Gallring

Rotröta i granskog.

10 inlägg 4275 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rotröta i granskog.

Appi1996  
#644185 Finns det någon som kan svara på följande?
Om jag gallrar granskog vid dygnsmedeltemperatur som med marginal överstiger + 5 grader celsius utan stubbbehandling mot rotröta När efter gallringen kan jag se att rötan är mer påtaglig än motsvarande behandlad gallring?
Mvh
Skogshälsningar från Bergslagsskogarna



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Rotröta i granskog.

jannee  
#644195 Jag var med om att gallra granskog efter vårsådden, när saven satt igång.
Minns det väl eftersom det gick så lätt att barka granmassaveden, saven flödade (var på 50 talet).
När jag låångt senare slutavverkade detta märktes absolut ingen förhöjning av rotröta.
Hur stor nytta rotstopp gör kan man fundera över.

Användarvisningsbild

Re: Rotröta i granskog.

Appi1996  
#644197 Okidoki tack för svaret.
Jag har inte så lång erfarenhet. Men gallring från 1991 och senare som numera är slutavverkat utan behandling har innehållit förvånatsvis lite rotröta. Galllringerna har jag utfört både på egen skog och som entreprenör.
Mvh
Från Bergslagsskogarna

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rotröta i granskog.

Nyborg  
#669190 Väcker denna tråden lite. Jag hade tänkt att nu skulle jag börja gallra i granplanteringen. Men som sagt är ju nu temperaturen mycket högre än 5 grader. Är det stor risk för röta nu när det är så sent på hösten, eller är det värre att hålla på för länge på våren? Är risken lika stor för röta om det inte redan finns i närliggande bestånd? Det kliar rätt så bra i fingrarna nu...

Användarvisningsbild

Re: Rotröta i granskog.

Emanuel90  
#669197 Ska du manuellgallra? En liten sprayflaska med pergamentsvamp eller urea i i bältet? 😀

Användarvisningsbild

Re: Rotröta i granskog.

Nyborg  
#669199 Ville slippa det.
Senast redigerad av Nyborg sön 27 sep 2020, 08:42, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Rotröta i granskog.

Avslutat-02  
#669228 Jag anser utan bevis eller forskning att det är nog bättre att hugga nu än hålla på längre på våren.

Varför?
Jo nu sakta blir graderna lägre om dygnet och snart kommer frost, medans på våren stiger temperaturen konstant och solen värmen virke och stubbe vilket får organismer att sätta fart..
Det är klart att svampar trivs bäst på hösten..
I fukten så det kan ju vara lika illa...

Avatar Fallback

Re: Rotröta i granskog.

jannee  
#669229 Kanske att svära i kyrkan men jag "tror" att detta med risken för rotröta allt är "något" överdriven.
För ca 40 år sedan gallrade jag ett bestånd från början av Juni tills September (var utan kk dessa månader :oops:)
Dessa skiften avverkades nu i våras och ingen märkbar förhöjning av rotröta.
Har nämligen haft minst lika mycket röta i de skiften där gallring gjorts under vintertid.
Det är nog i stället som med cancer, en del får det medan andra inte får det.
Tåndemåla kanske vet om det finns några fullskaliga studier på hur effektivt rotstopp är eller inte är.

Användarvisningsbild

Re: Rotröta i granskog.

HannuRöj  
#669238 https://www.skogsaktuellt.se/artikel/57 ... kning.html
😀Här är en kort artikel.

Användarvisningsbild

Re: Rotröta i granskog.

Nyborg  
#669300 Tack för svaren! 👍 🌲 👌/Johan

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).