutom så behöver vi ju tillverkning för att få in skattepengar.

Likaså så uppmuntras det att göra turistboende och upplevelser i skogen, är det endast för personer i närområdet? Eller är det tänkt att folk ska resa från när och fjärran och på så sätt utarma jorden?

Angående pengar till sjukvården som jannee tror går till hyrsköterskor och lönekonsulter.

Svärfar hade cancer, hans medicin kostade 25000:- i veckan.

Medicin, framförallt medicinsk utrustning är oerhört dyrt.

En röntgenmaskin är bra mycket dyrare nu än för 50 år sedan, bra mycket bättre med.

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Avslutat-02  
#645099 Det är mycket som går att använda i många år till.
Jag har gått ifrån de nya sågarna och kör endast med äldre varianter.
Jag lagar en massa olika saker istället för att köpa nytt, visst jag gynnar då inte marknaden i stort genom att jag inte åker till en handlare och köper vitvaror eller bilar mm, men jag skattar och momsar konstant.
Och det ger bidrag till skattskassan det med, men kanske inte lika mycket på varje kvitto som vid ny försäljning.

samtidigt så tänker jag, varför slänga grejer som det inte är något större fel på?
Varför byta bara för att?
Vissa tröttnar på sina grejer direkt, andra har dem i flera årtionden.
Hysteri med kläder förstår jag inte heller
Duger gott med vardags kläder som man kan göra det mesta i, behöver inte dra iväg och handla nya varje vecka.

Datorer, telefoner mm de ska bytas varje månad känns det som, min nyaste dator är ca 10 år och telefonen är ca 3 år, den före det var 6 år.

Medicin är alldeles för dyrt egentligen, men tur att den tillverkas..annars hade många av oss inte funnits.

Hoppas de en dag hittar ett botemedel emot cancer så vi slipper detta hemska.

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

r93  
#645104 Varför kör du bara med äldre sågar? Jag fixade till en gammal 238 för ett antal år sedan, blev bra riv i den men vibrationerna gjorde att jag gav bort den till en kompis.

Poängen med mitt inlägg är att vi måste göra saker bättre hela tiden för att vi mår bra av det, blir mer effektiva, mindre utslitna.
Men utveckling kostar pengar och dom måste ju in någonstans, som det är nu genom konsumtion.

Vad är alternativet?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).