Motorsåg och handhållet

När ska förgasaren justeras?

37 inlägg 5396 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: När ska förgasaren justeras?

DalslandsAnders  
#643393 Tackar!
O har man gjort rätt, så har man ett stift med ljusbrun beläggning sedan!
Jag fuskar ju lite, går först efter öron o känsla, sedan tar jag en tachometer.
Har insett att mina öron ställer sågen något fett, men ändå oki.
Men tachometer är en pryl, o det gillar jag :)

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: När ska förgasaren justeras?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643440
DalslandsAnders skrev:Hur gör ni, eller tänker ni inte på hur o när ni gör det?

Justerar aldrig förgasaren numera. Har visserligen bara sex sågar som jag använder mer eller mindre men min erfarenhet är att om man tycker att förgasaren borde justeras så är det något annat fel på den, allt från ett smutsigt luftfilter till tjuvläckage. Det senaste hade kål på den enda såg jag haft som har skurit beroende på att jag justerade förgasaren istället för att leta efter det verkliga felet.
Jo, en såg justeras. Den stora sågen får gå på lite fetare bränsle vid klyvsågning.

Användarvisningsbild

Re: När ska förgasaren justeras?

DalslandsAnders  
#643442 Ja, man ska ju inte behöva justera.
Men ibland har man renoverat förgasare , eller gjort annat ingrepp, o då kan man behöva justera.

   TS
Användarvisningsbild

Re: När ska förgasaren justeras?

bmbamse  
#643444 Ja, jag har en ofelbar last...och det är att jag alltid ställer sågen för fett om jag står hemma på backen och micklar. Det slår aldrig fel (eller rätt)!
Så har jag gjort något med någon såg och justerar den hemma på gården så ser jag det endast som en grundinställning för jag kommer aldrig bli nöjd så. Men har jag sågen i skogen, med alla moment som blir där, så tycks jag få till det bättre, så därför får lilla mejseln alltid följa med till skogs. Jag blir en nöjdare person, och sågarna går bättre...

Ny har jag berättat om ETT av mina tillkortakommanden... Nå'n mer?

Användarvisningsbild

Re: När ska förgasaren justeras?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643446
bmbamse skrev:Haha! :grin:
Ja, men man borde ju kunna leta på en gammal tillotson eller zama att mickla dit och sen borra tre hål i någon kåpa för mejseln?! -Kanske går att finna någon "traditionell" tändning att byta med också, om de skulle behöva varandra...

Hela mitt yrkesliv består av elektronik, och ni får ursäkta mig, men jag tror inte på elektronik i den arbetsmiljön...

Det är inte så lätt med friskluftsmadiner och Autotune för bränsle och tändsystem hänger ihop lite och du har tre insug oftast, två för friskluft ett för bränsle luft blandning. Jag kladdade en del med detta i början och det är inte lätt att få till det riktigt bra.
372 Xtorq är lättare för där kan man använda äldre kolv/cylinder eftersom vevhus är samma som alltid. Men det är ett undantag av dessa friskluftsmotorer.
på tex 575/576 eller 550/560 är det särskilt anpassat vevhus för just friskluft och dess spolning.
Inte lätt att plugga eller bygga om.

Provade att ersätta friskluften med bränsle luft blandning. Det hade ju varit hyfsat enkelt men det blev inte bra.
Provade plugga friskluft och gav lite mer genom förgasarens hål men inte heller då fick jag till det.
Försökte då få till lite lämpligare durations tider, men det blev inte heller nåt vidare så jag gav upp då och bestämde mig att mitt fokus är och förblir på de äldre.

Användarvisningsbild

Re: När ska förgasaren justeras?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643448
DalslandsAnders skrev:Har sökt, men inte funnit..
Antar att jag kommer få olika svar här, men är nyfiken!
Vid vilket läge ska en förgasare justeras?
Startad, o låta den stå någon minut?
Eller efter körning i stock, så den är i någon sorts maxvärme?
Alltså..justeras när den är varm, eller "het"?
Hur gör ni, eller tänker ni inte på hur o när ni gör det?

Sågen ska justeras när den inte presterar rätt. Och altid rengjord/rent luftfilter och kollad bränsleledning och dess filter. Gärna kollat så skruvar sitter som de ska och inget annat ser dumt ut.
Jag startar alltid på grundinställning, kör den varm (drift temp) och utgår från det i finjustering i stock.
DEN SKA Inte tveka vid gaspådrag, Ha en jämn stabil tomgång utan koppling drar. Och restera mesta möjligt i kapet. Den ska takta något på fullvarv utan belastning med svärd o kedja monterad.
Får du till det ligger du rätt bra för en 55cc såg i vanlig huggning. Är det sen annat arbete så kan den anpassas lite mer för bästa prestation, men var försiktig med topp varvet. Lätt o köra magert eller övervarva.
Olika såg justeras olika, även i samma modell. De är lite personliga.
Testade en gån några 44'or i justering och det skilde rätt markant med varvtal vid bästa prestation och även prestation.

