Motorsåg och handhållet

Röjsåg byta bränsle.

15 inlägg 3641 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röjsåg byta bränsle.

Huggar33  
#643813 Hej kommer det uppstå några problem då jag byter bränsle i röjsågen? Alltså att jag skall byta till Aspens bensin istället för att fortsätta köra på hemma blandat.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Röjsåg byta bränsle.

Avslutat-02  
#643822 Nä oftast inte, men ha gärna extra bränslefilter hemma.
Och ställ på lite fetare blandning i början.

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg byta bränsle.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643828 Det går kanske o chansa... Jag är av övertygelsen att det är en onödig chansning så jag river av cylinder, sotar ur den, kolvtopp och tvättar rent alltihop även inne i kolv och nere i vevhus. Smörjer upp med syntetisk olja o byter stift, lod, brännsleledning och membran.
Sen är risken väldans liten det ska hända nåt och sågen går problemfritt rätt länge.

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg byta bränsle.

Fredi  
#643838 Jag hade tur då, bytte för 3 år sedan till alkylat i 2x242,254,245rx och 140r. Inga problem hittills i någon av dem 😀 Och nu senaste vinter körde jag med rapsolja till kedjan i motorsågarna, vred upp till max och alla 3 har funkat klockrent.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg byta bränsle.

Avslutat-02  
#643839 Anledningen till att jag ställer på lite är för att man oftast har blandat lite fetare än aspen, byter man då utan att ställa på lite så kan det gå illa...men bara kan...behöver inte.

Det Mange gör är för mycket för min del..

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg byta bränsle.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643857 Jag har "Konverterat" en hel del såg och rättat till många gånger fler som inte lyckats så bra med bränslebyte. Anser inte det är värt risken....

Det mesta är service man gör ändå, sota ur såg får man göra ibland om de rör ihop egen soppa lite lättvindigt med (ofta för mycket) olja som kanske inte klarar tämpväxlingar fullt ut...

Av de som "konverterats" har hittills inken krånglat efter bränslebyte så för min del anser jag det är billigt underhåll istället för dyrare reperation.

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg byta bränsle.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643858
Fredi skrev:Jag hade tur då, bytte för 3 år sedan till alkylat i 2x242,254,245rx och 140r. Inga problem hittills i någon av dem 😀 Och nu senaste vinter körde jag med rapsolja till kedjan i motorsågarna, vred upp till max och alla 3 har funkat klockrent.

Grattis!
Jag vet fler som klarat det precis lika bra.
Jag har tjänat en bra hög pengar genom åren på de som inte klarat det lika bra...

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg byta bränsle.

Fredi  
#643869 Om det körs med dålig 2-taktsolja och kanske lite fet blandning ibland så kanske det inte går så bra att byta utan att sota först? Jag har alltid kört med kvalitetsolja, blandat minst 20 l åt gången och 2 % blandning. Dessutom många år kört med Shell v-power bensin om det har nån skillnad vet jag ej. Blandar man i en 5 liters dunk t.ex så blir det mindre exakt om man inte är jäkligt noggrann med oljemängden.

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg byta bränsle.

totte  
#643874 Bered dig i vilket fall på att du kan få byta slangar och rensa förgasare. Sitter det beläggningar i slangarna så lossnar de av alkylaten och sätter igen inloppet till förgasaren. Gissa hur jag vet det.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg byta bränsle.

Huggar33  
#643904 Tror förgasaren måste rengöras hur som för röjsågen har väl inte varit igång på 4-5år.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjsåg byta bränsle.

Huggar33  
#648037 Kan tillägga att det är en 345rx eller rf kan någon förklarar vad skillnanden är på dem? Och finns det några kända fel med dem?

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjsåg byta bränsle.

Avslutat-02  
#648048 En 345Fr är en modernare variant.
Friskluftsmotor.
Och en 345RX är en äldre modell med längre riggrör. Högre torn.
Och mest för gräsröjning .

Lika växel, pekfingergas på båda.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg byta bränsle.

Huggar33  
#648228 Tackar röjarn för bra förklaring. Men vad kan man betala/erbjuda för en sån såg i pris begagnad skick obetydligt använd. Har mest stått.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjsåg byta bränsle.

Avslutat-02  
#648232 En såg som stått är i sämre skick än en såg som gått, med det menar jag slangar, packboxarna,packningar mm.
Det kosmetika är en sak det maskinella en annan.

Jag skulle dock säga att en 345 Fr är idag värd ca 3-3500 kr inkl moms om den fungerar utan anmärkning, minsta lilla sak drar ner priset direkt, för det kostar att laga...

En 345 Rx bedömer jag till ca 1800-2200 kr.
Den är sämre för kombi körning, men bättre på gräskörning...
Tornet gör att lutningen blir fel för skogen men fungerar då bättre för trimning.

Även denna modell är utsatt för kostnader som kan bli dyra..

Kolla så att växeln är hel oavsett modell..
Inga missljud får komma från växeln.
När den roteras med motorn av ska det inte låta när den roterar verktyget/klingan..

Inget pling från kopplingen heller.
Bara där är det ca 1100 kr att fixa om man inte kan själv...

Avatar Fallback

Re: Röjsåg byta bränsle.

Huggar33  
#648520
vinterrojarn skrev:En såg som stått är i sämre skick än en såg som gått, med det menar jag slangar, packboxarna,packningar mm.
Det kosmetika är en sak det maskinella en annan.

Jag skulle dock säga att en 345 Fr är idag värd ca 3-3500 kr inkl moms om den fungerar utan anmärkning, minsta lilla sak drar ner priset direkt, för det kostar att laga...

En 345 Rx bedömer jag till ca 1800-2200 kr.
Den är sämre för kombi körning, men bättre på gräskörning...
Tornet gör att lutningen blir fel för skogen men fungerar då bättre för trimning.

Även denna modell är utsatt för kostnader som kan bli dyra..

Kolla så att växeln är hel oavsett modell..
Inga missljud får komma från växeln.
När den roteras med motorn av ska det inte låta när den roterar verktyget/klingan..

Inget pling från kopplingen heller.
Bara där är det ca 1100 kr att fixa om man inte kan själv...

Tackar för tipsen röjarn 😀

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).