Verkstan

Billig och enkel elstyrning av hydraulventiler

48 inlägg 16696 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Billig och enkel elstyrning av hydraulventiler

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643893 On/off blir som att dra spakarna fullt åt alla håll alla gånger, har du kört så med spakarna på prov?

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Billig och enkel elstyrning av hydraulventiler

Vardon  
#643894 Sätt en typ väljarventil on off först. Försvinner spänning så skickar man oljan till returen och då behöver du inte gå tillbaka till 0 läge vid varje funktion utan skiter det sig så stannar det. Går ju även att ha ”nödstoppsfunktion”

Användarvisningsbild

Re: Billig och enkel elstyrning av hydraulventiler

JohannesG  
#643902
gnisten83 skrev:On/off blir som att dra spakarna fullt åt alla håll alla gånger, har du kört så med spakarna på prov?

Ja. Det är så stegmataren körs till 99%.
Är det proportionalstyrning på Arbron?

Vardon skrev:Sätt en typ väljarventil on off först. Försvinner spänning så skickar man oljan till returen och då behöver du inte gå tillbaka till 0 läge vid varje funktion utan skiter det sig så stannar det. Går ju även att ha ”nödstoppsfunktion”

Eventuella problemet är om en växel skulle rasa på en motor, då försvinner ju inte strömmen. Bättre då med nödstopp direkt till traktorns nödstopp.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Billig och enkel elstyrning av hydraulventiler

Lillesves  
#643912 Kul projekt!

Är det nånting sånt här du tänkt dig?

https://www.youtube.com/watch?v=SC6JoCu7Ht4

Bara en tanke, om du använder dig av en Arduino kanske du kan programmera så att det förenklar handhavandet av stegmataren ?

Användarvisningsbild

Re: Billig och enkel elstyrning av hydraulventiler

Emppoo  
#643914 Är något i stil med det jag tänkte mig, klickade hem ett arduino uno, en spänningregulator för att sänka spänningen från 12V till 5V, en joystick och en servomotor för att labba, får jag ihop det så köper jag bättre joysticks samt fler servon. Ritade ett kopplingsscheme med tryckknapp och ett växlande relä, vet ej om det funkar att ha det så?

Avatar Fallback

Re: Billig och enkel elstyrning av hydraulventiler

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643927
JohannesG skrev:
gnisten83 skrev:On/off blir som att dra spakarna fullt åt alla håll alla gånger, har du kört så med spakarna på prov?

Ja. Det är så stegmataren körs till 99%.
Är det proportionalstyrning på Arbron?

Vardon skrev:Sätt en typ väljarventil on off först. Försvinner spänning så skickar man oljan till returen och då behöver du inte gå tillbaka till 0 läge vid varje funktion utan skiter det sig så stannar det. Går ju även att ha ”nödstoppsfunktion”

Eventuella problemet är om en växel skulle rasa på en motor, då försvinner ju inte strömmen. Bättre då med nödstopp direkt till traktorns nödstopp.

Förvisso on/off ventiler men med styrning från dator så är de lätt att få korta öppnings o stängningstider

Användarvisningsbild

Re: Billig och enkel elstyrning av hydraulventiler

Lillesves  
#643931
Emppoo skrev:Är något i stil med det jag tänkte mig, klickade hem ett arduino uno, en spänningregulator för att sänka spänningen från 12V till 5V, en joystick och en servomotor för att labba, får jag ihop det så köper jag bättre joysticks samt fler servon. Ritade ett kopplingsscheme med tryckknapp och ett växlande relä, vet ej om det funkar att ha det så?


Vad är syftet med relät ?

Användarvisningsbild

Re: Billig och enkel elstyrning av hydraulventiler

Emppoo  
#643960
Lillesves skrev:
Emppoo skrev:Är något i stil med det jag tänkte mig, klickade hem ett arduino uno, en spänningregulator för att sänka spänningen från 12V till 5V, en joystick och en servomotor för att labba, får jag ihop det så köper jag bättre joysticks samt fler servon. Ritade ett kopplingsscheme med tryckknapp och ett växlande relä, vet ej om det funkar att ha det så?


