Verkstan

Billig och enkel elstyrning av hydraulventiler

48 inlägg 16898 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Billig och enkel elstyrning av hydraulventiler

JohannesG  
#643621 Funderar på elkonvertering av ventilpaketet till stegmataren, men väljer att ta detta i egen tråd.

El-ventiler är det egentliga riktiga, men kostar en del. Även om NG06 i sig är relativt billiga i hydrauliksammanhang.

En Arduino som styr RC-servon är en modell vissa har gjort. Blir till och med om man vill möjlighet till proportionalstyrning, och flera finjusteringar. Men för stegmataren räcker för det mesta On/Off.

Så jag funderar på en ännu enklare modell, utan intelligent elektronik (Arduino är kanske inte intelligent, men ni förstår min poäng).
Skulle man kunna använda sig av enbart elmotorer med 3D-utskrivna drev och kuggstänger för att dra i spakarna? Motorerna styrs med enbart momentana brytare. För att inte bränna eller på annat sätt skada motorerna när de hålls aktiva används ett kort som begränsar både Volt och Ampere.
Skulle detta funka? Finns ju några här som jobbar med elektronik och kan detta långt bättre än mig.
Exempel på motor: https://www.electrokit.com/produkt/dc-m ... 8v-508rpm/
DC-DC omvandlare: https://www.electrokit.com/produkt/dc-d ... -36v-0-5a/



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Billig och enkel elstyrning av hydraulventiler

bmbamse  
#643628 Jag vänder mig från motorer med växellådor för OM växeln rasar så finns risken att ventilen hålls kvar öppen med risk för varmgång (av oljan) skjutna slangar (medan du är på väg dit för att reda reda ut det hela med följande sylvass oljestråle rakt in i ditt öga), etc.
ventilerna ska gå direkt tillbaka till neutral när du klappar till på nödstoppen...

Användarvisningsbild

Re: Billig och enkel elstyrning av hydraulventiler

bmbamse  
#643629 Detsamma gäller för övrigt RC-servon. De är också just motorer med växellådor.

Användarvisningsbild

Re: Billig och enkel elstyrning av hydraulventiler

Vardon  
#643630 Jag tänker mig spontant elcylindrar /ställdon. Behöver du bara en radiostyrning med reläutgångar. Då är mekAniken klar, kör dem ut eller in.

Jag gjorde fjärrstyrd gas så och det funkar väldigt bra tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: Billig och enkel elstyrning av hydraulventiler

bmbamse  
#643632 om jag inte hade råd med elventiler och skulle göra något sånt där själv så skulle jag använda pneumatiska elventiler (tryckluft) vilket i och för sig skulle kräva en kompressor också men det finns lösningar för det med... då kan man ha pneumatiska cylindrar som manövrerar ventilpaketet och funktionen skulle bli som "på riktigt" strömlöst = allt i neutral.

elcylindrar brukar vara om möjligt ännu dyrare...

Avatar Fallback

Re: Billig och enkel elstyrning av hydraulventiler

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643633 Kort fråga, vad använder kesla för ventil i sin LFe modell?

Användarvisningsbild

Re: Billig och enkel elstyrning av hydraulventiler

JohannesG  
#643675 Tanken är att vid strömlöst skall spaken gå tillbaka till neutral, annars behövs ju någon styrning för det också.
Men du har absolut en poäng med att ett kugghaveri eventuellt skulle kunna ställa till problem. En motor utan växel kanske vore bättre. Dock finns det väl minst tre sätt att stoppa PTO. Varav nödstoppet skulle kunna gå att sammankoppla med ett nödstopp vid knapparna för manövrering.
Vet inte om pneumatiska el-ventiler är så billiga heller, eller har du tips på prisvärda 12v riktnings-ventiler för tryckluft? Tryckluftcylinder kan man ju knåpa ihop själv av rör och en stång med o-ring.

Elektriskt ställdon måste köras tillbaka till neutral med ström. så det känns både krångligare och mindre driftsäkert, samt ofta långsamt.

Osäker på ventil. Men går säkert finna i någon tråd. Vet det var diskussion om styrning m.m när någon råkat dra av sladden. Tror vi konstaterade att det satt en dator i det hela.

   TS
Avatar Fallback

Re: Billig och enkel elstyrning av hydraulventiler

ulfgustav  
#643702 Kul med nya ideer och tankar men jag undrar faktiskt om dina tankar är praktiskt genomförbara och ger tillförlitlighet. Industriventiler NG 6 är ju enkla funktionella och dessutom relativt billiga så varför krångla till det?

