Traktorer och processorer

Slirande koppling fixad.

2 inlägg 4062 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Slirande koppling fixad.

Björnliden  
#642969 Valmet 555 -92 med lastare och skogskärra Kesla 92HD.
Jag köpte den i april -16 då den gått 6.700 tim. Då var drift och PTO kopplingarna nyligen bytta. Före det så var splineshylsan mellan kopplingsaxel drift och växellådan bytt.

Ganska snart märkte jag att kopplingen till driften slirade. Inte mycket men det slirade på högväxel då man gasade på. Jag körde med detta i alla fall för i skogen på lågväxel så gick det bra. Men nu i mars så bokade jag tid hos Henrik, DJT i Dals-Långed, efter att ha kollat vad Lantmännen skulle ta betalt. DJT var billigare, trots att Lantmännen hade extrapris. Jag slapp frakt med trailer och jag fick vara med själv och skruva.

April -20, 7.300 tim.
När vi delat traktorn så såg vi att det var mycket växellådsolja i kopplingshuset och att PTO-lamellen var vänd bakfram (det påverkar nog ingenting men lamellerna är märkta "F/W side").
Det såg ut som att oljan kommit från kopplingsaxlarna. Vi öppnade hyttgolvet och kollade vid splineshylsan. Oljan kom via kopplingsaxlarna från växellådan.
Splineshylsan var monterad lite snett på kopplingsaxeln så den satt lite i spänn och packboxen i växellådan satt snett så den antagligen inte tätade.
Efter lite tips från Lantmännen så kunde vi dra ut kopplingsaxel PTO. Man får vara försiktig så att inte det lilla nållagret och kulan inne i axels bakände skadas. Det bakre nållagret med packbox mellan kopplingsaxel drift och kopplingsaxel PTO var totalhavererat och ena packboxen till det främre nållagret var felmonterad så oljan kunde följa kopplingsaxlarna från växellådan till kopplingen.

Vi bytte kopplingar (trots att de ej var slitna) och nållager med tätningar till kopplingsaxeln mot växellådan. Det ser bra ut än så länge. Inget oljeläckage alls mot tidigare då det var en lite pöl efter varje tur.

Jag vågade inte byta enbart den sintrade lamellen i kopplingspaketet till driften eftersom kopplingsfingrarna ska noga injusteras. Så jag köpte "Koppling 280 mm dubbel Luk" med lamell monterad ihop med tryckplatta från Olsson i Ellös. Lantmännen hade inget färdigt sådant paket. Övriga delar köpte jag från Lantmännen. Det kanske till och med hade gått att tvätta ur oljan ur den sintrade lamellen men det testade vi inte. PTO lamellen är organisk, billigare och lättmonterad så den var bara att köpa ny.

Det gick bra att skruva ihop förutom att det var svårt att justera stoppreglaget rätt. Om vi ställde det så att motorn lätt stoppade så var det gränsfall att den började strypa diesel då stoppknappen var helt intryckt. Innan vi skruvade isär traktorn så behövde jag inte dra så hårt i stoppen. Det var nog feljusterat förut så att det ströp lite för nu är motorn starkare men tar lite längre tid att stoppa då man drar ut stoppen.

Så nu har jag en starkare traktor som inte slirar på kopplingen. Väldig skillnad då jag kör på landsväg.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Slirande koppling fixad.

Leander.per  
#643611 Då kan vi köra ikapp t Björnliden! Ska bara fixa vänster framben....

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).