Användarvisningsbild

Re: När ska förgasaren justeras?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643449
DalslandsAnders skrev:Tackar!
O har man gjort rätt, så har man ett stift med ljusbrun beläggning sedan!
Jag fuskar ju lite, går först efter öron o känsla, sedan tar jag en tachometer.
Har insett att mina öron ställer sågen något fett, men ändå oki.
Men tachometer är en pryl, o det gillar jag :)

Då kan du hellre ta din vartalsmätare o lägga på gräsklipparen i mitt tycke. Eller i nedersta byrolådan!
Ställa såg generellt efter vissa varvtal funkar inte. det medför att man missar det lilla extra som sågarna kan prestera om allt är rätt. Eller går de magert o skär.

Färg på stift har lite med oljan o göra. Blir lätt svartare om oljan inte tål varvtal och temperaturspann.
Ljusbrunt är bra, gärna runt om och inte ruggig yta.

Användarvisningsbild

Re: När ska förgasaren justeras?

DalslandsAnders  
#643453 Kan nog ändå tycka att varvtalsräknaren har sin plats iallafall :)
Men som ett komplement.
Det finns dock inget bättre än känslan, o hörseln, även om min hörsel gärna ställer sågen lite fett.
Nu är sågarna justerade o klara, så nu hoppas jag inte behöva röra dom.
Lite tråkigt bara, att jag inte har något projekt på hyllan, utan alla sågar är klara :(
Men tack för alla tankar om detta!

   TS
Användarvisningsbild

Re: När ska förgasaren justeras?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643455 När du står med sågen i stocken och justerar så säger inte inte varvtalsmätaren till dig när sågen går bäst.
Och du bör inte säga det till den heller, nån granne kan höra...
Ser lite märkligt ut om man står o pratar med en varvtalsmätare.

Prata med såg är ju helt normalt däremot.

Avatar Fallback

Re: När ska förgasaren justeras?

Brorsan  
#643472
Mange skrev:Prata med såg är ju helt normalt däremot.


Sågjä... el va f. n går du inte för. :d :d

Användarvisningsbild

Re: När ska förgasaren justeras?

bmbamse  
#643476
Brorsan skrev:
Mange skrev:Prata med såg är ju helt normalt däremot.


Sågjä... el va f. n går du inte för. :d :d

Nä!! "-Hur mår du lilla vän...?!"

Användarvisningsbild

Re: När ska förgasaren justeras?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643565 Just så, Bmbamse! Klappa o krama lite med o säga gonatt innan man lägger sig.
Jag brukar alltid fråga hur det är med dem när de kommer på bänken, var de har besvär o så.
Lite trevigheter kort o gott. Det kåmmer man längre med.

Användarvisningsbild

Re: När ska förgasaren justeras?

bmbamse  
#643578 Haha, Mange, det där är skolning från 22 år av servicetekniker på kontorsmaskiner. Det funkar inte att det ligger en servicekille på knä och svär som en borstbindare vid kopiatorn på en genomsnittlig svensk arbetsplats... 🙃
När tendensen att vilja börja svära infinner sig så börjar det i alla fall gå mot lunch och då kan jag helt enkelt säga åt kunden att "-Jag drar ut och får något i mig så kommer jag tillbaka efteråt..." Och så kommer man tillbaka med förnyat tålamod och ny harmoni i själen... Det är sällan det går att tänka logiskt om man är både hungrig och på fullt humör. Dessutom blir min arbetsmiljö bättre om jag inte är irriterad...

Ja man blir äldre och mognare! 🙂 -Därav lillmejseln i kombidunken 😉 (Och så var cirkeln sluten) 🙃

Avatar Fallback

Re: När ska förgasaren justeras?

tallen100  
#643587
Mange skrev:Just så, Bmbamse! Klappa o krama lite med o säga gonatt innan man lägger sig.
Jag brukar alltid fråga hur det är med dem när de kommer på bänken, var de har besvär o så.
Lite trevigheter kort o gott. Det kåmmer man längre med.

Kan nog stämma, jag brukar säga nu jäv.. r startar du och går ditt lilla helvete.
Och det funkar nästan aldrig :d

Användarvisningsbild

Re: När ska förgasaren justeras?

bmbamse  
#643589
tallen100 skrev:Kan nog stämma, jag brukar säga nu jäv.. r startar du och går ditt lilla helvete.
Och det funkar nästan aldrig :d

Nä, det funkade inte för mig heller, därför slutade jag. 8)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).