Skogsröjning

Brist på skogsarbetare i Sveriges skogar

16 inlägg 4064 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Brist på skogsarbetare i Sveriges skogar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643648 Hur har jag kunnat missa denna intressanta tråd?

Tycker nog att signatur Trojka har en hel del poänger i sitt resonemang. Höga skatter på arbete gör det mindre intressant att anställa folk.

Dessutom borde källskatten avskaffas i sin helhet, så att varje löntagare själv får betala in sin skatt (+ sina s.k. arbetsgivaravgifter*), så får de se hur häftigt det egentligen är att betala skatt.

* Självfallet får ju "lönen" höjas i motsvarande grad, så att reformen blir ett nollsummespel för både arbetsgivare och arbetstagare.
/Niklas



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

trojka  
#643667
Niking skrev:Hur har jag kunnat missa denna intressanta tråd?

Tycker nog att signatur Trojka har en hel del poänger i sitt resonemang. Höga skatter på arbete gör det mindre intressant att anställa folk.

Dessutom borde källskatten avskaffas i sin helhet, så att varje löntagare själv får betala in sin skatt (+ sina s.k. arbetsgivaravgifter*), så får de se hur häftigt det egentligen är att betala skatt.

* Självfallet får ju "lönen" höjas i motsvarande grad, så att reformen blir ett nollsummespel för både arbetsgivare och arbetstagare.
/Niklas


Om staten skulle sluta ljuga om hur mkt man betalar i skatt och sluta gömma det i ord som "avgifter" "moms" och "arbetsgivaravgift" och som du säger låta människor betala in pengar själva till skatt, skulle folk nog bli tokiga när de blir tvungna att betala in 70% av det man tjänar på skatteverkets konto. :grin: .

Enkla arbeten som röjning och plantering skulle definitivt bli mer attraktivt om staten tillät folk att behålla frukten av sitt arbete.
1 kr per planta = 0.30 öre efter skatt :shock:

Avatar Fallback

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

Avslutat-02  
#643676 Sätter man 200 plantor i timmen, i 8 timmar så är det 1600 st om dagen.
1600 *22 dagar =35200 kr.
Det skulle alltså bli ca 10560 kr i månaden för detta arbetet efter skatter.
Räknar på ca 70%

Måste upp i minst 2000 st om dagen för att det ska bli en bra lön...
Annars vanlig månadslön oavsett antalet om dagen man sätter..

Användarvisningsbild

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

Vedproducent  
#643679
trojka skrev:
Niking skrev:Hur har jag kunnat missa denna intressanta tråd?

Tycker nog att signatur Trojka har en hel del poänger i sitt resonemang. Höga skatter på arbete gör det mindre intressant att anställa folk.

Dessutom borde källskatten avskaffas i sin helhet, så att varje löntagare själv får betala in sin skatt (+ sina s.k. arbetsgivaravgifter*), så får de se hur häftigt det egentligen är att betala skatt.

* Självfallet får ju "lönen" höjas i motsvarande grad, så att reformen blir ett nollsummespel för både arbetsgivare och arbetstagare.
/Niklas


Om staten skulle sluta ljuga om hur mkt man betalar i skatt och sluta gömma det i ord som "avgifter" "moms" och "arbetsgivaravgift" och som du säger låta människor betala in pengar själva till skatt, skulle folk nog bli tokiga när de blir tvungna att betala in 70% av det man tjänar på skatteverkets konto. :grin: .

Enkla arbeten som röjning och plantering skulle definitivt bli mer attraktivt om staten tillät folk att behålla frukten av sitt arbete.
1 kr per planta = 0.30 öre efter skatt :shock:

Jag reagerar lite mot det här uttrycket ”enkla arbeten” Jag har sett många sk proffs som inte alls kan det här att plantera eller röja också. Det är inte alls enkelt om du ska göra det rätt och bra. Det är att förminska yrket för det krävs både kunskap, tålamod och arbetslust. Borde vara bättre betalt än det är helt klart.

Användarvisningsbild

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643682 Framför allt så behöver de höga skattesatserna synliggöras på ett helt annat sätt än i dag. Ta t.ex. bensinpriset, som borde redovisas dels utan skatt, samt med all skatt + moms.

Felet med dagens skattesystem är ju tvåfallt:

Dels är ju skatten obligatorisk att betala, vare sig den är kopplad till lön (löneskatt + arbetsgivaravgift/egenavgift), förmögenhet (förmögenhetsskatt, fastighetsskatt/avgift, fordonsskatt...) eller till konsumtion (moms, miljöskatter etc.).

Dels kan inte den enskilda individen inte bestämma över vad de egna skattepengarna ska gå till. Utan skattepengarna går rakt ner i den ofantliga sektorns svarta hål. Väl där bestämmer helt och hållet politikerna över pengarna, ofta utan att ta någon större hänsyn till väljarnas önskemål.

