Skogsröjning

Kan skattelättnader skapa fler skogsjobb....

50 inlägg 9582 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kan skattelättnader skapa fler skogsjobb....

gurka  
#644335
Ekman skrev:
Ok. Törs man anta att utländsk arbetskraft till skogen görs tillgänglig av bolag som inte tillämpar svenska kollektivavtal? Mkt frågor från mig nu, sorry.


Det finns svenska företag som inte tillämpar kollektivavtal och där gör man individuell lönesättning.
Det finns också utlandsregistrerade bolag och då gäller normalt utsändarländernas avtal.

Många kunder kräver idag kollektivavtal, men vad jag sett verkar det mindre viktigt för tex vägverket eller ledningsbolag.

Sen finns det naturligtvis sådana som fuskar och skriver på kollektivavtal men inte tillämpar dem.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Kan skattelättnader skapa fler skogsjobb....

jannee  
#644413 Ungdomar, av båda könen tar idag jobb inom hemtjänsten och där är inte lönen hög, under 100 kr/tim.
M.a.o. det är INTE attraktivt att arbeta med skogsjobb.
DU om någon borde inse skillnaden på hur arbetsinsatserna är på respektive arbete.
Tungt men framförallt oglamoröst. Just av den orsaken måste lönerna upp och det är rejält, minst upp i paritet med byggnadsarbetarnas.
Folk i gemen anser idag att skogsjobb är för okvalificerade personer, däremot är det märkvärdigt att vara polis, brandman, lärare eller sjuksköterska.
Oftast eller nästan alltid har det varit folk från landsbygden eller bondpojkar som gjort skogsjobben och den kategorin människor är idag tydligen mindre värda - i alla fall i löner. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Kan skattelättnader skapa fler skogsjobb....

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#644419 Det är väl en del tunga moment inom hemtjänsten, om jag förstått det rätt.

Å vad skogsarbete beträffar, så är det ju också en hel del frihet och frisk luft, liksom möjlighet att dana framtidens skog, som borde locka ungdomarna.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Kan skattelättnader skapa fler skogsjobb....

Davvi  
#644429 Lönen är inte allt men säsongsarbete begränsar vilka som kan/vill söka den typen av jobb.
Frågan som bör ställas, vilka kan man rekrytera och vem vill man ha som anställd?

Personen behöver antingen vara arbetslös eller i vart fall utan fast anställning, ha körkort och kunna ligga borta. Varför har inte han/hon redan arbete?
Säsongsarbetare inom turismen bör vara tänkbara, högsäsongen i den branschen är oftast vintern. Kan ett samarbete mellan skogsbranchen och turistnäringen vara något?
Därtill finns förstås studenter och de som just gått ut skolan. Synas mer ute på skolorna i relevanta kommuner kanske?

Tror det är någonstans i den änden man måste börja. Ingen annan och i synnerhet inte den här regeringen kommer lösa det åt branschen.

Avatar Fallback

Re: Kan skattelättnader skapa fler skogsjobb....

gurka  
#644463
jannee skrev:Tungt men framförallt oglamoröst. Just av den orsaken måste lönerna upp och det är rejält, minst upp i paritet med byggnadsarbetarnas.
Folk i gemen anser idag att skogsjobb är för okvalificerade personer, däremot är det märkvärdigt att vara polis, brandman, lärare eller sjuksköterska.


Jag instämmer helt med ovanstående.
Dessutom är det så att duktiga självständiga är eftertraktade på arbetsmarknaden och söker sig naturligtvis till bättre betalt arbete.

Jag har sett att politiker uttalat sig angående den höga arbetslösheten "kan de inget annat så kan de röja skog".

Jag har träffat många skogsröjare som kunnat bli bra politiker men ytterst få politiker som skulle klara skogsröjningen en hel röjsäsong.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).