Skogsnyheter

Det blåser upp till strid i stubbskördsfrågan.

4 inlägg 3634 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Det blåser upp till strid i stubbskördsfrågan.

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Det blåser upp till strid i stubbskördsfrågan.

Pidden  
#61462 Varför inte testa stubbskörd på de områden där det kan lönas?? :-? Jag tror att att det kan nåt i framtiden när tillräckligt många inser det. Det är ju ändå realtivt lätt att ordna det. En grävare som sliter upp stubbarna och en skotare som kör fram det till avlägg! Sen låter man det ligga tills det torkat, Så kommer det en bil med balja och kran och häver på det och kör det till ett värmeverk där man maler ner allt i en STOR skivhugg! :-bd \m/

Avatar Fallback

Re: Det blåser upp till strid i stubbskördsfrågan.

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64425 Det bröts stubb i ganska stor utsträckning en period för ca30år sedan som det gjordes massa av i Mackmyra utanför Gävle.
Problemet var att få stubben ren från sten och jord det blev tunga lass på bilarna.Vi körde med SMV21S ombyggda med stora tippbaljor,hadde även ÖSA260.Lastning på bil med attila grävare med skrotgrip.Vi hadde även en SMV21 ombygd till separatlastare med Hiab specialgrip. Där stubben bröts är det gallringsskog i dag kan ej se någon skillnad på återväxten i dagsläget. Det blev för dyrt så projektet lades ner, Sedan blev det Mackmyra Wiskey i stället.

Avatar Fallback

Re: Det blåser upp till strid i stubbskördsfrågan.

orre  
#64471 Snacka om produktutveckling :grin:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).