Traktorer och processorer

Griptillsats för gaffel.

6 inlägg 2050 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Griptillsats för gaffel.

joawei  
#644685 Hej!

Jag är nybörjare på det här med traktor men till familjens stora glädje finns nu iallafall en Branson traktor för att kunna hjälpa till på gården. Till den så köptes en pallgaffel lyft. Jag har nu sett att det finns griptillsatser till denna, det skulle underlätta när man flyttar sly, träd, bråte etc.

Denna tittade jag på https://www.kellfri.se/griptillsats-till-pallgaffel-med-lag-ram Det jag inte är säker på är hur man kopplar in dess hydrauliska system. Vi har ett grävaggregat bak på traktorn och den kopplas ju in relativt enkelt med kopplingar till det bakre hydrauliska systemet. Däremot ser jag inte riktigt hur kopplingen skulle se ut mellan frontlyften och griptillsatsen.

Är det någon här som använder ett liknande tillbehör som kan förklara hur en installation skulle gå till?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Griptillsats för gaffel.

Avslutat-02  
#644688 Har du 3:dje funktion på lastaren?
Isåfall kan du koppla in den där.
Då kör du gripen genom lastarens funktions spak.
Annars så går det att koppla in i traktorns tur/retur systemet bak, och köra med hydraulikväljaren på traktorn...

Användarvisningsbild

Re: Griptillsats för gaffel.

joawei  
#644694 Tack för svar!
Nej tyvärr ingen tredje funktion, det går däremot att köpa till så det kanske blir aktuellt. Jag är osäker på med vad du menar med hydraulikväljare. Det jag tänker på är en spak för att få oljan att ta "omvägen" genom det bakre hydrauliksystemet. Det kanske är fel? Ser inte riktigt hur man skulle manövrera den på ett bra sätt för att öppna och stänga gripen.

En annan fråga. En sådan lång hydraulslang som sträcker sig över hela traktorn, finns det några nackdelar med detta förutom att den riskerar skador?

   TS
Avatar Fallback

Re: Griptillsats för gaffel.

Avslutat-02  
#644697 Kan brukar ha en flödesväljare, men det kanske är på dyrare traktorer...

Att ha slang under traktorn är ingen höjdare, hellre rör draget fram från hydrauliken och slangkopplingar i båda ändar..

Jag skulle ha funderat på 3:de funktion om jag skulle ha dessa redskap..det blir smidigare och öppnar för fler redskap.

Användarvisningsbild

Re: Griptillsats för gaffel.

joawei  
#644699 Jag får undersöka saken med flödesväljare. Tack för svar, har iallafall gjort mig lite mer kunnig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Griptillsats för gaffel.

Vardon  
#644722 Jag byggde hydraulisktredskapslås på lastaren det blir ju samma funktion. En 6/2 elventil på tilten.

Med ventilen opåverkad går oljan till tiltcylindetn och så trycker jag på en knapp i hytten och då skickar det till redskapslåset. Det blir samma sak fast ut från 6/2 ventilen kan du sätta snabbkoppling direkt. Man får dra en elkabel till lastaren ( glöm inte en kontakt om du vill ta av den)

Du kan ju inte tilta och röra klon samtidigt då.

En 6/2 ventil ca 1500 kr

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).