Traktorer och processorer

Luftkyld motor

16 inlägg 5893 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Luftkyld motor

Williamm  
#644414 Hej!

Jag undrar vad som är fördelarna (utöver att kylarvattnet inte kan frysa) med en luftkyld motor respektive vattenkyld.

Hälsningar Williamm



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Luftkyld motor

Avslutat-02  
Användarvisningsbild

Re: Luftkyld motor

Williamm  
#644418 Tack!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Luftkyld motor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#644420 Minns när jag hjälpte farsan att mata den traktordrivna flistuggen med pinnar, som var blöta utanpå. Då var det väldigt skönt att kunna värma händerna i den luftkylda motorns utblås. (Traktorn var en Deutz 7206).
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Luftkyld motor

Williamm  
#644459 Ja.

Jag tänkte mest på skillnaden mellan vatten och luftkylda traktorer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Luftkyld motor

Avslutat-02  
#644461 En vattenkyld motor i en traktor är starkare och den riskerar inte att gå varmt under långa arbetspass.

Medans en luftkyld är lättare, men klenare.
Släpper ut mera avgaser, och har lättare att gå varmt vid långa arbetspass.

Användarvisningsbild

Re: Luftkyld motor

Williamm  
#644464 Tack!

   TS
Avatar Fallback

Re: Luftkyld motor

Avslutat-02  
#644465 Om man då blir lite mera ingående.

John Deere har höjt trycket i common rail systemet så att man inte behöver adblue.
Men då går motorn med högre kapacitet konstant, så att skulle de ha valt luftkylning så skulle motorn ha skurit pga värmen.

Men Deutz har fortfarande luftkylning i sina traktorer.
De är dock lite klenare och måste ha adblue i ganska stor mängd för att klara miljökraven. De har heller inte ofta AC i hytten.

Det är inte många traktorer som har luftkylning, belarus har haft, hur det är nu vet jag ej, Deutz som nämnt, och någon till.
De flesta har dock vattenkylning.
Men det krävs då mera vikt och större motor utrymme.
Mera mekanik med pumpar och slangar,behållare.

Avatar Fallback

Re: Luftkyld motor

Palakangas  
#644469 Nja, Deutz har väl vattenkylt sedan många år?

Avatar Fallback

Re: Luftkyld motor

Avslutat-02  
#644470 Inte den jag bytte in när jag jobbade på X-maskiner. En 2008....
Enligt dem själva så tillverkar de: luftkylda,vattenkylda,oljekylda motorer.

Lite roligt att på 6.50x så hade man motoroljan som värmde hytten invändigt istället för vattnet..då den motortypen var luftkyld.
1984 kom den modellen...
Vanligt fel var axlarna...

Avatar Fallback

Re: Luftkyld motor

Palakangas  
#644471 Finns luft, olje och vattenkylda tydligen .
https://www.dieselmotornordic.com/sv/produkter/deutz/

Avatar Fallback

Re: Luftkyld motor

LP576  
#644472 Såvitt jag vet har Deutz använt vattenkylda motorer i sina medelstora och större traktorer sedan Agrotronserien lanserades i mitten av 1990-talet.

Avatar Fallback

Re: Luftkyld motor

axwell  
#644494 I texten om skillnader, nämns 190 grader i kylarvattnet vilket är katastrofalt varmt innan termostaten öppnar.

Tur att det inte är Celsiusgrader(88). :mrgreen:

Vätskekylda brukar gå betydligt tystare,

Användarvisningsbild

Re: Luftkyld motor

Agrostar  
#645320 Luftkjølt motor er lettare, har mindre deler å passe på, kan gå på høgre temperatur og får dermed meir fullstendig forbrenning med lite dieselforbruk som resultat.
Vannkjølt motor har ei kappe i vann som demper støy, lettare å få jevn temperatur på motoren med vann, kan bruke varmen ifra vannet til varmeapparat.
Enklare å skru på ein luftkjølt motor, og det er generelt lite som går galt på dei. Har Deutz 6006 med luftkjølt motor og 106 med vannkjølt motor, så kjenner til begge.

Användarvisningsbild

Re: Luftkyld motor

Defender130  
#645859 Har ingen egentlig kännedom om Deutz, men dock en fundering.
Rent Luftkylda är väl egentligen bara 2-takts motorer? Min uppfattning är att 4-taktare är en kombination av olje- & luftkylning. Är ju inte helt ovanligt att så kallat luftkylda motorer har en sparat oljekylare, vilket givetvis även förekommer på vattenkylda. Men separat oljekylare var vanligt på luftkylda förr i världen innan det var vanligt på vattenkylda om man kollar på äldre personbilar.
Har då en misstanke om att en luftkyld motor ofta har ganska stor oljevolym som buffert för t.ex. tomgång/stationär drift. Vet inte om någon som är mer bekant med Deutz kan kommentera detta?
Kan ju låta bra att slippa problem med vattenpumpar, kylare och frysrisk, men inte lika kul med oljebytena om oljevolymen är stor. Har också för mig att oljebytena kan ibland vara korta intervaller på luftkylda.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).