ATV och UTV i skogen

Ska köpa ny fyrhjuling hur har ni registrerat /försäkrat osv

28 inlägg 17281 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ska köpa ny fyrhjuling hur har ni registrerat /försäkrat osv

qvintus4  
#644351 Ska köpa ny fyrhjuling hur ska man ha den registrerad försäkrad med mera ??
Ska bara köra den lite i skogen och hemma på grusvägen ska man ha den som traktor eller terräng?? hur är det med skatt.
någon som vet hur man ska ha den stöldförsäkrad ??

har vissa den avställd då man tex bara kör den i sin egen lilla skog/ mark ??



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Ska köpa ny fyrhjuling hur har ni registrerat /försäkrat

jannee  
#644355 Läs nedan, men självklart måste du har den försäkrad, fyrhjulingar är verkligen stöldbegärliga.
https://www.transportstyrelsen.se/fyrhjuling

Avatar Fallback

Re: Ska köpa ny fyrhjuling hur har ni registrerat /försäkrat

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#644435 Ska du köpa ny så finns mycket att välja på. Hade jag fått välja fritt så hade det troligen blivit en traktor B. Nackdelen med dem är att det blir 18 års gräns och B-körkort. Annars bara fördelar. Just nu har vi en reggad som terrängskoter och då är problemet att jag inte får köra fritt på väg och att frugan ännu inte har förarbevis så hon får köra den.

Avatar Fallback

Re: Ska köpa ny fyrhjuling hur har ni registrerat /försäkrat

uffejohan  
#644439 När det gäller försäkring är det t.o.m. så att i mitt bolag ska den vara låst med godkänd kätting i låst lokal för att inte få förhöjd självrisk vid stöld. Motorsågar och ATV är stöldbegärligt!!

Användarvisningsbild

Re: Ska köpa ny fyrhjuling hur har ni registrerat /försäkrat

Camaro1969  
#644443 jag har försökt läst på, och jag skulle vilja ha en T3A reggad, då slipper man besikta, och man slipper även hjälmtvång. (man kan ju självklart ha hjälm om man önskar)

nackdel är väl att den bara får gå 40, men har hört att det ska gå justera med olika nyckar, nån som kallas traktornyckel typ

sen vet jag inte om alla går få T3A reggad, har inte hunnit undersökt ännu

Användarvisningsbild

Re: Ska köpa ny fyrhjuling hur har ni registrerat /försäkrat

qvintus4  
#644480 Läste på atv huset hemsida , terräng registrerad är ej strypt och ingen skatt eller besiktning plikt . Och jag kör bara i skogen och på min mark

   TS
Avatar Fallback

Re: Ska köpa ny fyrhjuling hur har ni registrerat /försäkrat

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#644490 Ska du ha den terrängregistrerad så förutsätter jag att du har förarbevis eller har ett körkort från före 2000-01-01 och inte varit av med det efter det?

Användarvisningsbild

Re: Ska köpa ny fyrhjuling hur har ni registrerat /försäkrat

Sune__  
#644515 Har man inget behov av vägkörning skulle ja nog rekommendera terräng.
Ingen strypning på nåt plus billig försäkring, betalade min nu i april och den är på 1091 kronor per år.

Avatar Fallback

Re: Ska köpa ny fyrhjuling hur har ni registrerat /försäkrat

Hema  
#644520 Jag har terrängreggat idag, men skulle vilja ha en traktorA-reggad. Så att man delvis har ett reservfordon om bilen skulle börja krångla.

Behöver man åka jättefort, är en atv inte det bästa valet kanske.

Användarvisningsbild

Re: Ska köpa ny fyrhjuling hur har ni registrerat /försäkrat

qvintus4  
#644556 Terräng blir det för mig som har lite skog och bor på landet

   TS
Avatar Fallback

Re: Ska köpa ny fyrhjuling hur har ni registrerat /försäkrat

Vilsten  
#644576
Sune__ skrev:Har man inget behov av vägkörning skulle ja nog rekommendera terräng.
Ingen strypning på nåt plus billig försäkring, betalade min nu i april och den är på 1091 kronor per år.


Betalade 1200kr för helförsäkring på min traktor A. Och har man inget behov av vägkörning är inte traktor A heller strypt...

Avatar Fallback

Re: Ska köpa ny fyrhjuling hur har ni registrerat /försäkrat

Ent  
#644626 Traktor är bäst. Tycker jag, skall tilläggas. Har en Can-Am Outlander 450 Pro 2017 T3a. Får köras av nästan vem som helst. Runt en tusing via Folksam för helförsäkring. Skatte- och besiktningsfri. En 40-nyckel och en fullfartsnyckel som sällan och aldrig används. Oavsett vilket användningsområde man tänkt sig har 'traktorerna' fördelen med blinkers, speglar och släpvagnskontakt. Min får dra 750 kg bromsat släp.

Just Can-Am är inte så mycket dyrare som traktor, har fått för mig att tex Yamaha lägger på betydligt mer. Suzuki finns inte som traktor tyvärr.
Senast redigerad av Ent lör 16 maj 2020, 10:33, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Ska köpa ny fyrhjuling hur har ni registrerat /försäkrat

axwell  
#644644 Betalar under 300 kr/år halvförs terrängreg hos DINA. med villkor om begränsat antal timmar/år som den körs.
Har inga problem med att hålla mig under gränsen, använder nästan bara Kompakttraktorn som kostar drygt 600 kr/år halvförs.

Användarvisningsbild

Re: Ska köpa ny fyrhjuling hur har ni registrerat /försäkrat

rejser  
#647130 Ska det inte vara mer utrustning på en traktor-reggad, blinkers osv.

Avatar Fallback

Re: Ska köpa ny fyrhjuling hur har ni registrerat /försäkrat

Ent  
#647137 Jepp, blinkers, troligen automatiskt halvljus och I övrigt väggodkänd belysning släpvagnskontakt, backspeglar, signal, riktig regplåt... Nåt mer, någon?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).