Motorsåg och handhållet

Husqvarna 44, Renovering

18 inlägg 6255 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 44, Renovering

VioxTv  
#643961 Hej, första inlägget här på forumet för mig!
Är så att jag håller på att renoverar en Husqvarna 44 motorsåg, men skulle då behöva hela kopplingsdelen till den, alltså kopplingstrumma, koppling och alla smådelar. Dock kan jag inte hitta någon som säljer delar till just 44 sågen.

Nu kommer dock frågan, finns det en liknande såg man kan ta delar från, har t.ex läst att 444 kan vara ett alternativ? Stämmer det här? Eller vet ni någon som säljer delar till en 44 såg?

Tackar för all hjälp jag kan få =)

Mvh Emil



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 44, Renovering

Avslutat-02  
#643964 Alla små delar? Vilka då?
Kopplingen är väl samma som till 140-240.
Den äldre modellen inte dagens.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 44, Renovering

VioxTv  
#643974 tack för svar, när jag tänkte på små delar så var det dom som ofta följer med kopplingstrumman, tänkte mest om man behövde flera delar. Vet inte vad man behöver till kopplingen, var därför jag frågade här =)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 44, Renovering

Rotvältaren  
#643975 Du behöver ett nållager, sitter inte kedjedrevet fast på kopplingstrumman som en enhet så behöver du ett ringdrev och sen ska det sitta en bricka inne i trumman också innan du monterar kopplingen. Det är vad jag kan komma på nu men jag kanske har glömt något.

Hittade en sprängskiss på Google men det är sån hiskelig dålig kvalitet på bilden

https://images.app.goo.gl/SaSB3HzvZNr28NLh9

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 44, Renovering

Avslutat-02  
#643985 Ligger en tråd med en massa skisser bland annat denna.

download/file.php?id=64114

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 44, Renovering

Avslutat-02  
#643990 Ska kolla vad jag har kvar...
Kolv och cylinder från en 140-240 ligger då kvar som är hela.
Kopplingar har jag, har för mig att det är liknande som till hva 154.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 44, Renovering

VioxTv  
#643993 Tack så mycket för alla skisser, hjälpte en del, vet ni något bra ställe man kan inhandla dessa delar på?

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 44, Renovering

Avslutat-02  
#643995 Njä..det är inte lätt att hitta längre..

Om du inte kommer hitta någon såg att ta av...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 44, Renovering

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#644052 Har beg delar om du vill...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 44, Renovering

VioxTv  
#644060 Skulle vara väldigt interessant, beroende på pris dock =) skriv vad du skulle vilja ha för kopplingen, samt kopplingstrumman,

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 44, Renovering

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#644089 Skicka ett pm eller mail ska jag leta upp nåt. Ris redar vi ut då. Får ha nåt flr frakt o o tiden.
Sen skickar jag bild till dig, du tittar på grejern l vill de sen ha dem skickar jag.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 44, Renovering

VioxTv  
#644375 @mange skickade ett pm till dig 👍

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 44, Renovering

Avslutat-02  
#644379 Om någon annan vill ha, så har jag kolv cylinder, koppling, trumma till hva 140-240.
Det är samma grejer som till hva 44-444.
501457101.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 44, Renovering

Kentagam  
#713225 Hej
Bra att veta att det finns lite grejer till hva 44 då jag kanske köper en sådan i dagarna.
Då jag är nybliven medlem o detta är min första kontakt här på sidan undrar jag om det finns någon i Stockholm's området el dess närhet som kan tipsa el hjälpa mig att få av svänghjulet till tändningen på en gammal hva 150 (tror jag den hette) då jag (ännu) inte har hittat verktyg för detta, tänkte renovera den samt söka efter en röjsågs tillsats (aggregat) som skall finnas till 150 modellen, vore tacksam för tips o hjälp med mina...hmmm...problem.
Tackar också för insläppet på en nyttig o trevlig sida.
Mvh
Kentagam

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 44, Renovering

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#713239 Vi hjälper inte till med alla problem med det här med sågen ska nog gå att reda ut.
Bättre beskrivning eller lite bilder behövs nog.
Gärna på typskylt/serienummer med.
Då kanske vi kan reda ut vad din 150 är egentligen.
Just din 44 kan vi börja med.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).