Motorsåg och handhållet

När ska förgasaren justeras?

37 inlägg 5400 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

När ska förgasaren justeras?

DalslandsAnders  
#643282 Har sökt, men inte funnit..
Antar att jag kommer få olika svar här, men är nyfiken!
Vid vilket läge ska en förgasare justeras?
Startad, o låta den stå någon minut?
Eller efter körning i stock, så den är i någon sorts maxvärme?
Alltså..justeras när den är varm, eller "het"?
Hur gör ni, eller tänker ni inte på hur o när ni gör det?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: När ska förgasaren justeras?

Avslutat-02  
#643284 Främst när det är problem med sågen..
De nyare bör vara varma..

Användarvisningsbild

Re: När ska förgasaren justeras?

DalslandsAnders  
#643289 Jo, precis. Men räcker det med att starta den, o låta den stå på tomgång ett par minuter, eller skall den köras i stock innan?
Bara funderar på hur man ska tänka när man behöver göra det.

   TS
Avatar Fallback

Re: När ska förgasaren justeras?

Avslutat-02  
#643290 Den ska ju fin justeras i stock, men grovt kan man ställa in den när den fått gått några minuter.

Användarvisningsbild

Re: När ska förgasaren justeras?

bmbamse  
#643293 Jag har INGET tålamod med krånglande maskiner... Blir värre och värre det där med åldern, har jag dessutom märkt. Så jag har alltid mejseln med mig till skogs. Finns inget värre än när man till exempel ställer ner sågen för att böka undan ris så man kan fortsätta längs stammen om det är trångt, och precis när man hugger tag i den och ska fortsätta så säger den "blup" och dör... Då är det trevligt att kunna tillrättavisa hyssen på direkten och få en behaglig dag resten av dagen i skogen. Dessutom har den ju redan arbetstemp i det läget...

Avatar Fallback

Re: När ska förgasaren justeras?

Avslutat-02  
#643295 Förr brydde jag mig inte, men nu ska maskinerna bara gå.
Om det då krävs en renovering av vevhuset eller annat, så får det vara så...

Sågar ska gå för fulla muggar.

Avatar Fallback

Re: När ska förgasaren justeras?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643296 Mina äldre Stihlsågar med traditionell förgasare behöver jag aldrig röra. De bara går. Elektroniksågar däremot kan ha hyss för sig.

Avatar Fallback

Re: När ska förgasaren justeras?

Avslutat-02  
#643298 Det är lite roligt med elektroniska komponenter...

Vad tror ni händer när sågarna börjar bli några år, och funktioner börjar att ärga..
Det blir överslag och funktioner börjar bråka...ska bli väldigt spännande att få se vad som händer.,

Användarvisningsbild

Re: När ska förgasaren justeras?

bmbamse  
#643301
vinterrojarn skrev:Det är lite roligt med elektroniska komponenter...

Vad tror ni händer när sågarna börjar bli några år, och funktioner börjar att ärga..
Det blir överslag och funktioner börjar bråka...ska bli väldigt spännande att få se vad som händer.,

Haha! :grin:
Ja, men man borde ju kunna leta på en gammal tillotson eller zama att mickla dit och sen borra tre hål i någon kåpa för mejseln?! -Kanske går att finna någon "traditionell" tändning att byta med också, om de skulle behöva varandra...

Hela mitt yrkesliv består av elektronik, och ni får ursäkta mig, men jag tror inte på elektronik i den arbetsmiljön...

Avatar Fallback

Re: När ska förgasaren justeras?

Avslutat-02  
#643303 Ser ju all elektronik i bilar och traktorer...
Det är ingen höjdare....

Avatar Fallback

Re: När ska förgasaren justeras?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643309 Jag ser ju all mekanik, filter, pumar, membran, gummi på traktorer och motorsågar. Det är ju ingen höjdare direkt, med all service, underhåll och utbyte som måste till.

Vad tror ni händer när sågarna börjar bli några år, och funktioner börjar att ärga..
Det blir överslag och funktioner börjar bråka...ska bli väldigt spännande att få se vad som händer.,


Ja, min 550:a har ännu inte fått något överslag. Hur länge till måste jag vänta? ;)

Användarvisningsbild

Re: När ska förgasaren justeras?

bmbamse  
#643316
Mangan skrev:Jag ser ju all mekanik, filter, pumar, membran, gummi på traktorer och motorsågar. Det är ju ingen höjdare direkt, med all service, underhåll och utbyte som måste till.

Vad tror ni händer när sågarna börjar bli några år, och funktioner börjar att ärga..
Det blir överslag och funktioner börjar bråka...ska bli väldigt spännande att få se vad som händer.,


Ja, min 550:a har ännu inte fått något överslag. Hur länge till måste jag vänta? ;)


Men Mangan, det där är ju ingen skillnad på din 550 heller, eller? Den har membran, gummi etc. den också.

Skillnaden är elektromekanik. något mekaniskt som ska styras av elektronik. Ju högre frekvens desto värre är det. Och problemet är att det oftast inte är möjligt att ge service på komponenten.

Sedan har vi elektroniken i sig, som för det mesta innehåller banor av metallfilm på ett fibersubstrat. Det är inte hållbart för vibrationer. Lägg till ytterligare en metall, tenn, med ytterligare andra egenskaper för temperatur och draghållfasthet och du börjar få "kallödningar" lite överallt. De kan lika gärna bero på skillnader i temperaturutvidgning efter något tusental drifttimmar...

Nu har jag inte ens börjat beröra fukt med tillhörande ärgproblem. Tror du att det är en tillfällighet att när man kommer fram till en kopiator med något allvarligare fel som till synes ALLT verkar vara i skick på, så börjar man rycka alla kontakter på kortet som berör det misstänkta felet och återansluta dem för att se om det kan vara taskig kontakt någonstans... Den absolut vanligaste frasen i en servicemanual måste vara "Check connection between..." under avdelningen "Troubleshooting"

Ju mindre skala, desto större problem...

Användarvisningsbild

Re: När ska förgasaren justeras?

DalslandsAnders  
#643320 Som någon nämnt, så bör ju någon ta fram en ombyggnadssats till sågar med elektronisk styrning.
Det bör rimligtvis inte vara så svårt.
Gällande kopiatorer så är det numera nästan aldrig mekaniska fel, utan det är 95% elektroniska fel, som skapar mekaniska problem.
Har jobbat med dessa maskiner i över 20 år, så jag har sett förändringen.

   TS
Avatar Fallback

Re: När ska förgasaren justeras?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643329 Till t.ex Stihls bedrövliga 241 så lär det gå att använda förgasaren till röjsågen 410 med visst knep och knåp.

Användarvisningsbild

Re: När ska förgasaren justeras?

totte  
#643340 För att återgå till frågan: Förgasaren justerar man bäst när sågen är arbetsvarm, dvs när den har fått jobba normalt en stund, fällt ett träd och kvistat eller kapat upp en stock till ved t ex. Efter att bara ha puttrat på tomgång så får den inte upp temperturen så det går att få den väl inställd. Men en första grundinställning så det går att börja såga med den kan man förstås göra utan att den är ordentligt varm.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).