Logistik, Transport

Arbetsplan-nytt projekt

10 inlägg 4241 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Arbetsplan-nytt projekt

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#641868 Tänkte starta en ny tråd kring detta. Vi behöver en större plats för att lägga upp risvältor och timmer av alla de slag. Dessutom ska där förvaras diverse vagnar och sånt. Vi bor tyvärr inte på en rejäl bondgård utan i en by. Finns ingen mer plats runt huset. Har köpt allt som finns att köpa runtomkring.
Med nya transportlösnimgar så kan vi tjäna pengar på att ha en plats för mellanlagring.

Så nu har vi, idag, börjat röja av en del av skiftet som bra nog ligger jäms med en större grusväg (enskild).
Ytan är ett sånt där stenfält med dålig växtlighet.
Tanken jag har är att fylla i och över hela stenfältet med fyllnadsmassor och grus. Det ska bli stort nog för en välta på ömse sidor om minst 30 meter och i bakkant ska ett tak byggas om cirka 10*20 meter.
(I ena hörnet en liten kub där jag ska sitta och dricka kaffe med rom om 20 år).
Inga vätskor ska förvaras där.
Mellan vältorna ska en flisbil med hugg kunna vända runt. Eller en Ford med vagn :wink:.

Så se detta inlägg som en introduktion. Bilder med mera kommer.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Arbetsplan-nytt projekt

machonisti  
#641879
1588439169_20190903_171429.jpg

Ett projekt som inte hör till detta forum, men ändå...
Kanske värt nåt???
På väg.
1588439218_20200501_201557.jpg

Det är svårt att göra en plan med en grävmaskin utan ett visst svängrum.
Tips! en grävmaskin kring 20 ton öppnar ett område som täcker körväg och område till vältor åt var sida.
Vattenkontakt.

Användarvisningsbild

Re: Arbetsplan-nytt projekt

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#644212 Så nu är det mesta av grövre växtlighet bortröjt. Vi har valt rördiameter för dikesröret. Blir ett 200 mm, minimikrav från vägföreningen så ganska enkelt val.
Så nu ska jag beställa grus för utfyllnad av stenfältet. Vad tycker ni är lämpligt för det? Tänker köra ut det med frontlastaren på traktorn.
Blir kross 0-90 för grovt? Finns 0-63 också hos min lokala leverantör. Tänkte avsluta med 0-32.
Stenfältet ligger på berg så inga som helst problem med bärighet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Arbetsplan-nytt projekt

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#644214 Hoppas slippa använda grävare, utom kanske för rörförläggningen i diket.

   TS
Avatar Fallback

Re: Arbetsplan-nytt projekt

Brorsan  
#644221 Med bra underlag och bara traktorn att köra ut med är väl 0-63 perfekt.
Kan bli bökigt att få en jämn yta med 0-90.
Olle

Användarvisningsbild

Re: Arbetsplan-nytt projekt

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#644225 Låter dyrt med 0-90, jag skulle smeta ut morän/fyllnadsmassor tills det är slätt, slänga på 10cm 0-90 och möjligen, möjligen ett lass 0-32
som en finjustering där du parkerar personbilen och framför fikakuren.
Glöm inte avrinningen, gör en rejäl bombering.
Edit, glömde nämna att jag tänker mig en grävare som gör grovjobbet och att finjustering sker året efter.
Senast redigerad av Slurfi ons 13 maj 2020, 19:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Arbetsplan-nytt projekt

halvproffs  
#644226 Jag skulle ta dit en rejäl grävare typ 20ton.
En jordbrukare är ingenting att ha i detta fall.
Håller helt med macho där.

Användarvisningsbild

Re: Arbetsplan-nytt projekt

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#644231 Mja, någon grävare blir det inte, det är inte på den nivån. Men bra tanke leta fyllnadsmassor, blir nog billigast. Lite fingrus sen.
Kollar och återkommer med rapport om hur det går.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Arbetsplan-nytt projekt

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#644234 Om man har tur kan man få fyllnadsmassorna gratis om det är nåt bygge på gång i närheten.
Kanske går att kolla med åkerifolk/föreningar osv.

Avatar Fallback

Re: Arbetsplan-nytt projekt

Värmlänning  
#644637 Bilder!?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).