Skogsmiljö och Trädlära

Granens grenvinkel avslöjar hur den mår?

29 inlägg 6305 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Granens grenvinkel avslöjar hur den mår?

jannee  
#643211 De plantor jag använde mig av de första 15 åren var av Emmabodagran, därefter Minsk senare har det blivit just högförädlade.
Aldrig haft problem med att topparna viker sig av någon upplega förrän jag började plantera högförädlat materiel, har ej heller tidigare haft några problem med att unggranar vikt sig, inte ens Gudrunstormen lyckades vika omkull i planteringarna.
Visst jag är snart 75 och en gammal tjurig gubbe, men det är min erfarenhet.
Allt är inte guld som glimmar.
Kom nu inte och skyll på någon dj**la växthuseffekt (klimatförändring).
Fakta är att Emmabodagranen viker sig ej och ej heller Minsken, men ok de växer inte lika fort.
De som självföryngras viker sig EJ men å andra sidan växer de kanske 30 % sämre.
Kom ej heller och skyll på plantorna, med rotsnurr eller liknade för Sveaskogs krukor är idag inte sämre än de plastgrejor men köpte på 70 talet.
Sedan ska du hålla dig till fakta
Fakta är att desto längre toppskott desto större är risken att den böjs innan den är förvedad.

Användarvisningsbild

Re: Granens grenvinkel avslöjar hur den mår?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643223 Så länge du inte vet att både Minsk och Emmaboda är med i detta hög förädlade mattetal så stannar vi diskussionen här.

Avatar Fallback

Re: Granens grenvinkel avslöjar hur den mår?

jannee  
#643264 Jag är helt införstådd att du Tåndemåla är välutbildad och lite av expert inom skogsbruk.
All ära åt experter, inte alltid att experternas åsikter är av godo. Inte minst den krassa utvecklingen har visat detta.
Inom djurriket har man framavlat kor som endast är lönsamma 3 till 4 kalvningar, kyckling (ross) växer så pass fort att de självdör innan de är fullvuxna ( de äter ihjäl sig).
Inom hundraserna avlade man fram en massa defekter innan man vaknade till.
Cordon Blue är ett exempel, dessa djur kunde endast kalva genom kejsarsnitt.
För att kunna gödsla mer använde växtriket en tid stråförkortning (förbjöds på 80 talet utom till råg) annars lade sig säden innan tröskning.
Contortatallen skulle väl bli Guds gåva till Norrländsk skogsmark.
Högförädlade granplantor är inte bara av godo, de är utan tvekan mer känsliga för både vind, vatten men även blötsnö.
Sak samma som en bensinmotor, hur länge (många mil) klarar en formel 1 motor gentemot en lågt trimmad diesel.

Avatar Fallback

Re: Granens grenvinkel avslöjar hur den mår?

jakobn  
#643269 August Holmberg, en byggmästare från Blekinge som verkade under 1800-talet skriver bla att granens grenar ska hänga ner för att det ska bli bra byggnadstimmer, sedan ska tydligen barken ha ett visst utseende också som jag inte kommer ihåg på rak arm, de nerhängande grenarna skulle vara i kombination med någon form av mossa eller lav.

De finast granarna jag sågat har alla haft nerhängande grenar, för mig är nerhängande grenar ett tecken på att tillväxten har avstannat. Det brukar vara så att dessa granar väger väldigt lite när de gått genom sågverket, medans de med grenar som tenderar att vara i vinkel med stammen väger mer. När virket torkat är viktförhållandet omvänt, vilket syns på årsringarna. Högst ovetenskaplig studie av en som inte har speciellt många års erfarenhet. Men sambandet mellan trädets förmåga att hålla vatten och ålder/tillväxt kanske någon kan förklara.

Användarvisningsbild

Re: Granens grenvinkel avslöjar hur den mår?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643275
jannee skrev:Jag är helt införstådd att du Tåndemåla är välutbildad och lite av expert inom skogsbruk.
All ära åt experter, inte alltid att experternas åsikter är av godo. Inte minst den krassa utvecklingen har visat detta.
Inom djurriket har man framavlat kor som endast är lönsamma 3 till 4 kalvningar, kyckling (ross) växer så pass fort att de självdör innan de är fullvuxna ( de äter ihjäl sig).
Inom hundraserna avlade man fram en massa defekter innan man vaknade till.
Cordon Blue är ett exempel, dessa djur kunde endast kalva genom kejsarsnitt.
För att kunna gödsla mer använde växtriket en tid stråförkortning (förbjöds på 80 talet utom till råg) annars lade sig säden innan tröskning.
Contortatallen skulle väl bli Guds gåva till Norrländsk skogsmark.
Högförädlade granplantor är inte bara av godo, de är utan tvekan mer känsliga för både vind, vatten men även blötsnö.
Sak samma som en bensinmotor, hur länge (många mil) klarar en formel 1 motor gentemot en lågt trimmad diesel.

