Verkstan

Mystiskt ventilpaket

6 inlägg 2263 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Mystiskt ventilpaket

Elmhult  
#645004 Tänkte koppla på några extra hydrauluttag på min lille Volvo Krabat för tryckstång och schaktblad. Fick ett paket med som det ser ut tre dubbelverkande.
Men när farsan plockat lite med det så är det endast dubbelverkande på en spak, helt stopp i en och endast en öppnar på den tredje. Så för mina behov verkar den inte fungera. Men jag undrar ändå vad det är för något jag fått tag på?

Någon därute som känner igen det?




   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Mystiskt ventilpaket

Bibliofilus  
#645008 Ser ut som ett gammalt volvo ventilpaket för extra hydraulik, har mekat lite med en lite modernare modell. Tror nog alla är dubbelverkande, skruva av huvarna på höger sida och titta så att fjädrarna och brickorna på sliderna är hela och inte havererat eller rostat sönder..
På det paketet jag renoverade så var huvarna ventilerade med ett pyttelitet hål och hade med åren fått vatten och kondens i sig så att reglerfjädrarna och brickorna till dom hade rostat sönder.

Avatar Fallback

Re: Mystiskt ventilpaket

Elmhult  
#645010
Bibliofilus skrev:Ser ut som ett gammalt volvo ventilpaket för extra hydraulik, har mekat lite med en lite modernare modell. Tror nog alla är dubbelverkande, skruva av huvarna på höger sida och titta så att fjädrarna och brickorna på sliderna är hela och inte havererat eller rostat sönder..
På det paketet jag renoverade så var huvarna ventilerade med ett pyttelitet hål och hade med åren fått vatten och kondens i sig så att reglerfjädrarna och brickorna till dom hade rostat sönder.


Jag öppnade och kollade och det ser väldigt fint ut och det glider lätt. Men den vägrar släppa igenom. Nu har vi bara testat genom att blåsa igenom. Kanske nåt skräp därinne som släpper om man drar på med tryckluft eller olja? Det ger ett bra intryck i övrigt vad gäller rost och smuts.

Det sitter en mikrobrytare i änden bort från kameran. Vet inte om det spelar någon roll för hur det är konfigurerat?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mystiskt ventilpaket

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#645020
Ventilpaket

Jag antar att ni blåser där det står _in och att det kommer ut där det står _ut
när spakarna är i mittläge?
Till att börja med.

Avatar Fallback

Re: Mystiskt ventilpaket

Elmhult  
#645022
Slurfi skrev:
1589738533_maj2020vpaket.jpg

Jag antar att ni blåser där det står _in och att det kommer ut där det står _ut
när spakarna är i mittläge?
Till att börja med.


Precis så. :smile: Det i mitten fungerar som det ska.

   TS
Avatar Fallback

Re: Mystiskt ventilpaket

Elmhult  
#645323 Bara för att avsluta tråden med alla fakta i hand: Vi kopplade in paketet och det fungerar så att två är dubbelverkande och ett är enkel. Det behövdes bara lite tryck. Tack för svaren! 👍 🙂

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).