Verkstan

Driva traktordrivet hydraulsystem med elmotor.

9 inlägg 3399 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Driva traktordrivet hydraulsystem med elmotor.

kungsis  
#643437 Jag har en kompis som köpt hus med vedeldning. Det är ett hus som kräver renovering, dvs det finns saker att lägga pengar på. Men han behöver en vedklyv. Jag har en traktordriven vedklyv och ett traktordriven hydralpump samma typ som detta http://www.weimer.se/Shop/List/Traktordrivna/55/1 ) och tank liggandes. Vad tror ni. Skulle det funka att montera det på en 5.5KW elmotor jag har liggandes?

Mvh
Kungsis



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Driva traktordrivet hydraulsystem med elmotor.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643438 Har du en växel för att få ner varvtalet från elmotorn? En elmotor brukar ligga på 1500 eller 3000 varv/min beroende på antalet poler och en punp bör ju ha max 540 som är ett typiskt varvtal på kraftaxeln.

Avatar Fallback

Re: Driva traktordrivet hydraulsystem med elmotor.

kungsis  
#643439 Jag tänkte att det kanske skulle funka med en lågvarvig, dvs runt 1000-1500. Men det kanske blir för mycket. Tror iof att jag även har någon växel liggandes. Men då blir det ju växel + växel = vettigare att montera direkt på en pump. Hm, tål att funderas på.

Mvh
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: Driva traktordrivet hydraulsystem med elmotor.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643470 De finns ett fäste för att montera pump direkt på elmotorn men de kräver att elmotorn har bultfläns, har din motor de?

Användarvisningsbild

Re: Driva traktordrivet hydraulsystem med elmotor.

bmbamse  
#643556 varför inte ställa dit en traktor också?
-Kan ju vara en väldigt korkad fråga, men borde väl ändå vara den mest uppenbara lösningen?!

(Då utgår jag från att du tänker låna ut klyven...)

Avatar Fallback

Re: Driva traktordrivet hydraulsystem med elmotor.

kungsis  
#644252
bmbamse skrev:varför inte ställa dit en traktor också?
-Kan ju vara en väldigt korkad fråga, men borde väl ändå vara den mest uppenbara lösningen?!

(Då utgår jag från att du tänker låna ut klyven...)


Jodå, vi letar billig traktor. Nödlösningen är att jag lånar ut allt, men jag har lite mycket just nu.
Jag har en rund gammal sunfab oljepump som suttit på en lastbil (kraftuttaget). Någon som har koll på vilket varvtal det brukar vara på en sådan?

Mvh
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: Driva traktordrivet hydraulsystem med elmotor.

Botvig  
#644466 Kan du sätta kilrepsskiva på pumpväxeln och på elmotorn med utväxling 1:3 så fungerar det säkert.

Användarvisningsbild

Re: Driva traktordrivet hydraulsystem med elmotor.

johan eriksson  
#644631 Ett datablad på gamla Sunfab.

(7.46 MiB) Nerladdad 120 gånger

Avatar Fallback

Re: Driva traktordrivet hydraulsystem med elmotor.

kungsis  
#644846 Det slutade med en Facebook-annons och renskrapad plånbok. Surt för stunden, men nog helt klart bästa lösningen i längden.

Mvh
Kungsis

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).