Motorsåg och handhållet

Stihl 020

54 inlägg 24452 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stihl 020

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#642256 M kedjorna är svårare o få vassa. Hårdare kanske man kan säga. Men de håller skärpa längre, tål mer bus o smuts.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl 020

ollenorell  
#642346 Aha, så det kan röra sig om en lite tuffare legering i dem alltså...
Har googlat lite mer.
Får nog bli en "standardkedja" för mig, pga att det alltid funkat att fila för mig innan, går att få äckligt vasst om man vill :-)

Har man kedjeslipmaskin bör man ju kunna slipa även den hårdare legeringen...

Användarvisningsbild

Re: Stihl 020

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#642412 Inte alls säkert. De är svårare att slipa med, blir lättare varma.
Oavsett om man filar eller slipar så krävs samma saker för att uppnå bra resultat.

Avatar Fallback

Re: Stihl 020

ollenorell  
#644383 Aha, det slutade med att jag köpte vanliga VXL-kedjor iallafall!

Tog också tag i ett av svärden jag kom över tidigare i tråden av en medlem.
Det är ett amerikanskt Windsor med 3/8" deln och 1,3mm-spår, men med 1/4" svärdsfäste, och jag har 8mm.
Det visade sig vara ett 12"-svärd gjort för 48 länkar enligt märkning och googling.
Stihl original 12" för den här sågen är 44 länkar, så svärdet måste suttit typ 2cm längre in i den såg svärdet var gjort för ursprungligen eller något.
(Stihls 14"-svärd för den här sågen är gjort för 50 länkars kedja)
Så jag kapade ner längden ett par centimeter, förlängde svärdsfästets spår med 8mm pinnfräs, justerade formen lite efter kurvan från originalsvärdet...
Blir att prova i helgen.
Det var ett tufft svärd att fräsa i, jag tror det är induktionshärdat från fabrik, samt att alla ställen nära punktsvetsarna på svärdet har härdat/hårdnat av värmen från svetsningen troligtivs.
Men det gick att fräsa i med hårdmetallfräs.
1589483015_img_20200514_205757461.jpg
1589483015_img_20200513_210121373.jpg

Avatar Fallback

Re: Stihl 020

ollenorell  
#652224 Jag trodde jag hade laddat upp den här bilden redan när jag sågade lite ask i maj, men tydligen inte.
Funkar bra. Blöt ask går lite svalare på kedja/svärd än torr ask, alltså de träd som stått och dött, och jag därför tar ner...

Avatar Fallback

Re: Stihl 020

ollenorell  
#719211 Tidigare i tråden kom jag över några svärd från en medlem.
Har nu konverterat två Jonsered-svärd så de passar på min Stihl.
Det var lite pyssel, men det funkar bra nu!
Fick borra nya hål för kedjespännar-pinnen, och man vill ju placera dessa hål så att spännar-piggen är backad ganska långt bak med en ny kedja, så det finns mån kvar för kedjesträckning...
Kortade svärdet lite, fick slipa till geometrin så svärdsfästet är lagom brett och passar mot kedjedrevet lagom, så inte kedjan möter en "tröskel" så att säga...
Då blev kedjespåret för grunt.
Sågade upp det med bågfil och nålfil.
Samt borrade hål för kedjesmörjningen som stämmer mot originalsvärd.
Mina kedjor jag köpt, 91VXL har 50DL, eftersom Stihl:s originalsvärd, om man köper det i 14” storlek för den här sågen skulle ha 50DL, och jag har anpassat det här svärdet efter det.
(Originalsvärdet som följer med sågen är 12” och man vågar kanske gå upp till 14", men inte mer, det är ju en liten såg)

Avatar Fallback

Re: Stihl 020

alfha  
#820451 Hej Lånar tråden lite.
Ja har en 020 tror den är runt 2000. Den vill inte gå på tomgång. Man får starta den på schok och full gas då går den så länge man gasar fullt.
Vad kan det vara för fel?

Avatar Fallback

Re: Stihl 02 för lite/ mycket luft?

phh  
#835995 Re: Stihl 020 Har samma problem och serviceteknikern säger att det för lite/ mycket luft? Alt skräp i förgasaren. Jag tror det har och göra med automatchoken

Avatar Fallback

Re: Stihl 020

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#836055
alfha skrev:Hej Lånar tråden lite.
Ja har en 020 tror den är runt 2000. Den vill inte gå på tomgång. Man får starta den på schok och full gas då går den så länge man gasar fullt.
Vad kan det vara för fel?

Min 020 hade ett känt fel på förgasaren, efter byte så blev det ok.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).