Användarvisningsbild

Re: Billig och enkel elstyrning av hydraulventiler

JohannesG  
#643706
ulfgustav skrev:Kul med nya ideer och tankar men jag undrar faktiskt om dina tankar är praktiskt genomförbara och ger tillförlitlighet. Industriventiler NG 6 är ju enkla funktionella och dessutom relativt billiga så varför krångla till det?

Praktiskt genomförbara tror jag de är. Tillförlitligt är det som är frågan.

Med NG 6 bör jag kunna komma under 10 000kr, vilket absolut är prisvärt. Men skulle det gå att lösa för 1000kr tackar jag inte nej. Lite kul är det att hitta på något själv också. :wink: Men självklart är säkerheten det viktigaste.

   TS
Avatar Fallback

Re: Billig och enkel elstyrning av hydraulventiler

Tralsmo  
#643723 Nu vet ja ju ingenting om stegmatare men kan inte låta bli å bli intresserad av resonemanget.

Det är många år sen ja pysslade me styrning via pneumatik men vill minnas att det var förhållandevis väldigt billigt att knåpa ihop rätt avancerade saker.
Åtminstone för dom som hadde rätt avtal å inte bara gick in hos järnhandlaren å köpte.


En annan sak ja komm till att tänka på var ju dragmagnet.
Typ såna som sitter på stoppen på dieselmotorer.
Det gäller ju bara att hitta nåt som har tillräcklig styrka å slaglängd ( å inte för dyrt).

Ja googlade på dragmagnet å de dök upp rätt mycket som inte kostade så mycket.

Avatar Fallback

Re: Billig och enkel elstyrning av hydraulventiler

Bosse1  
#643799 Många motorer blir det :d


Användarvisningsbild

Re: Billig och enkel elstyrning av hydraulventiler

Emppoo  
#643824 Har gått i samma tankar själv att bygga egna elspakar men har mycket lite kunskap, är industrielektriker men detta går över mitt förstånd :???:

Verkar finnas rätt starka servomotorer till tex radiostyrda bilar till rimligt pris tex https://www.kullagergrossisten.se/produ ... sek-srt-rc

Tänker mig att det borde gå att montera servomotorerna med ett länkage mot spaken.

I mitt fall skulle jag behöva 5 servomotorer (En till vardera ventil) och 2 joysticks som hanterar sväng, bom, sticka och rotator, hur löser man den 5e funktionen som då blir öppna/stänga grip, har man det på knapp eller hur ser det ut i fabrikstillverkade maskiner? Är detta något som är möjligt att lösa med en aurdino? Kul om man skulle kunna dra igång projekt samtidigt och hjälpa varandra i mål :-bd

Användarvisningsbild

Re: Billig och enkel elstyrning av hydraulventiler

Williamm  
#643836 Om originalspakarna är i metall (eller man monterar en knopp i metall) kan man ha en elektronisk magnet på varje sida som drar spaken i respektive riktning. Om strömmen bryts stängs magneterna av och spaken återgår till neutral.

Hälsningar Williamm.

Användarvisningsbild

Re: Billig och enkel elstyrning av hydraulventiler

totte  
#643850
williamm skrev:Om originalspakarna är i metall (eller man monterar en knopp i metall) kan man ha en elektronisk magnet på varje sida som drar spaken i respektive riktning. Om strömmen bryts stängs magneterna av och spaken återgår till neutral.

Hälsningar Williamm.


Funkar nog tyvärr inte, dels går det åt fruktansvärt starka magneter, dels så får du ingen proportionell styrning, det blir bara av eller på.

Användarvisningsbild

Re: Billig och enkel elstyrning av hydraulventiler

JohannesG  
#643890 Frågan är vad man egentligen vinner på att använda pneumatik. Blir ju lite kaka på kaka. Eller?

Dragmagnet/Solenoid kanske fungerar men bör vara ganska stark och ha relativt lång slaglängd. Så även tveksam till det. På riktiga elventiler är det ju en elektromagnet, men är nog inte lika högt motstånd där och kanske även kortare slaglängd.
Dock är jag för dåligt insatt i vad det finns för solenoider så jag ska inte uttala mig med för stor säkerhet.

Torkarmotor blir överkurs för detta. Så mycket kraft behövs inte.

I mitt fall nu räcker egentligen ON/OFF så då blir ett servo med styrning onödigt avancerat. Och så var det det där med eventuella risker med motorer med växlar. :?: Men om man ser till att aldrig vara i närheten av överbelastning bör det hålla fint, speciellt om dreven är i metall.
Annars kan man vad jag förstått bygga helt proportionell styrning med hjälp av servon och Arduino.
Grip och utskjut är ofta ON/OFF på billigare paket. Riktiga minispakar har proportional även på dessa med hjälp av vaggor på spakarna.

Bara en elektronmagnet funkar inte, men möjligen en solenoid.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).