Bilar

Vilken mängd olja krävs för att göra en analys.

22 inlägg 5322 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilken mängd olja krävs för att göra en analys.

anersimyra  
#643593 Som rubriken anger, vilken mängd olja behövs för att analysera oljan? Bakgrunden är att jag i början av mars hade inne min Ford Ranger på service och att jag misstänker att verkstaden aldrig bytte oljan. I dag efter möjligen max 500 mils körning så tändes oljelampan, på oljestickan syns möjligen lite oljefukt nedanför nedre markeringen. Jag har tillgång till ett litet provrör men kan inte få tag på mer olja än vad som möjligen följer med upp på stickan, dessutom måste jag fylla på olja för att överhuvudtaget kunna flytta bilen.



   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken mängd olja krävs för att göra en analys.

Avslutat-02  
#643595 Det är inte så att man" glömde" att fylla filtret?

Alltså att köra motorn en stund, efter att ha olja och filter, så ska man slå på en mängd efter detta så att nivån blir korrekt..

Gör man inte det så suger filtret upp oljan och i tråget minskar mängden för mycket..

Jag skulle ta kontakt med verkstaden och tala om att det är för lite olja i motorn, och att du inte kan använda bilen förens det är åtgärdat, varför har detta hänt? Vem står för kostnaden? Har det blivit fel på någonting annat som orsakat detta?
Hur gör vi nu?

Dessa frågor hade jag ställt.

Bara en fundering...

Avatar Fallback

Re: Vilken mängd olja krävs för att göra en analys.

tallen100  
#643597
anersimyra skrev:Jag har tillgång till ett litet provrör men kan inte få tag på mer olja än vad som möjligen följer med upp på stickan, dessutom måste jag fylla på olja för att överhuvudtaget kunna flytta bilen.

Lossa lite på oljepluggen tappa ur en skvätt..

Avatar Fallback

Re: Vilken mängd olja krävs för att göra en analys.

tallen100  
#643599 Eller kommer du ner med en tunn slang och kan suga upp lite..

Avatar Fallback

Re: Vilken mängd olja krävs för att göra en analys.

bgl  
#643606 Vill verkstan vrånga har dina prova föga eller inget juridiskt värde.
Åk dit och kräv att dom i din närvaro tappar av lite olja via pluggen så ser ni hur oljan ser ut.
Kan också vara så att om det är en lite större verkstad med oljepåfyllning med mätare så kan montören ha knappat in fel volym. En bekant råkade ut för detta för flera år sen när en montör använde volymen för en 4-cylindrig BMW-diesel till en 6-cylindrig.

Användarvisningsbild

Re: Vilken mängd olja krävs för att göra en analys.

anersimyra  
#643613 Det är en AD verkstad vars personal gick i egna kläder, den ” mekaniker ” som servade min bil gick i mysbyxor och slarvade bort serviceboken. På kvittot fanns inga specificerade priser på vare sig bytta delar eller olja, att servicepunktsprotokollet saknades gör väl egentligen detsamma då jag aldrig tagit för givet att de ifyllda punkterna är utförda, men de hade i vart fall bytt luftfilter. Frågan är bara hur mycket olja som saknas när lampan börjar varna..🤔

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken mängd olja krävs för att göra en analys.

Avslutat-02  
#643614 Avkännare brukar sitta på säkerhetsnivå, så motorn inte skär om man kör vidare utan att fylla..

Men oavsett så bör man fylla.

Kan bara gissa..men ca 1-2 L

Användarvisningsbild

Re: Vilken mängd olja krävs för att göra en analys.

anersimyra  
#643617
vinterrojarn skrev:Avkännare brukar sitta på säkerhetsnivå, så motorn inte skär om man kör vidare utan att fylla..

Men oavsett så bör man fylla.

Kan bara gissa..men ca 1-2 L

Jag får ta och ringa ägaren och fråga om det är möjligt att den mysbyxbärande mekanikern möjligen glömde annat än serviceboken..🤔 men efter att ha kollat på youtube var oljefiltret är beläget blir jag än mer misstänksam..🤔 filtret är ett löst filter som monteras i ett filterhus på 2,2 motorn, det filter som låg på disken bland de övriga filtren var ett plåtfilter som var så litet att jag frågade om motorn verkligen var utrustad med ett filter med samma storlek som på en MC.. :shock:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken mängd olja krävs för att göra en analys.

Avslutat-02  
#643627 Kan bli så om man är mys mekaniker... :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Vilken mängd olja krävs för att göra en analys.

anersimyra  
#643745 Jaha..🤔 oljenivån var ok men varningen avser för högt sotinnehåll i oljan.. :-o

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken mängd olja krävs för att göra en analys.

bgl  
#643748 Troligen inte bytt!

Avatar Fallback

Re: Vilken mängd olja krävs för att göra en analys.

Avslutat-02  
#643751 Eller inte filtret rengjort...

Användarvisningsbild

Re: Vilken mängd olja krävs för att göra en analys.

anersimyra  
#643752 De har troligen inte bytt oljan.. :oops: och enligt annan verkstad där jag bokat oljebyte är det näst intill omöjligt att se om oljan gått med i 500 eller 3500 mil.. :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken mängd olja krävs för att göra en analys.

tallen100  
#643768
anersimyra skrev:De har troligen inte bytt oljan.. :oops: och enligt annan verkstad där jag bokat oljebyte är det näst intill omöjligt att se om oljan gått med i 500 eller 3500 mil.. :???:

Det lät ju lite konstigt, I så fall är det ju onödigt att byta olja innan 3500 mil..

Avatar Fallback

Re: Vilken mängd olja krävs för att göra en analys.

Avslutat-02  
#643777 Nja att se om oljan gått 500 mil eller 3500 mil är svårt, om det inte rör sig om en total sanerad motor.

Annars så finns det alltid fickor med lite olja som färgar oljan brun eller svart direkt..

Analys kan ju tala om om det är färsk eller gammal olja, sot mm.

Men om en avkännare indikerar på att sot värdet är för högt så är det mest troligt gammal olja.

Värre är det om det är en brunaktig kletig olja som sitter fast under oljelocket, då kan det vara fråga om vatten från inre kondens...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).