Vad är syftet med relät ?


Växlande relä som drar när man håller inne knappen för att kunna använda samma potentiometer till 2 motorer. Tänk dig typ tredjefunktion på en frontlastare.

Användarvisningsbild

Re: Billig och enkel elstyrning av hydraulventiler

Lillesves  
#643962
Emppoo skrev:
Lillesves skrev:
Emppoo skrev:Är något i stil med det jag tänkte mig, klickade hem ett arduino uno, en spänningregulator för att sänka spänningen från 12V till 5V, en joystick och en servomotor för att labba, får jag ihop det så köper jag bättre joysticks samt fler servon. Ritade ett kopplingsscheme med tryckknapp och ett växlande relä, vet ej om det funkar att ha det så?


Vad är syftet med relät ?


Växlande relä som drar när man håller inne knappen för att kunna använda samma potentiometer till 2 motorer. Tänk dig typ tredjefunktion på en frontlastare.

Det kan du göra i mjukvara. Koppla brytaren till en ingång på Arduino med en pull up eller pull down resistor.
Sedan kan du välja vilken motor som ska styras beroende om ingången är hög eller låg, och vilken värde det är på potentiometern.

Avatar Fallback

Re: Billig och enkel elstyrning av hydraulventiler

Tralsmo  
#643965 Ja tycker det här va en synnerligen intressant diskussion.

Inte för ja ha nån stegmatare å inte för ja tänker prova på nåt sånt här.
De är helt enkelt bara ett intressant brainstorming.

Det första som borde redas ut är va det behövs för styrka och slaglängd på det som nu ska kontrollera hydraulventilerna?

Antar att det är spakar som är 2 vägs med ett mittläge. Så fall är det ju viktigt att spaken hamnar i centrum igen ( noll läge).

Fjädrarna i hydraul spakar brukar ju va rätt styva. Justerar man dom så dom blir lättare att flytta så blir ju styrningen betydligt enklare att konstruera.

Det som är viktigt som ja ser det är ju att spakarna går tillbaka till neutralläge om systemet skulle fallera.

Så här långt tycker ja nog att det mest liknar leksaksgrejor.
Jooo ja kan ha fel i det, men hur det ska lösas hänger ju rätt mycket på slaglängd å kraft i det som ska kontrollera ventilerna.

Vet inte hur många funktioner det är men om det nu är 5 så tycker ja det låter billigt redan me hydrauliskt på 10000kr.

Dom lösningarna som presenteras här lär ju knappast bli en tiondel billigare om det ska bli tillförlitligt å användbart på längre tid.

Men de kanske inte va tanken?

Användarvisningsbild

Re: Billig och enkel elstyrning av hydraulventiler

Emppoo  
#643999 Problemet med servon är tydligen just det att om systemet fallerar "Fastnar" dem och går alltså inte tillbaka till 0 läge vilket är ett problem jag inte ser någon lösning på just nu...

Användarvisningsbild

Re: Billig och enkel elstyrning av hydraulventiler

JohannesG  
#644000
Lillesves skrev:Kul projekt!

Är det nånting sånt här du tänkt dig?

https://www.youtube.com/watch?v=SC6JoCu7Ht4

Bara en tanke, om du använder dig av en Arduino kanske du kan programmera så att det förenklar handhavandet av stegmataren ?

Något åt det hållet. Men tänkte att den drog i den vanliga spaken och inte direkt i sliden.
Det vore inte fel eller omöjligt. Lite givare så den vet var i cykeln den befinner sig bara. Men tänkte (om det blir) först börja med den enklaste modellen för att veta om det ens funkar med en sådan här fullösning.
gnisten83 skrev:Förvisso on/off ventiler men med styrning från dator så är de lätt att få korta öppnings o stängningstider

Sant men tror det bör funka här med. Går ju trycka väldigt kort på en knapp också.
Tralsmo skrev:Ja tycker det här va en synnerligen intressant diskussion.

