Skogsröjning

Kan skattelättnader skapa fler skogsjobb....

50 inlägg 9727 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kan skattelättnader skapa fler skogsjobb....

Avslutat-02  
#577645 Den bilden finns ej i min kommun, där är ca 45℅ av alla ungdomar arbetslösa, mest på grund av ingen utbildning.
Men också för att ingen har ett engagemang att bry sig om dessa människor, utan det blir bättre statistik att ge dem bidrag.

   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Kan skattelättnader skapa fler skogsjobb....

Mellberg  
#577651 Eftersom personer som bor i skogsbygder är högst 10 % av den röstberättigade befolkningen är vi i stort sett ointressanta för de politiska partierna på riksplanet.

Inse verkligheten, ni/vi finns inte, har inga egentliga maktmedel, utan smetar ut oss politiskt. Tänk själva ett Skogs /landsbyggdsparti med kanske 10 % av rösterna, det skulle verkligen göra skillnad.

De etablerade partierna behandlar skogsbyggderna med kalla handen. OK vad röstade du på, ett statsparti eller någon med någon lite tanke på de fattiga som man gästar på semestern?

Minns Västra Norrland och nyckelbiotoper, storstadspartierna älskar bevarade naturskogar långt borta, för den biologiska mångfalden .

Tack, Naturskyddsföreningen........................ :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Kan skattelättnader skapa fler skogsjobb....

Avslutat-02  
#577657 Nja, tack alla inkompetenta politiker och väljare som valt partier på grund av fel orsaker....

Det är inte ett parti som orsakat detta kaos utan många, kanske alla.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kan skattelättnader skapa fler skogsjobb....

svampbob  
#577752
vinterrojarn skrev:Den bilden finns ej i min kommun, där är ca 45℅ av alla ungdomar arbetslösa, mest på grund av ingen utbildning.
Men också för att ingen har ett engagemang att bry sig om dessa människor, utan det blir bättre statistik att ge dem bidrag.


Varför rör ungdomarna inte på sig och flyttar eller veckopendlar dit jobben finns? Min son jobbar 4-dagarsveckor 40 mil bort men inte för att det inte finns jobb hemma utan för att det är ett intressantare jobb. Jag har en dotter i Malmö och hon fick det första jobbet hon sökte där.

Är det en kulturskillnad över landet när det gäller lusten till att röra på sig för att hitta rätt jobb?

När det gäller skogsjobb så är det väl nästan undantag om du får jobba nära hemmet.

Avatar Fallback

Re: Kan skattelättnader skapa fler skogsjobb....

Hema  
#577760 Om skatteförändringar skulle införas, så kanske fler jobb skulle skapas och chansen till kortare pendling borde öka. Vilket kanske många gånger är en viktig faktor som spelar in. Särskilt om man har småbarn.

Avatar Fallback

Re: Kan skattelättnader skapa fler skogsjobb....

Avslutat-02  
#577772
svampbob skrev:
vinterrojarn skrev:Den bilden finns ej i min kommun, där är ca 45℅ av alla ungdomar arbetslösa, mest på grund av ingen utbildning.
Men också för att ingen har ett engagemang att bry sig om dessa människor, utan det blir bättre statistik att ge dem bidrag.


Varför rör ungdomarna inte på sig och flyttar eller veckopendlar dit jobben finns? Min son jobbar 4-dagarsveckor 40 mil bort men inte för att det inte finns jobb hemma utan för att det är ett intressantare jobb. Jag har en dotter i Malmö och hon fick det första jobbet hon sökte där.

Är det en kulturskillnad över landet när det gäller lusten till att röra på sig för att hitta rätt jobb?

När det gäller skogsjobb så är det väl nästan undantag om du får jobba nära hemmet.



Visst kan man flytta och skaffa ett jobb, men det jag menade var att det är fel redan ifrån skolan när man inte kan utbilda ungdomar inom yrken, utan man tillåter att de hoppar av.

Jag har aldrig varit arbetslös i hela mitt liv förens nu, och jag kan säga att marknaden är inte bra, det är då ingen arbetstagarens marknad inte i mitt län iallafall.

Det finns en massa knacka dörr försäljarjobb men inga riktiga jobb, som maskin förare, eller svetsare, mekaniker mm.

Jag åker inte 3 mil varje dag för att flippa hamburgare, eller likande då sliter jag hellre hemma och lagar maskiner/bilar jobbar i skogen även om jobben blir färre och färre.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kan skattelättnader skapa fler skogsjobb....

Arvid0  
#577847
vinterrojarn skrev:
svampbob skrev:
vinterrojarn skrev:Den bilden finns ej i min kommun, där är ca 45℅ av alla ungdomar arbetslösa, mest på grund av ingen utbildning.
Men också för att ingen har ett engagemang att bry sig om dessa människor, utan det blir bättre statistik att ge dem bidrag.


Varför rör ungdomarna inte på sig och flyttar eller veckopendlar dit jobben finns? Min son jobbar 4-dagarsveckor 40 mil bort men inte för att det inte finns jobb hemma utan för att det är ett intressantare jobb. Jag har en dotter i Malmö och hon fick det första jobbet hon sökte där.

Är det en kulturskillnad över landet när det gäller lusten till att röra på sig för att hitta rätt jobb?

När det gäller skogsjobb så är det väl nästan undantag om du får jobba nära hemmet.



Visst kan man flytta och skaffa ett jobb, men det jag menade var att det är fel redan ifrån skolan när man inte kan utbilda ungdomar inom yrken, utan man tillåter att de hoppar av.

