Motorsåg och handhållet

Km 131r med Rts bärsele?

10 inlägg 1714 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Km 131r med Rts bärsele?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#644483 Hur funderat ett tag på en kedjeröjare o nu är det högaktuellt då grabben som är 17 inte får nåt sommarjobb i år. Jag har en vanlig röjsåg så nåt med kedja skull passa mig. Tanken är att vi ska röja tillsammans i sommar.
Tittat på Hvas fbx men den är ju bara en röjare.
Kombimaskinerna ger ju andra möjligheter samt känns tillräckligt bra som röjare.
Stihls KM 131 ligger bäst i pris då Hvas 535LK är dyrare o sen är tillbehören dyrare.

Sen har Stihl en sele som heter Rts bärsystem, är det någon här som använt den?
https://www.maskinklippet.se/trimmer-de ... och-ht-km/
Magnus M



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Km 131r med Rts bärsele?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#644489 Ja vi är några stycken på forumen som röjer med den kombinationen.

Det funkar okej men skärhastigheten är det man tröttnar på först. Ergonomin är toppen när man trixat lite med infästningspunkterna så allt hamnat i balans, vikten är mycket lätthanterlig, rörligheten i kroppen med selen är helt fantastisk om man jämför med vanlig röjsåg.

Men som sagt effekten och framför allt motorvarvet är en begränsning för produktiviteten. Som hobbymaskin och komplement till en vanlig så har den helt klart sin plats hos många skogsägare.

Användarvisningsbild

Re: Km 131r med Rts bärsele?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#644496 Nu är ju HVA 535 FBx, åtminstone i teorin, en kombimaskin, där alla Husqvarnas tillbehör med 24 mm skaft passar. Därmed inte sagt att det blir en optimal lösning.

Jag har själv testat FBx som både trimmer och som klingröjsåg. Det funkar, men är inte optimalt.

Med klingröjsågstillsats fordras 1100 mm riggrör, ty med 850 mm riggrör kan du i värsta fall såga av dig benet! :shock:

Med trimmertillsats fick jag införskaffa ett förlängningsrör (EX 780?) för att få till en någorlunda plan vinkel på trimmerhuvudet. Men när det fastnade gräs, fick jag kränga av mig selen, för att rensa fritt runt trimmerhuvudet/treudden.

F.ö. går det att montera en bygel på Stihls ryggburna trimmer (Stihl 131 T?), om man vill ha den som en kedjeröjare.

Slutligen kör signaturen Jens Skog mycket med Stihls kombimaskin i hop med RTS-sele.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Km 131r med Rts bärsele?

bgl  
#644498 Finns tidigare trådar om denna såg.
Sammanfattningen är enkel: där en vanlig röjsåg fungerar på avsett sätt är den överlägen och ska användas.
När vanliga röjsågen börjar komma till korta blir det läge att fundera på alternativ.
Exempel på behov av alternativ är, grövre stammar, stammar som behöver kapas efter fällning för att nå marken, oländig mark som är stenig eller hal där den längre räckvidden utan att flytta fötterna är en fördel, kaping på högre höjd för att producera älgmat osv.
Sist men inte minst, KM130/131 är snällare mot en gammal kropp genom sin lägre vikt och att den kan köras lugnare än en vanlig röjsåg som kräver hög hastighet på klingan.

Användarvisningsbild

Re: Km 131r med Rts bärsele?

JensSkoog  
#644540 KM131r, med RTS är en av mina allra käraste prylar. :-bd

Med kedja/svärd duger den bra i röjningen, isär om den är eftersatt
och om man har behov av att lumpa ner träd som står för tät. Vikten
och selen gör att jag, som är en gammal gubbe, kan gå med den hela dan.
Senn uppskattar jag att fyr-mix motoren inte larmar så illa som tvåtaktare.
Jag använder den ochså i stamkvistning, och då kan
jag nå bra högt om jag sätter på förlängaren.

Det hör ochså med att jag använder den med häcksaxförsats, och
då ger den mig suverän precision i klippandet, eftersom RTS tar
sig av vikten.
När jag bara ska röja sly, hallon och ormbunkar sätter jag på
slysaxen, som i principet är en häcksax, bara med halva
längden, och då kan jag svepröja i slyet ganska effektivt.

Skulle tänka mig att den borde vara ett perfekt köp som
supplement till klingröjsågen, och senn kan du upptäcka
allt annat den kan användas i.