Håller med i det mesta du skriver. Där av har vi lantraser på vår gård ta till vara på tupparna som mat mm gutefår på som betar hagarna.
Om granen har vi olika åsikt. Jag har min skog på ett kraftigt snöläge 250-280 m över havet. Vi har snöskador två av tre år. Och jag ser inte den skillnaden du säger mer än att vi har mer frostskador på Emmaboda granen.

Användarvisningsbild

Re: Granens grenvinkel avslöjar hur den mår?

HannuRöj  
#643376 🤔Är den inte någon annan gran i USA? Svartgran?
Ser ut lite som sibirisk lärk, ny vattenkvistar växter nästan hela stammen. Och nerblåsta kvistar ligger på marken.

Men intresanta tankar och erfaranheter :-bd 🌲. Även här -17 -18 och -18 -19 blötsnö skadade många fina granbestånd.

Användarvisningsbild

Re: Granens grenvinkel avslöjar hur den mår?

Fredrik Reuter  
#643473 Hej,
Nej, när vi diskuterade detta så gick vi i en ordinär skog med rödgran. Kändes bitvis som att vara hemma.

   TS
Avatar Fallback

Re: Granens grenvinkel avslöjar hur den mår?

jannee  
#643478 Något annat som verkligen har att göra med hur granen mår och eller vilka åtgärder.
Har under de senaste åren uppmärksammat stor kronutglesning oftast på lite större granar men även något yngre.
Är det växthuseffekten, varma men framförallt torra somrar - eller är den huvudsakliga orsaken granbarkborren?
Tåndemåla ! vad tror du?

Avatar Fallback

Re: Granens grenvinkel avslöjar hur den mår?

Hema  
#643489 När man går in i en skog är det lätt att se vilka träd som är en gran och inte (inget nytt under solen där) och ju mer man kollar på granarna och jämför, desto större individuella skillnader blir uppenbara.

Som att åka till ett land i Asien eller Afrika. Man ser lätt att de har ett ursprung från ett ställe, men ändå så har de så stora skillnader. Ja de tycker detsamma om oss. Ta bara det att vi alla har vår egen unika gångstil.

Det är jag menar är att man kan nog inte säga att si eller så, förutom när det är uppenbara synliga skador.

Denna tråd har gjort att man börjat kollat in olika granar och visst har man sett några med hängande grenar utan att trädet för övrigt ser ut att må dåligt. Spännande tråd iaf, finns alltid nytt att lära. 👍

Avatar Fallback

Re: Granens grenvinkel avslöjar hur den mår?

bgl  
#643507 En person passerade just min dator där denna tråd fanns på skärmen.
Han tycke på lite avstånd att det stod att "grannens grenvinkel avslöjar hur den mår"!

Avatar Fallback

Re: Granens grenvinkel avslöjar hur den mår?

Avslutat-02  
#643512 =))

Användarvisningsbild

Re: Granens grenvinkel avslöjar hur den mår?

Mellberg  
#643570 Helt fel rubrik, skall naturligtvis vara "mannens grenvinkel". Mycket tyder på att den blir något lägre med åren. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Granens grenvinkel avslöjar hur den mår?

Hema  
#643590
bgl skrev:En person passerade just min dator där denna tråd fanns på skärmen.
Han tycke på lite avstånd att det stod att "grannens grenvinkel avslöjar hur den mår"!

Jag läste grannens synvinkel.. först.. Klart kan ju bero på vilket humör han är på. :)

Samt idag när jag var ute, så var det inte ovanligt att de lägre grenarna hängde ned, de på mitten stog rakt ut och de i toppen stod nästan lite uppåt.

Fast nu kanske vi menar samtliga grenar?

Användarvisningsbild

Re: Granens grenvinkel avslöjar hur den mår?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643604
jannee skrev:Något annat som verkligen har att göra med hur granen mår och eller vilka åtgärder.
Har under de senaste åren uppmärksammat stor kronutglesning oftast på lite större granar men även något yngre.
Är det växthuseffekten, varma men framförallt torra somrar - eller är den huvudsakliga orsaken granbarkborren?
Tåndemåla ! vad tror du?


Normalt har granen barr i sju år. Här i södra Sverige blir det oftast alger på barren så vanligtvis hittar vi bar 5-6 års barr.
Torkan har gjort att granen offrar sina 4-7 år när det blir ont om vatten Vilket vi hade 2018. Nu måste granarna bygga på med mer barrvolym vilket inte varit lätt med förra årets kottsättning vilket tog mycket kraft. De bör se bättre ut i år. Då juli var bra med både värme och vatten här nere. Det bör göra att barrmassan ökar.

Granen offrar inte mer än 4 års barren utan efter det tar den bort en del av toppen ofta några meter. Funkar inte det släpper den mer av grönkronan. Har några granar här hemma med bara grönt två meter upp.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).