Skogsröjning

Röjning del 8 - Hur lång tid tar det att röja?

11 inlägg 12850 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Röjning del 8 - Hur lång tid tar det att röja?

Torbjörn Johnsen  
#563772 Den här tråden ingår som en hel serie trådar om röjning. Här hittar du de andra trådarna:

Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa! Röjning del 1 (starttråd)
Röjning del 2 - Varför ska man röja?
Röjning del 3 – var ska jag börja?
Röjning del 4 – När (på året) kan jag röja?
Röjning del 5 – Vad behöver jag för utrustning?
Röjning del 6 - Hur ska jag jobba?
Röjning del 7 - Vad ska jag röja bort?


Hur lång tid tar det att röja?
Ja, det är ju lite av samma fråga som “hur långt är ett snöre?” Det beror på en massa olika faktorer. Dels på hur snabb och driven du är som röjare givetvis men framför allt på hur beståndet som ska röjas ser ut. Den enskilt största faktorn är antalet stammar per hektar. Ju stamtätare bestånd desto fler stammar att röja bort = längre tidsåtgång per hektar.

En annan faktor som påverkar tidsåtgången är trädhöjden. Enklast är att röja bestånd som är 3-5 meter höga men sedan ökar tidsåtgången ju högre träden blir. Men det kan ändå vara fina röjningar i lite högre bestånd förutsatt att stamtätheten inte är allt för hög. Oftast är det inte riktigt lika många stammar i ett högre bestånd som i ett lägre men det finns undantag. Med ökad trädhöjd blir förmågan att styra fällningen allt viktigare. Det innebär att du kommer att öka din kapacitet märkbart i mer krävande röjning ju duktigare du blir på att styra fällningen.

Ett hektar om dagen
Om man t ex röjer en fin granplantering som inte har allt för mycket täta partier med lövsly och gör arbetet under optimal årstid (avlövat) går det att röja ett hektar om dagen när man kommer igång och blir lite driven. 0,1-0,2 hektar per tank…

Det innebär att i den här typen av röjning hinner man med en hel del på bara en kväll och några tankar. Eller på en helg.

Räkna med att du hinner röja ett hektar på fyra-fem kvällar. Eller på två halvdagar under en helg. Eller på en heldag när du kommit igång på allvar. Om det är fin röjning. Sen kan du bara multiplicera med den tid du kan ägna åt röjning och så lejer du bort resten som inte hinns med så blir jobbet gjort.

1556281223_p1060003.jpg


Vad kostar det att leja röjare?
Räkna med att en röjare kostar runt 360-400 kr/timme vilket ger en dagskostnad på ca 3000 kr (exkl. moms). Det innebär att det kostar ca 3000 kr/ha att få “smörbestånden” röjda. (Det här innebär också att du har betalat din nya röjsåg redan efter dina två första röjda hektar!).

Om du anlitar en röjare för att röja lite mer krävande röjning så kostar det givetvis mer per hektar men det är också i sådan röjning det är störst skillnad mellan en glad amatör och ett proffs.

Röj det bästa själv - hyr in en röjare för djungelbestånden
Så röj de bästa och enklaste bestånden själv och anlita en röjare till det du inte hinner med. På det sättet kommer du ikapp med röjningen och efter något år har du bara enkla bestånd kvar. Samtidigt som du blivit en allt bättre röjare. Då kanske du så småningom hinner göra all röjning själv. Troligtvis kommer du att vilja göra allt själv eftersom det är ett så fantastiskt kul jobb att röja. Det går nästan inte att låta bli!

1556281223_p1060003.jpg




   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röjning del 8 - Hur lång tid tar det att röja?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#563825 Kanske kommer något om arbetsmetodik?
Själv röjer jag en gångstig och börjar sedan i hörnet längst bort från bilen/traktorn
Ett elände att kliva omkring i nedröjda buskar

Avatar Fallback

Re: Röjning del 8 - Hur lång tid tar det att röja?