Jag har aldrig varit arbetslös i hela mitt liv förens nu, och jag kan säga att marknaden är inte bra, det är då ingen arbetstagarens marknad inte i mitt län iallafall.

Det finns en massa knacka dörr försäljarjobb men inga riktiga jobb, som maskin förare, eller svetsare, mekaniker mm.

Jag åker inte 3 mil varje dag för att flippa hamburgare, eller likande då sliter jag hellre hemma och lagar maskiner/bilar jobbar i skogen även om jobben blir färre och färre.


feltack igen[emoji85]

Men hur ska skolan hindra att man hoppar av? sedan går det trender i jobb. vem vill bli plåtslagare när man kan bli "miljonär" på att göra "roliga" sketcher på youtube eller bli influencer?

Användarvisningsbild

Re: Kan skattelättnader skapa fler skogsjobb....

svampbob  
#577853 Det ringde en kompis från Medelpad idag. Han kör grävmaskin på F-skatt och han berättade att det är helt galet brist på folk där nere. Det ringer folk varje dag och erbjuder honom körning och igår hade han blivit erbjuden 500 kr/timmen.

På något vis måste vi få in mer folk på arbetsmarknaden. Jag tror på att börja på botten och arbeta sig upp. Skaffa sig kunskaper och göra sig ett namn. Så har jag predikat för mina tre barn om dom lyssnar på mig är mera oklart men dom har alla gått den vägen.

Avatar Fallback

Re: Kan skattelättnader skapa fler skogsjobb....

Avslutat-02  
#577862 Skolorna har ansvar att alla elever är på plats och att de faktiskt lär sig något under skoltiden.
Det har visat sig många gånger att skolorna inte ens klarar av att undervisa svenska.

Jag har gått en utbildning på gymnasiet, det är ca 3st av 32 som jobbar i skogen.

Nästan ingen jobbar med röjsåg.

Maskin förare skulle alla bli, men ingen jobbar som detta, och inte är det skattens fel.

Arbetsmarknaden är idag ett stort skämt, det finns Inga riktiga jobb att söka, och om det finns så är de redan tingade under bordet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kan skattelättnader skapa fler skogsjobb....

Arvid0  
#577869
vinterrojarn skrev:Skolorna har ansvar att alla elever är på plats och att de faktiskt lär sig något under skoltiden.
Det har visat sig många gånger att skolorna inte ens klarar av att undervisa svenska.

Jag har gått en utbildning på gymnasiet, det är ca 3st av 32 som jobbar i skogen.

Nästan ingen jobbar med röjsåg.

Maskin förare skulle alla bli, men ingen jobbar som detta, och inte är det skattens fel.

Arbetsmarknaden är idag ett stort skämt, det finns Inga riktiga jobb att söka, och om det finns så är de redan tingade under bordet.


jag skulle vilja påstå att det är föräldrarnas ansvar att se till att deras barn uppför sig och är i skolan. skolan ska undervisa inte uppfostra. har flera bekanta som är lärare och det genomgående är att de får uppfostra flera elever innan de kan börja lära ut. sedan är det ju synd om jobb blir tingade "under bordet" men nationalekonomiskt sett på det så ändras ju inte det totala arbetskraftsbehovet. Om någon kan ta det jobbet borde ju ett annat jobb bli ledigt då den som fått jobbet kommer någonstans ifrån.

Avatar Fallback

Re: Kan skattelättnader skapa fler skogsjobb....

Avslutat-02  
#577871 Inom skolans lokal bestämmer lärarna.
Visst fan ska föräldrarna uppfostra sina barn, och den delen har blivit sämre sedan 60- talet med föräldrar som trodde på fri uppfostran, att inte ha regler eller tvinga barn till ansvar. Detta avspeglar sig i dagens samhälle, och kommer göra framåt.

Tydliga regler och gränser, konsekvenser och skyldigheter, kunskap om sina rättigheter är en bättre väg att gå.

Visst kan man hävda att det är så att stängs en dörr så öppnas en annan men i verkliga livet så är det inte riktigt så.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kan skattelättnader skapa fler skogsjobb....

Avslutat-02  
#578106 Nä men :?: Vad hände med resten av tråden...?

Och vart tog trojkan vägen? :roll:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kan skattelättnader skapa fler skogsjobb....

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643660 Ja, signatur 'trojka" har ju en del poänger i sitt resonemang, tycker jag.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Kan skattelättnader skapa fler skogsjobb....

Davvi  
#644304 Tveksam om skattelättnader är lösningen för just skogen. Problemet är väl att få tag i folk som vill jobba?
Skogsnäringen behöver kanske själva fundera hur man kan göra skogsarbete mer attraktivt? Staten visar inget större intresse att öka på motivationen i vart fall.

Ganska få som kan och framförallt vill arbeta går arbetslösa idag. Var ska skogen då hitta arbetskraft då jobben ofta är säsongsarbete och lönerna har svårt att konkurrera mot ex gruvindustrin?

Här tror jag faktiskt man skjutit sig själva lite i foten nu när arbetslösheten ändå är relativt låg bland de som faktiskt vill arbeta.

Användarvisningsbild

Re: Kan skattelättnader skapa fler skogsjobb....

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#644306 Å vad är det idag som skulle göra skogsarbetet oattraktivt, anser du?

Är det låg lön, så ger ju skattesänkningar på arbete mer pengar i plånboken...
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).