Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alternativ till fyrhjuling med vagn?

8 inlägg 3400 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Alternativ till fyrhjuling med vagn?

Elmhult  
#643445 Hittade dessa maskiner i Italien. Märke Caron. Kan utrustas på de flesta vis, inklusive kran som får den att bli en lättare skotare. Priset verkar efter vad jag kan luska ut starta runt 170,000 plus moms. Kran är extrautrustning. Tycker den verkar otroligt smidig. Midjestyrning, lastar från 1,5 ton, kraftuttag, trepunktslyft, tippbart flak etc. Priset är som en fyrhjuling med vagn och långt billigare än dyra miniskotare.

Caron.it



   TS
Användarvisningsbild

Re: Alternativ till fyrhjuling med vagn?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643450
Elmhult skrev:Hittade dessa maskiner i Italien. Märke Caron. Kan utrustas på de flesta vis, inklusive kran som får den att bli en lättare skotare. Priset verkar efter vad jag kan luska ut starta runt 170,000 plus moms. Kran är extrautrustning. Tycker den verkar otroligt smidig. Midjestyrning, lastar från 1,5 ton, kraftuttag, trepunktslyft, tippbart flak etc. Priset är som en fyrhjuling med vagn och långt billigare än dyra miniskotare.

Caron.it


Kanske som alternativ till ett fyrhjumngsekipage. Fast du missar förstås flexibiliteten som dessa har.
Men att jämföra med miniskotare som Bison, Alstor och sådana går förstås inte.

Avatar Fallback

Re: Alternativ till fyrhjuling med vagn?

Elmhult  
#643475 Vilken flexibilitet tänker du på då? Hur kan den vara mer flexibel än såhär? Man kan köra lite massaved på lördagen och lasta gödsel andra dagen och köra ut en älg tredje dagen. Allt utan att ändra någonting. Lägg till det en liten dieselmotor med låg förbrukning. Det kan jag tänka på iofs är ju nöjesfaktorn en fyrhjuling erbjuder. Men det har vi ju inte skattat för eller? :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alternativ till fyrhjuling med vagn?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643486
Elmhult skrev:Vilken flexibilitet tänker du på då? Hur kan den vara mer flexibel än såhär? Man kan köra lite massaved på lördagen och lasta gödsel andra dagen och köra ut en älg tredje dagen. Allt utan att ändra någonting. Lägg till det en liten dieselmotor med låg förbrukning. Det kan jag tänka på iofs är ju nöjesfaktorn en fyrhjuling erbjuder. Men det har vi ju inte skattat för eller? :wink:


Ja det där med flexibilitet är förstås upp till var och en vad som är bra. Det jag tänkte på, efter många år med just ett fyrhjulingsekipage, är möjligheten att enkelt kopplas loss vagnen och använda enbart ATVn. Det är bra även i skogen där man kunde kopplas loss vagnen och åka hem med ATVn för att fortsätta nästa dag. Sen för egen del så har jag kört så mycket med fyrhjuling nu att någon nöjesfaktor finns inte alls kvar (eller så är det åldern på föraren som spelar in :roll: )

Men annars så verkar även den här maskinen du hittat väldigt mångsidig. Kommer många sådana nu vilket är bra.

Avatar Fallback

Re: Alternativ till fyrhjuling med vagn?

axwell  
#643530 Intressant med ett större urval för oss självverksamma.

Får inte ut så mycket av din bild, dvs vilken modell är det.

Dom jag har tittat på i min länk har enkelaxel men smala däck så det krävs rätt så bra markförhållanden.

Massor av extra prylar tycks det finnas enl länken.

https://www.caron.it/eng/products/series-500-600-evo-4

Avatar Fallback

Re: Alternativ till fyrhjuling med vagn?

Elmhult  
#643542 Den verkar byggd för att vara anpassningsbar. Har sett bilder med timmertrailer och lunningsbalkar etc.

Om man är neråt nån gång efter den här förbannade Covidskiten gått över så får man ju absolut ta o provköra. :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Alternativ till fyrhjuling med vagn?

Hema  
#643550 Har för mig att http://www.hallant.se har haft denna till salu innan, de har iaf goldoni.
Kanske går att utrusta den på samma sätt?
Då finns det iaf redan en inköpskanal.
1589114106__20200510_143457.jpg

Avatar Fallback

Re: Alternativ till fyrhjuling med vagn?

Elmhult  
#643878 Hittade "skogsavdelningen".

https://www.caron.it/eng/application-fields/forestry

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).