Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Hyggesfritt affärsmodell?

124 inlägg 45644 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#644030 Lite på samma tema som Zeb tar upp i trådstarten

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/05/ ... -mycket-de

Användarvisningsbild

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

Lars Lundqvist SLU  
#644044 Att man väljer att gallra på olika sätt gör inte att skogsbruket blir långsiktigt på ett annat sätt.
Problemet är att det inte finns någon långsiktig plan, utan planen är bara gallra på nåt annorlunda sätt här och nu. Och det brukar inte räknas som skogsskötsel.

Användarvisningsbild

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

Mellberg  
#644128 Hur en totalt obegriplig skötselmodell, som inte ens förespråkarna kan förklara, får sådant genomslag i radio och TV är faktiskt lite skrämmande. Är verkligen journalister så otroligt okunniga när det gäller svenskt skogsbruk och trakthyggesbrukets principer? :mrgreen:

Hyggesfritt = höggallring. Men vad gör man när de stora träden är på väg att ta slut ? =))

Svar: Ett ********. 8)

Användarvisningsbild

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

Torbjörn Johnsen  
#644136 Ett bra erbjudande är alltid oemotståndligt: ät kakan men ha den kvar! Att det inte fungerar märks inte direkt utan först efter många år. Men som vanligt så är allt som verkar för bra för att vara sant oftast just för bra. För att vara sant.

Användarvisningsbild

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

Lars Lundqvist SLU  
#644141 Det konstiga är väl att skogsbruket inte svarar med att tala om att man redan avverkar hyggesfritt (dvs gallrar) på 1,5 ggr så stor yta som man kalhugger varje år: 350 000 ha gallring mot 190 000 ha kalhuggning.
Men långsiktigt är enda lösningen att höja lägsta tillåtna ålder för slutavverkning och förlänga omloppstiderna. Annars kommer det till sist bli en politisk reaktion.

Mellberg skrev:Är verkligen journalister så otroligt okunniga när det gäller svenskt skogsbruk och trakthyggesbrukets principer?

Ja, lika okunniga som alla andra som inte har erfarenhet av skogsbruk. Tidsskalan i det hela är svår att greppa för vanligt folk. Man ser inte förändringarna över tid på samma sätt som de som kan skogsbruk. Jag ser att skogen i mitt närområde förändrats ganska mycket under de senaste 10-20 åren, men folk i min närhet, som inte är tränade att se på samma sätt, upplever inte att nånting alls förändrats. Man noterar inte hur hyggen blir skog, hur grönkrongränsen sakta flyttar uppåt, hur avverkningsrester från en gallring sakta försvinner, osv.

Avatar Fallback

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

sveakatten  
#644191 Läste i genom länken från Uvskogen.
Kan ni förklara för en som inte förstår vad det är som är fel med den huggningen? :-b

Användarvisningsbild

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

Lars Lundqvist SLU  
#644193 Problemet är att det lyfts fram som ett helt nytt sätt att sköta skogen som skulle göra att det för all framtid kommer vara "riktig skog" på marken och att träden aldrig kommer ta slut, trots att man gallrar och gallrar...

Det är inget unikt med att man gallrar, inget fel med hur personen i artikeln har valt att gallra (utom möjligen att gallringarna emellanåt blir väldigt hårda med de nya finska reglerna), men att någon har ett annat syfte med en gallring gör inte att skogen plötsligt börjar utvecklas på ett helt nytt sätt. Träden bryr sig inte om hur vi människor tänker.

Skogsskötsel förutsätter att det finns en plan, en genomtänkt idé om hur skogen kommer att utvecklas framöver, som bygger på vetenskap och beprövad erfarenhet. Att bara gallra ut det man vill ha för stunden, det brukar kallas "forest mining" och är i grund och botten ett rent exploaterande skogsbruk, oavsett vilka vackra ord man använder för att beskriva det.

Avatar Fallback

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

sveakatten  
#644198 Jag har ju inte set hur mycket dom lämnar kvar efter gallringen, men om dom lämnar som du säger kring 150- 200, är det då något fel i att hugga uppifrån?

Användarvisningsbild

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

Lars Lundqvist SLU  
#644202 Det beror på hur skogen ser ut. Gammal skog med hissade kronor på gängliga stammar på allt utom de härskande? Då ber man om skador.

Avatar Fallback

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

sveakatten  
#644213 Ja, precis, det beror på hur skogen ser ut, hur långt har du kommit med boken Lars?

Användarvisningsbild

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

Lars Lundqvist SLU  
#644300 Olika delar har kommit olika långt. Delen som handlar om hur man omvandlar skog från olika startlägen är den som nästan helt saknas, i väntan på att jag lyckas få medel för att återinventera och analysera utvecklingen i fältförsök som är kopplade till detta.
Men jag funderar på att kanske göra klart och släppa det jag har såhär långt som e-bok, så länge.

Avatar Fallback

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

sveakatten  
#644325 Det låter riktigt bra.
Det verkar ju som det är några fler än jag som är intresserade av något annat skogsbruk än trakt.
Och med din bok borde det väl vara lite lättare att se vilka möjligheter man har.
Ja omvandlingen från olika startlägen borde väl vara det som är svårast att få till, men ska bli intresannt att läsa. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

JensBob  
#657884 Mycket intressant diskussion, särskillt för mig som är ganska nybliven skogsägare.

En aspekt som kan vara en faktor i sammanhanget är ju det estetiska. Vad jag menar är att en av de snabbast växande näringarna i Sverige är besöksnäringen och intresset för olika former av naturturism ökar både bland inhemska och utländska semesterfirare. Det finns otaliga sätt att använda marker för att locka turister, allt från jakt och fiske till rena naturupplevelser. Dock är det få människor som tilltalas av ”granåker”, även då vi skogsägare ser något vackert i en välskött, enhetlig skog, så har man några som helst tankar kring att komplettera intäkterna med turism så är det ju möjligt att acceptera merarbete utan merintäkt på skogen om det gör skogen mer tilltalande för besökare. Självklart är ju detta inte aktuellt på alla marker, men i vissa områden är det en potentiell guldgruva.

Användarvisningsbild

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#657918 Och ändå är nästan al reklam för Sverige i juste dessa skogar. Bara något år sedan såg jag Astrid Lindgrens värd i sin teve reklam. Välkommen till vildmarken. Och en vrålande Ronja i en 45 årig gran skog. Det är väldigt få skogar som upplevs som granåkrar efter 35-55 år utan rätt friska skogar. Skickar med en bild från en 45 årig gran åker som referens.

Användarvisningsbild

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

machonisti  
#657920 Det är inget nöje att idka naturupplevelse i en risig skog full av vindfällen och underväxt som skymmer sikten.
Inte heller är det ett nöje att gå över ett kalhygge eller nyröjd plantering för att inte tala om en sönderkörd gallring heller, förstås.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).