Eremiten 74  
#563861 Hej :)
Jag tycker det är svårt att sätta upp mål med röjningsarbete i hektar.
Det varierar väldigt mycket med stammtäthet, terräng och höjden på beståndet.
När jag sätter upp ett mål med röjningsdagen så brukar jag räkna mängden bensin som går åt.
Om jag har en "bra dag" i skogen så gör jag slut på en fem liters dunk ( jag är varken ett proffs eller nybörjare).
Det är väldigt sällan som jag orkar röja mer än sex timmar om dagen.
Om jag ska uppskatta mängden bensin för att röja ett medel bestånd så skulle jag gissa på 15 till 20 liter (18 till 24 timmar).
Senast redigerad av Eremiten 74 lör 27 apr 2019, 11:27, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Röjning del 8 - Hur lång tid tar det att röja?

rogga_144  
#563880 Riktigt fin sammanfattning!
Kanonjobb ni gjort, Torbjörn och Fredrik, stort tack!! :-bd

Jag som försöker ”klämma mig in” på marknaden har hittat en del som är bra att lägga till i kunskapsbanken.
Där jag har varit är det oftast hårt eftersatt med snortäta, buskiga och krokiga stammar med insprängda luckor
så de kan vara lite trögt o komma igång o hitta ett bra flöde ibland.

Men de är bara o Gå på’t

:-bd :-bd

Avatar Fallback

Re: Röjning del 8 - Hur lång tid tar det att röja?

Avslutat-02  
#563883
rogga_144 skrev:Riktigt fin sammanfattning!
Kanonjobb ni gjort, Torbjörn och Fredrik, stort tack!! :-bd

Jag som försöker ”klämma mig in” på marknaden har hittat en del som är bra att lägga till i kunskapsbanken.
Där jag har varit är det oftast hårt eftersatt med snortäta, buskiga och krokiga stammar med insprängda luckor
så de kan vara lite trögt o komma igång o hitta ett bra flöde ibland.

Men de är bara o Gå på’t

:-bd :-bd



Sådana röjningar kan man dela upp i små fyrkanter, då har du alla sidor att fälla in i.
Detta blir ofta lite stökigt om man inte planerar en väg in och ut, men själva röjningen går fortare, och känns mindre ansträngande.
Lycka till. :-bd
Senast redigerad av Avslutat-02 lör 27 apr 2019, 12:05, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Röjning del 8 - Hur lång tid tar det att röja?

isteskog  
#563885 Röker du på nu igen, Vinterröjarn ...... 😉

Avatar Fallback

Re: Röjning del 8 - Hur lång tid tar det att röja?

Avslutat-02  
#563886
isteskog skrev:Röker du på nu igen, Vinterröjarn ...... 😉

Ja tydligen.....
Ja måste köpa en ny telefon, denna och jag kommer inte överens....

Kanske ska ge den till Uffe så slipper vi se va han skriver... :-bd

Användarvisningsbild

Re: Röjning del 8 - Hur lång tid tar det att röja?

Mellberg  
#563892 Viktigt att ha vasst, där finns mycket att vinna. \:d/ Stensågat någon gång? Fortsatt att röja lite till? :mrgreen: Gör aldrig så mer, orken tryter snabbt och tiden renner bort, utan att det blir så mycket gjort :surp:

Maskinslipade klingor skär betydligt snabbare. Har du mycket röjning lönar sig en klingslip. Ha alltid några extraklingor med ut, så det går snabbt att byta :-bd

Användarvisningsbild

Re: Röjning del 8 - Hur lång tid tar det att röja?

Grålle52  
#563901 55h tog det mig för 2,2ha i höstas.

Användarvisningsbild

Re: Röjning del 8 - Hur lång tid tar det att röja?

Nicke skogstroll  
#643306 -utmärkt för oss nybörjare!

Avatar Fallback

Re: Röjning del 8 - Hur lång tid tar det att röja?

jolo  
#656846 När jag sammanställer en röjsäsong så brukar det visa att vi lägger mellan 12 och 13 timmar per ha på ungskogsröjning kostnaden blir då 5 400 /ha i snitt för säsongen, om vi utgår från en timdebitering på 450:- och 12 timmar/ha

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).