Motorsåg och handhållet

Batterimotorsåg

17 inlägg 7601 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Batterimotorsåg

Andreasth  
#455528 Hej,
Jag håller på med skulptering på hobbynivå och är sugen på en batterimotorsåg. Står mellan Stihl MSA 200 eller Husqvarna 536. :-bd
Någon som har någon erfarenhet av detta?
mvh Andreas



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Batterimotorsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#455565 Har bara kört Husqvarna 536 LiXP och gillar den skarpt. Butiken där jag köpte den i har båda, men de ansåg Husqvarnan lite vassare. Men jag sysslar inte med motorsågskonst.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Batterimotorsåg

OliT  
#455613 Jag håller heller inte på med den typen av sågning, men är nöjd med 536:an. Mycket lätthanterlig och sparar ordentligt på kroppen. Försök pricka in att du köper nya BLI200-batteriet om du köper nu, det kommer om mindre än en månad.

Avatar Fallback

Re: Batterimotorsåg

brassel  
#455632 Köpte en Stihl MSA 200 C-BQ förra månaden.
Kört ett tiotal batteritankar (klenvedskapning, kvistat och "grovröjning")
Funkat hittills som jag hoppades.
Hade i mitt fall kunnat bli Hqs variant lika gärna vid inköpstillfället.

Användarvisningsbild

Re: Batterimotorsåg

Andreasth  
#455667 Tack så mycket för att ni tog er tid att svara. Ni s6om har husqvarnan har ni Bli150 batteriet isf stämmer batteritiden 50-55min?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Batterimotorsåg

cruisern  
#455915 Jag vet inte så mycket om skulptering men om man använder svärdspetsen i arbetet mycket tror jag inte det fungerar med original svärd och kedja på Husqvarna 536 LiXP. Eftersom den kombinationen inte fungerar med instick så fungera det säkert inte så bra vid skulptering. Jag har bytt till ett Techlite svärd med 9 tänders relativt original svärd som har 7 tänder. Då fungerar instick. Jag tror inte heller denna kombination är bra för skulptering utan man måste byta till svärd och kedja avsedda för just spulptering. För övrigt är Husqvarna 536 LiXP en fantastisk såg för dess ändamål

Användarvisningsbild

Re: Batterimotorsåg

Andreasth  
#455934 Det låter bra det! Husqvarna har tagit fram ett speciellt carvingsvärd som passar just denna maskin :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: Batterimotorsåg

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#644744 Ska köpa en att ta med på Bison eller traktorn. Vilken är bäst just nu?
Vikt eller batteri längd är mindre viktigt än prestanda. Kan ha fler batterier med mig eller ladda.

Användarvisningsbild

Re: Batterimotorsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#644821 Tja, förmodligen Husqvarna 540 iXP, som lär väl komma vilken vecka som helst.

Annars är det antingen Stihl MSA 220 eller någon Cramer (säljs på Swedol). Fast båda dessa modeller hade tydligen en mindre lyckad lösning på spärren för ofrivilligt gaspådrag, enligt Torbjörns och Fredriks test. Förhoppningsvis lider inte Husqvarnadms nya batterisåg av samma fadäs.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Batterimotorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#644834 Jag gillade Makitas lösning med två skruvdragar batteri. Vet inte om de har den sågen nu dock..

Användarvisningsbild

Re: Batterimotorsåg

Vardon  
#644842
Mange skrev:Jag gillade Makitas lösning med två skruvdragar batteri. Vet inte om de har den sågen nu dock..


Jo den finns väl kvar i två modeller typ topphandssåg och vanlig

https://www.bauhaus.se/kedjesag-makita- ... ALEALw_wcB

https://www.bauhaus.se/kedjesag-makita- ... ALEALw_wcB

Topphands här verkar vara 18 v dock

Går säkert att hitta billigare. Hade tänkt mig en sådan till hypron men inte kommit till skott ännu

Användarvisningsbild

Re: Batterimotorsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#644865 Finns en del här att läsa: Skogsforum testar batterisågar i gallring
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 17 maj 2020, 08:18, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Batterimotorsåg

Hema  
#644877
Uvskogen skrev:Ska köpa en att ta med på Bison eller traktorn. Vilken är bäst just nu?
Vikt eller batteri längd är mindre viktigt än prestanda. Kan ha fler batterier med mig eller ladda.

Jobba i ur o skur? Då hade jag avstått batterimaskin. Har för mig att det står på min hva 536lil? grästrimmer att den inte ska användas i regn, samma batterier.

Användarvisningsbild

Re: Batterimotorsåg

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#644898
Hema skrev:
Uvskogen skrev:Ska köpa en att ta med på Bison eller traktorn. Vilken är bäst just nu?
Vikt eller batteri längd är mindre viktigt än prestanda. Kan ha fler batterier med mig eller ladda.

Jobba i ur o skur? Då hade jag avstått batterimaskin. Har för mig att det står på min hva 536lil? grästrimmer att den inte ska användas i regn, samma batterier.


Nej inte i ur och skur. Den ska vara en såg för att snabbt hoppa ur och såga av den där kvisten som blivit kvar på stocken. Eller stubben som är i vägen. Eller busken på gården som fått några alldeles för grova stammar i sig.
Kanske en timme i lättare gallring också.
(jag tror jag har läst alla trådar här om sågarna, tänkte ta en genväg i min egen beslutsprocess och få någon som säger vad jag ska ha! :grin:)

Användarvisningsbild

Re: Batterimotorsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#644934 Sedan kan det spela in om signatur Uvskogen redan har (eller tänka köpa) någon batteridriven röjsåg, trimmer, häcksax, lövblås, gräsklippare eller vad han råkar ha för batteri-verktyg i verkstaden. För då finns ju möjligheter att använda samma batterier (och laddare) även till den nya batteridrivna motorsågen (och således spara in en slant).
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).