Avverkning (slutavverkning)

Bristen på kvalite i avverkningar

17 inlägg 8292 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bristen på kvalite i avverkningar

nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63494 Det som inte går att mäta skall man skita i....? Ja, det är ett sätt att se på saken... Undrar om den personen har samma uppfattning i andra frågor.

Per-Erik och övriga som varit runt och röjt /gått ikring i markerna har ni upplevt att det finns en större benägenhet att använda taggtråd till stängsel inom vissa områden eller är det ett utbrett användande över hela landet?

Själv upplever jag att det är koncentrerat till vissa regioner medan det finns områden där det bara förekommer sporadiskt.

   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Bristen på kvalite i avverkningar

per-erik  
#64385 Hej du gode Nässjömåla
När det gäller val av grip anser jag att svaret är givet. Det går inte att försvara, på ett bra sätt, grot-/träddelskörning utan att byta till ”risgrip”. Visst sjutton vet jag också att rätt person klarar vilken uppgift som man än sätter i händerna på honom/henne. Men risgripen minskar ju risken för sten/mineraljord i bränslet på ett radikalt sätt.

Sen har jag fått lära mig att skotning av träddelar ställer riktigt stora krav på skotarföraren, med avseende på föroreningar. Här lämnas ju ingen ”matta” kvar och ofta har grenarna klämts ned i mineraljorden.

När det gäller taggtråden i groten så tror jag, utan att veta, att tråden hackas sönder i tuggen utan att det ställer till allt för stora skador. Däremot har jag en annan uppfattning klar: Den arbetsledare som tycker att detta är ok borde nog syssla med något annat. Titta på fåglar, odla jordgubbar eller varför inte forska i mänskligt beteende. I första hand sitt eget.

Jag har, som du nog förstår, haft orsak att fundera över grothantering sedan en tid. Har tankat ned ett antal mätningsbestämmelser omfattande biobränsle från grot. I samtliga bestämmelser är inblandning av metall vrakorsak/orsak för mätningsvägran. Skälet till detta skulle kunna sägas vara bl.a. förbränningstekniska: På värmevärken smälter metallen och täpper igen dysorna för tilluften, med driftstopp som följd. Och en dags stopp kostar…Tja, jag vet inte. Men jag hörde igår att man på ett verk bränner 10 000 kubikmeter. Förmodligen m3s.

Så den arbetsledare som inte tycker att metall i bränslet spelar någon roll…

Apropå mätningsvägran så blev jag däremot lite förvånad när jag läste att plast (i princip ett märkband av plast) är orsak för mätningsvägran vid vissa industrier.

Apropå tråd av metall vill jag självfallet ha din uppfattning på: Arbete i avverkningslag

Kvalitet i skogen är power, önskar i alla fall
/Per-Erik

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).