Traktorn i skogen

Kesla tømmerhengerr til Valtra 6200

4 inlägg 2778 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kesla tømmerhengerr til Valtra 6200

Leif Arvid  
#644864 Hei

Har vurdert å kjøpe kesla tømmerhenger til min valtra 6200. Jeg lurer på hvor stor henger det vil være fornuftig å kjøpe?? Har vurdert 114Hd og 124Hd, begge hengere har vel lastekapasitet på 10 tonn, men 124 er vel noe større....?

Leif Arvid



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Kesla tømmerhengerr til Valtra 6200

zeetorg  
#645013 Jag tror att 114 lastar 9 ton mot 10 på 124:an, men framför allt så är den senare en lite proffsigare vagn som är tänkt att tåla lite tuffare tag.
Den väger nästan ett ton mer utan last och är säkert bra mycket dyrare skulle jag tro.
Som du skriver så har 124:an större lastarea (2.0 mot 2.6).
Så vilken som passar bäst beror väl lite på hur mycket du är tänkt att använda den och vilken budget du har.

Användarvisningsbild

Re: Kesla tømmerhengerr til Valtra 6200

Leif Arvid  
#645070 Ja det er helt klart forskjell både i pris og hvor proff vogn det er. Jeg har ikke kjørt med vogn i skogen før, men lurte på hvor stor eller tung vogn det var Ok å kjøre med før traktoren blir for liten, om noen har erfaring med det....?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kesla tømmerhengerr til Valtra 6200

stegmaster  
#645078 Nå har jeg ikke helt kontroll på disse nye modellene, men av de "gamle" så var det en veldig stor forskjell på 9t og 10t vognen. 10t og 12t var nesten helt like (bare lasteredet og hjul som var annerledes som standard), men rammen var helt lik på begge.
Så dette tror jeg må ha vært markedets kraftigste 10t vogn, da den nok er god for betydelig mer, den var jo lik 12t vognen, så det handlet nok mer om et salgsgimmick fra Kesla ( slik at 102/122 skulle fremstå som to helt forskjellige modeller, men som egentlig bare hadde litt ulikt standard utstyr).
For å si det litt folkelig, så var 9t vogna en typisk "bondemodell", mens 10t var semi-proff, så stor forskjell i både styrke/kvalitet og pris. (Den ekstra vekta oppveies dog en god del av større/bredere hjul som ruller lettere.)
Det var dessuten bare på 10/12t vognene man kunne få de større kranene med doble utskyt. (Noe som var det viktigste for meg, ville ha langkran).

Jeg har en 6400 med 20 gamp mer enn din, men uansett spiller ikke dette noen stor rolle, traktoren er sterk nok i skogen, selv om det kan røyne på med fullt lass og drifta inne på vogna i veldig bratte bakker.
Men normalt er traktoren mer enn sterk nok.
Jeg vil si at disse Valmetene er perfekt for en slik vogn, selv om man ved veikjøring alltid sakner noen HK ekstra.

PS: Jeg tar høyde for at jeg ikke er innsatt i de nye modellene, men uttaler meg om forrige generasjon. (Min Kesla 102HD er en 2017 modell, altså den som motsvarer 124HD idag).

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).