ATV och UTV i skogen

Vedsäckstransport med ATV

25 inlägg 7728 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vedsäckstransport med ATV

Hema  
#642817
Tokslut skrev:Jag har en pallvagn från Nyvab, men den orkar nog inte en 1.5kbm säck. listad att klara 400kg

1588799549_img_5056.jpg


1588799532_ladda_ned.jpg

Hej.

Är du nöjd med vagnen? Jag funderade på hur lätt det var att backa intill? Att det hade varit önskvärt med vagnstyrning.

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Vedsäckstransport med ATV

Tokslut  
#643015
Hema skrev:Hej.

Är du nöjd med vagnen? Jag funderade på hur lätt det var att backa intill? Att det hade varit önskvärt med vagnstyrning.

Den är ok, tråkigt att hjulen tar plats på sidorna bara. Blir så breda gångar mellan pallarna.

Sidledes är inte så svårt, men höjdledes kan det bli klurigt om marken är lite ojämn

Användarvisningsbild

Re: Vedsäckstransport med ATV

molnia  
#644650 Gjorde en mkt enkel och kladdig skiss för idén som nämnts tidigare.
Gaffelliknande vagn som visats på bilder innan. Ett u-formad profil i överkant med 4 röda fästpunkter. Gult är säck, grön är wire från en winsch. Måste finnas ett stopp så allt inte faller frammåt.

Användarvisningsbild

Re: Vedsäckstransport med ATV

svampbob  
#644664 @molnia det som ut som att vi har gått samma tecknar utbildning :ymparty: jag gör rätt mycket skisser i jobbet på bygg eller smidesarbeten som jag vill ha utförda och dom ser lätt ut så där. Försöker nu använda acrobat och välja raka linjer där. En bild säger oftast mer än tusen ord.

molnia skrev:Gjorde en mkt enkel och kladdig skiss för idén som nämnts tidigare.
Gaffelliknande vagn som visats på bilder innan. Ett u-formad profil i överkant med 4 röda fästpunkter. Gult är säck, grön är wire från en winsch. Måste finnas ett stopp så allt inte faller frammåt.

Avatar Fallback

Re: Vedsäckstransport med ATV

Jim_the_one  
#644707 Just de ja de va det här som jag inte hant just då å inte sen heller.

Det ser helt klart ut väldigt likt det jag tänkt mig.

Användarvisningsbild

Re: Vedsäckstransport med ATV

Davvi  
#644737 Hur, var och sträcka ska den transporteras? Canadapulka eller liknande kunde vara alternativ ut till skogskoja. På gård eller liknande är det nog rimligare att tömma säcken i kärran och handlasta ur.
Specialbyggd kärra enbart för ändamålet med wirekran skulle förstås också gå, eller att lasta på med traktor och lasta av med motorlyft på plattform. Sista känns lite bökigt..

Användarvisningsbild
Skäribo  
#644782 eftersom jag har all skog ute på holmar är min tanke att kunna lasta på och lasta av en pråm med hjälp av fyrhjuling

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedsäckstransport med ATV

Hema  
#644874
molnia skrev:Gjorde en mkt enkel och kladdig skiss för idén som nämnts tidigare.
Gaffelliknande vagn som visats på bilder innan. Ett u-formad profil i överkant med 4 röda fästpunkter. Gult är säck, grön är wire från en winsch. Måste finnas ett stopp så allt inte faller frammåt.

Räcker väl att ha en målbåge som är ledad i nederkant och sedan ha 2st ledade "galgar" med två krokar som sitter i målribban. Det behövs som du säger ett stop, så inte vinschen drar lyftbåden för långt.

Avatar Fallback
Hema  
#644876
Skäribo skrev:eftersom jag har all skog ute på holmar är min tanke att kunna lasta på och lasta av en pråm med hjälp av fyrhjuling

Sedan om man ska lasta en pråm, så kanske det vore smidigt o ha vagnstyrning, om du nu ska backas på. Men då kanske det gäller att ha goda förutsättningar med hur man gör land, så att man kan klara sig utan branta ramper, för då kommer man väl behöva vagnsdrift?

Fast varför göra veden på holmarna? Inte enklare att använda timmervagn för att frakta stockarna o sedan göra veden på hemmaplan?

Användarvisningsbild
Davvi  
#644886
Skäribo skrev:eftersom jag har all skog ute på holmar är min tanke att kunna lasta på och lasta av en pråm med hjälp av fyrhjuling


Jadu, brygga med kran på båda sidor om vattnet är väl enda vettiga jag kan komma på. Ganska omständligt projekt utom att lasta löst på kärra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).