Enda jag skulle rekommendera om du köper, är att du slänger 1/4", 1,1 mm drev, kedja och svärd, og får på 3/8", 1,3 mm i stället. Det är mycket toligare, men köp RM kedja och inte helmejsel RS. RS är lite för aggressivt på den maskinen.

Nu har jag för det mesta Stihlprylar i samlingen, men det är fördi det finns mycket bra Stihl-ÅF här, och min favorithjälm är blå och mina hanskar står det Husqvarna på, eftersom Stihl inte vet hur dom ska göra bra hjälmar eller handskar :mrgreen: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Km 131r med Rts bärsele?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#644575 Bra sammanfattningar👍

Så det går att montera kedjesåg på den ryggburna Stihl FR131T, det framgår ju inte i några beskrivningar. När du säger bygel Niklas, vad menar du då? O har du sett om dom har dessa maskiner så man kan känna på dom i Tibro? Här i stan finns det inget hemma.
Det känns som RTS o KM 131r är ett bra alternativ. Häcksax har jag behov av men just nu har jag en HVA 325HE3 ihop med svågern men den är i kortaste laget. Ganska tung o svinga runt med oxå.
En avlastad sax med lite längre rör vore bra.

Sen har jag en annan fundering, skulle det gå att markbereda lite vid behov med frästillsatsen tro?

Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Km 131r med Rts bärsele?

bgl  
#644580 Markberedning, knappast!
Tänk på vikten, apparaten har en prioritet på låg vikt och smidighet.
Vanliga röjsågar med sk markberedningsredskap har en förmåga att dö i förtid trots att dom är grövre dimensionerade.

Användarvisningsbild

Re: Km 131r med Rts bärsele?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#644596 Med bygel menar jag den bygeln på 535 FBx som går över huvudet och som har ett elastiskt snöre som håller riggröret i ungefär midjehöjd.Tror att denna bygel finns som reservdel.

Det var f.ö. på en skogsdag anordnad av Tibro skog som jag såg Stihl 131 T (eller om det var föregångaren 130 T) med Husqvarnas bygel på.

Om Tibro Skog har någon ryggburen Stihl hemma? Ring dem och fråga.

Angående fräsagregat, så är den väl möjligtvis tänkt för att fräsa upp ett trädgårdsland eller rabatter i en välskött gräsmatta. Jag skulle inte satsa på att ha den för att fräsa upp några planteringspunkter i skogen för kompletteringsplanteringar. Köp dig hellre en bra hacka istället (vilket bör finnas på Tibro skog).
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Km 131r med Rts bärsele?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#644600 Ok ska ringa dom.
Med markberedning menar jag förstås inte att vända upp stora torvor, det förstår jag med att det inte är rätt redskap för. Terracut till vanlig röjsåg har jag provat o att det tar kål på sågen i förtid är inte konstigt. Högt varv, rycker o hugger o bråte flyger det åt alla håll.
Jag menar mer att bara kunna riva lite i ytan så gräset inte kommer lika fort.
Om det skulle hugga tag så klättrar den väl bara upp o borde inte ta nån skada om man inte mordhåller den. Men som sagt det var bara en fundering.

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Km 131r med Rts bärsele?

JensSkoog  
#644606
Magnus M skrev:Bra sammanfattningar👍

Det känns som RTS o KM 131r är ett bra alternativ. Häcksax har jag behov av men just nu har jag en HVA 325HE3 ihop med svågern men den är i kortaste laget. Ganska tung o svinga runt med oxå.
En avlastad sax med lite längre rör vore bra.

Sen har jag en annan fundering, skulle det gå att markbereda lite vid behov med frästillsatsen tro?

Magnus M

Markberedning skulle jag väl knappast använda KM131R i, men det finns en jordfrästillsats
som jag använder i trädgårdar. Nästan bara en leksak, men förvånande effektiv i jord utan för mycket röter och sten. Senn har jag ochså en kantskärare och en sopvalsa till den. Bra att ha, men inte något jag använde varje dag.
Häcksaxen var orsaken till att jag köpt min. Hade en Stihl HL, långskaftig häcksax, och den blev man trött i armar och axlar av genom en dag. Med 131'an och RTS kan jag gå hela dan utan att tröttna, och jag jobbar snabbare och har mycket bättre resultat eftersom jag kan konsentrera mig om att göra snyggt jobb utan att vikten gör det svårt. Senn köpte jag svärd/kedja tillsatsen för att jobba med grövre beskärning i lövhäckar och upptäckte att den ochså var bra att ha i skogen. :wink:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).