Avverkning (slutavverkning)

Slutavverkning- bilder, före och efter

45 inlägg 30360 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning- bilder, före och efter

Göt  
#329122 lagad mat och stolar och bord ute i skogen sämre kan man nog ha det ser trevligt ut ^:)^ :-BD

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning- bilder, före och efter

molnia  
#329188 ja jag är fri för allmosor om någon vill ge oss :wink: :D
men vi tog med oss allt skräp ut från hygget.

Vi la för flera år sedan i ett 110mm markrör på en av de blötare ställena som vi korsar för att komma till kraftledningen.
Det låg tydligen inte tillräckligt djupt i marken för det blev sönderkört av skotaren. Det grävde far upp och la i en ny 200 trumma.
sedan har vi handgrävt en bit men ser att det behövs en del grävning utöver vårat jobb.
och minst 3 trummor till för att få någotsånär ordning på överfarterna vid blött

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning- bilder, före och efter

molnia  
#644591 Var uppe på planteringen idag när dottern skulle sövas. Far har börjat röja löv på planteringen. Granen har vuxit bra, lika så tallen. Far har besprutat plantorna mot betesskador men någon vinter tror jag det inte blev av eller så har älgen varit där iallafall.. tallen är inte så kul o se men det är betydligt mindre tall planterat. Men roligt o så all självföryngring av tall i de planterade granarna.
En tumstock står vid en av de större granarna. Fann en omkullblåst tall. Svider i själen att bara låtade ruttna bort.. :((

   TS
Avatar Fallback

Re: Slutavverkning- bilder, före och efter

Hema  
#644891 Går det inte att ta hand om tallen?

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning- bilder, före och efter

halvproffs  
#644894
Hema skrev:Går det inte att ta hand om tallen?


Inte om det är tallen 100. Hopplöst fall :d :grin:

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning- bilder, före och efter

isteskog  
#644899
Hema skrev:Går det inte att ta hand om tallen?

Är den blå och lite anfrätt så tar nog Ulf den ...... :wink:

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning- bilder, före och efter

Avslutat-02  
#644923 Fram med hästen så är tallen snart ute ur skogen...

Även en shetlandsponny klarar av att dra lite virke..
Räcker med att man får den dit traktorn kan ta över, så man slipper förstöra plantskogen..

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning- bilder, före och efter

tallen100  
#644938
halvproffs skrev:
Hema skrev:Går det inte att ta hand om tallen?


Inte om det är tallen 100. Hopplöst fall :d :grin:

:lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning- bilder, före och efter

molnia  
#644977 Den ligger i början på skiftet och nära en tänkt väg i planteringen så den är inte svår att få ut. Har bara minne av att det lämnades en hel del omkulblåst när hygget var ungt för att det var träd som var skyddade. Exakt hur samtalet kring dessa träd gick vet jag inte då det var far och södra som pratade. Om jag minns rätt såom man är mån om ens fsc klassning så ska man inte ta ut allt som falleromkull om jag förstått det rätt. Men förmodligen tar vi några stockar av denna. Behöver virke, reglar, balk för avväxling av porthål.. mm.

   TS
Avatar Fallback

Re: Slutavverkning- bilder, före och efter

Brorsan  
#645005 Du kan ju inte låta en fin timmertall ligga och ruttna.
Det är ju klimatmässig katastrof att inte utnyttja/låsa set bundna kolet i en konstruktion.

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning- bilder, före och efter

Henrik-  
#660910 Skrev ett kontrakt på en slutavverkning för tre år sedan. Det har varit svettigt att gå att vänta i dessa barkborre tider. Men för några dagar sedan ringde entreprenören och idag är de på väg.

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning- bilder, före och efter

molnia  
#660988 Oj tre år! Fanns det inte något i kontraktet som styrde när avverkningen skulle göras?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning- bilder, före och efter

Henrik-  
#661032 Nej det gjorde det inte. Men jag har haft förståelse för, att så länge beståndet var friskt. Så måste de hugga hos markägare med barkborre i första hand. Men jag är helnöjd att de kom nu, för delvis är beståndet väldigt blött. Men nu när det är så torrt blev det kanon. ( men vi behöver regn snart igen).

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning- bilder, före och efter

Henrik-  
#661141 Nu är det inte mycket kvar

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning- bilder, före och efter

Henrik-  
#662232 Blev ett område till

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).