Genom att hålla nere skatterna rejält, så får individen samtidigt en helt annan valfrihet över sin ekonomi, samtidigt som samhället tvingas dra ner på en massa destruktiva aktiviteter, så som t.ex. publika avverkningsanmälningar, upprätthållande av strandskydd och markavvattningsförbud, nyckelbiotopsregistrering, frikostiga bidrag och stöd till aktivister och s.k. ideella miljöorganiskationer m.m. Ja, denna lista kan ju göras hur lång som helst.
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 10 maj 2020, 22:42, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

trojka  
#643686 all skatt som inte går till nödvändiga funktioner som polis, militär och domstolar är orimlig. och det är den enda funktionen staten borde ha, att skydda människors liv, frihet och egendom.

Avatar Fallback

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

Avslutat-02  
#643689 Äldrevård, sjukvård, barnomsorg,fattigbidrag mm då?

Användarvisningsbild

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643691 I vart fall borde skatterna sänkas radikalt och den enskilda skattebetalaren borde ha mycket att säga till om, när det gäller vad de egna skattepengarna ska användas till.

Man kan ju inte växa som individ, om politiker + myndigheter ständigt ska bestämma över dig och försöka hjärntvätta dig till vad som är rätt och fel.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643692
vinterrojarn skrev:Äldrevård, sjukvård, barnomsorg,fattigbidrag mm då?

Kan man ju välja själv om och hur mycket man i så fall vill bidra med. Man kanske hellre vill lägga pengarna på vägar, diken och skogsvård?
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

trojka  
#643693
vinterrojarn skrev:Äldrevård, sjukvård, barnomsorg,fattigbidrag mm då?


om staten tvingar en att betala för det kan man ju lika gärna betala för det själv. jag behöver iallafall inte stora elaka staten för att kunna sköta min egen ekonomi.
sen är ju inte ovanstående något som bedrivs med särskilt hög kvalitet i sverige.

Användarvisningsbild

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643695 Det är ju ändå ruttet när staten drar in si sådär 80 miljarder per år i olika trafikskatter och dylikt, för att sedan bara ge tillbaka ca 15-20 miljarder per år till vägar och infrastruktur.

Hur många trafikolyckor hade vi sluppit, om samhället istället hade lagt säg ca 70 miljarder per år på vägar och infrastruktur?
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

Avslutat-02  
#643781
trojka skrev:
vinterrojarn skrev:Äldrevård, sjukvård, barnomsorg,fattigbidrag mm då?


om staten tvingar en att betala för det kan man ju lika gärna betala för det själv. jag behöver iallafall inte stora elaka staten för att kunna sköta min egen ekonomi.
sen är ju inte ovanstående något som bedrivs med särskilt hög kvalitet i sverige.


Var ska den utan inkomst hämta sin intäkt ifrån då?
Var ska den ensamstående mamman som sliter för att allt ska gå ihop men ändå kanske behöver ha stöd för att klara hyran söka sitt stöd då?

Den som inte kan jobba fullt ut pga sjukdom eller skada, var ska den hitta sin ekonomiska trygghet?

Nä du, det är ett stalinistiskt tänkande över detta, alla är lika mycket värda, men vissa är mer värd än andra... Fy sjutton....

Avatar Fallback

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

tallen100  
#643786 Ja det är inte alla som är så lyckligt lottade att de sitter på något hundra hektar skog eller har någon annan säkerhet, om det skiter sej p.g.a olika orsaker...

Avatar Fallback

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

Avslutat-01  
#643815
tallen100 skrev:Ja det är inte alla som är så lyckligt lottade att de sitter på något hundra hektar skog eller har någon annan säkerhet, om det skiter sej p.g.a olika orsaker...


jag är då rätt glad över att skatten går till sjukvård...ätit specialmedecin hela livet,njurtransplanterad 2018 och får äta mer medecin resten av livet.

ni kan ju fundera på om ni skulle ha råd att betala det själva...
ett års utredning före transplantation.
3 dagar på akademiska månaden innan operation för behandling.
1 vecka på akademiska i samband med operation,kontrollerad dygnet runt av sjukvårdspersonal.

Avatar Fallback

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

lundqvist.r  
#643820
vinterrojarn skrev:
om staten tvingar en att betala för det kan man ju lika gärna betala för det själv. jag behöver iallafall inte stora elaka staten för att kunna sköta min egen ekonomi.
sen är ju inte ovanstående något som bedrivs med särskilt hög kvalitet i sverige.


Var ska den utan inkomst hämta sin intäkt ifrån då?
Var ska den ensamstående mamman som sliter för att allt ska gå ihop men ändå kanske behöver ha stöd för att klara hyran söka sitt stöd då?

Den som inte kan jobba fullt ut pga sjukdom eller skada, var ska den hitta sin ekonomiska trygghet?

Nä du, det är ett stalinistiskt tänkande över detta, alla är lika mycket värda, men vissa är mer värd än andra... Fy sjutton....[/quote]

Instämmer. Även för den som tror på marknaden borde det gå att se stora delar av skatterna som vilken försäkring som helst. Många betalar mindre summor för att de få som förhoppningsvis behöver försäkringen kan få ta del av de samlade resurserna. OK, allt är inte bra, men tron på att vi var och en skulle klara av att betala för de tjänster vi behöver tror jag är rätt naivt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).