Inte för ja ha nån stegmatare å inte för ja tänker prova på nåt sånt här.
De är helt enkelt bara ett intressant brainstorming.

Det första som borde redas ut är va det behövs för styrka och slaglängd på det som nu ska kontrollera hydraulventilerna?

Antar att det är spakar som är 2 vägs med ett mittläge. Så fall är det ju viktigt att spaken hamnar i centrum igen ( noll läge).

Fjädrarna i hydraul spakar brukar ju va rätt styva. Justerar man dom så dom blir lättare att flytta så blir ju styrningen betydligt enklare att konstruera.

Det som är viktigt som ja ser det är ju att spakarna går tillbaka till neutralläge om systemet skulle fallera.

Så här långt tycker ja nog att det mest liknar leksaksgrejor.
Jooo ja kan ha fel i det, men hur det ska lösas hänger ju rätt mycket på slaglängd å kraft i det som ska kontrollera ventilerna.

Vet inte hur många funktioner det är men om det nu är 5 så tycker ja det låter billigt redan me hydrauliskt på 10000kr.

Dom lösningarna som presenteras här lär ju knappast bli en tiondel billigare om det ska bli tillförlitligt å användbart på längre tid.

Men de kanske inte va tanken?

Kul du gillar brainstorming. Förhoppningsvis kan man få ut något bra i slutändan.

Lite osäker på dragkraft. Slaglängd ca 5-6cm om man gör ett hål att dra i en bit upp på befintlig spak. Ännu högre upp blir längre slaglängd men lägre dragkraft.

Blir nog byte av fjädrar i så fall. Min tanke var att ventilens egen fjäder skulle dra tillbaka motorn.

Jag hoppas hitta en lösning som håller i längden också. Ingen idé att byta delar vart annat år.
Det jag räknat på hos Electrokit landa runt 800kr. 250kr av det är delar som skulle behövas oavsett riktig elventil eller ej. Använde man elventiler skulle även reläer ca150-200kr) tillkomma då brytarna inte klarar dra spolarna på egen hand. Bara elventiler och block skulle kosta ca 8400kr. Beräknat på 5 sektioner. Priser utan moms.

Jag hoppas självklart att det ska vara driftsäkert även om 20 år. Och jag ser egentligen ingen anledning till varför det inte skulle vara det. Största frågan är väl om motorer och brytare är av god kvalité. Om de är det bör det hålla. Centrallåset i exempelvis en Volvo 740 fungerar ganska likt min grundidé med motor och kuggstång. När man låser drar motorn i låset en förinställd tid. Vid upplåsning lika så. Centrallåset fungerar på min även efter 30år. Visst låser man inte lika ofta som man drar i spakarna, men tekniken borde ändå vara beprövad.

Emppoo skrev:Problemet med servon är tydligen just det att om systemet fallerar "Fastnar" dem och går alltså inte tillbaka till 0 läge vilket är ett problem jag inte ser någon lösning på just nu...

Det beror väl på hur mycket växeln bromsar. Men i mitt fall där jag tänker mig bara en motor (eventuellt med inbyggd växel) och kuggstång ska spaken dra tillbaka motorn till 0 utan el.

   TS
Avatar Fallback

Re: Billig och enkel elstyrning av hydraulventiler

kungsis  
#644250 Är det bara jag som funderat på att använda solenoider från startmotorer 8)

Mvh
Kungsis

Användarvisningsbild

Re: Billig och enkel elstyrning av hydraulventiler

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#644257


https://www.ebay.co.uk/itm/4-SPOOL-ELEC ... SwzYteE46U

Bud från £120 kan kanske vara nåt?

Avatar Fallback

Re: Billig och enkel elstyrning av hydraulventiler

Bosse1  
#644269
kungsis skrev:Är det bara jag som funderat på att använda solenoider från startmotorer 8)

Mvh
Kungsis


Jo, gjorde det körde gripen med två sådana.Drog ofantligt på batteriet.Men det funkade.
Många år sen, såg skapelsen i en skrotlåda häromdan :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).