Motorsåg och handhållet

Rengöring förgasare motorsåg

117 inlägg 23123 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Rotvältaren  
#643208
bmbamse skrev:
Nevyn skrev:@bmbamse, ja jag är otroligt tacksam att det finns så många här som är hjälpsamma och tar sig tid och delar med sig med sina kunskaper! Jag känner inte en kotte som delar något av mina intressen tyvärr, så det är Google och YouTube som står för min utbildning annars 😬😏

Ja, visst är det ett hjälpsamt forum!? -Jag är glad att du trivs.

Men du, jag tror många av oss skulle uppskatta bilder på ditt pysslande... :-bd


Tänkte skriva nåt putslustigt om det men känner att vi frestat moderatorernas tålamod till bristningsgränsen redan.

Men Nevyn, du kan läsa igenom tråden och göra en liten checklista på de råd som getts, sen kan vi spåna vidare. Krånglande motorsågar är inget kul, så kan vi inte ha det.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Nevyn  
#643215
Rotvältaren skrev:
bmbamse skrev:
Nevyn skrev:@bmbamse, ja jag är otroligt tacksam att det finns så många här som är hjälpsamma och tar sig tid och delar med sig med sina kunskaper! Jag känner inte en kotte som delar något av mina intressen tyvärr, så det är Google och YouTube som står för min utbildning annars 😬😏

Ja, visst är det ett hjälpsamt forum!? -Jag är glad att du trivs.

Men du, jag tror många av oss skulle uppskatta bilder på ditt pysslande... :-bd


Tänkte skriva nåt putslustigt om det men känner att vi frestat moderatorernas tålamod till bristningsgränsen redan.

Men Nevyn, du kan läsa igenom tråden och göra en liten checklista på de råd som getts, sen kan vi spåna vidare. Krånglande motorsågar är inget kul, så kan vi inte ha det.


Såna lustigheter är väl aldrig fel..? :d
Men ja, jag har hunnit bocka av lite från den listan redan, det går så fort här så man hinner inte uppdatera allt! Men ska återkomma imorgon när det tar stopp igen, för det är nog större risk för det än att det jag löser problemet :roll:

(Men bilder... Det har jag inte lyckats lösa här genom mobilen! )

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643228 Att läsa på och fundera är aldrig fel. Skulle det vara nåt du inte kan hitta så bara tjoa till. Jag har rätt mycket sparat i burken.

Användarvisningsbild

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Nevyn  
#643270 Tack @Mamge! Perfekt! :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Nevyn  
#643277
vinterrojarn skrev:Ja det är en friskluftsmotor.. och en lika illa typ som de första modellerna av hva 545..
Alltså de krånglar nå grymt när de krånglar och går väldigt bra när de går.

Det behövs så lite på dessa motortyper för att de ska börja jävlas, att man ibland får riva många gånger utan att hitta fel...


Hm! Typiskt! Jag är inte den som är den och snöar in på ett visst märke eller så... Men jag har 3 Stihl sågar, och denna Husqyn.... Stihlarna har aldrig krånglat över huvudtaget, och dom har jag haft lite längre. Det är inte första gången den här rackaren krånglar, men det har varit andra problem. Men när den väl går och funkar så gillar jag ju den såklart!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rengöring förgasare motorsåg

bmbamse  
#643280 Vad skönt att du inte står och faller med att den där går då! Då har du tid att göra ett bra jobb på den där så kanske den där blir en av dem som går väldigt bra, som vinterrojarn säger här ovanför. Det riskabla med att "ett måste" förvandlas till "ett projekt" är dock att när man kommer så långt att man behöver beställa hem delar så blir det lätt ställt åt sidan och aldrig gjort för att det finns så mycket annat som pockar på ens uppmärksamhet... Jag tror det är absolut viktigast att du försäkrar dig om att den är helt tät i vevhuset, med tanke på svagheterna vi får oss till livs här. Gör du det så tror jag du har en såg som går bra sen, och framför allt DU har fått den att gå bra!

Användarvisningsbild

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Nevyn  
#643288
bmbamse skrev:Vad skönt att du inte står och faller med att den där går då! Då har du tid att göra ett bra jobb på den där så kanske den där blir en av dem som går väldigt bra, som vinterrojarn säger här ovanför. Det riskabla med att "ett måste" förvandlas till "ett projekt" är dock att när man kommer så långt att man behöver beställa hem delar så blir det lätt ställt åt sidan och aldrig gjort för att det finns så mycket annat som pockar på ens uppmärksamhet... Jag tror det är absolut viktigast att du försäkrar dig om att den är helt tät i vevhuset, med tanke på svagheterna vi får oss till livs här. Gör du det så tror jag du har en såg som går bra sen, och framför allt DU har fått den att gå bra!


Sant, fast de andra sågarna är ju lite mindre, ja och den ena är en röjsåg, så den räknas inte riktigt! Men jag klarar mig, men jag är lite envist lagd och har svårt att släppa sånt där innan det är klart! Jag provade iallafall på den gamla partnern att bara plocka bort förgasaren och sätta tillbaka den igen, utan att ha sönder något mer på kuppen! Det funkade iaf, den är lika död som den var innan, så nu vågar jag mig nog på husqyn!
Jaa, den där "har fixat själv effekten" är rätt mysig för egot iaf! :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Avslutat-02  
#643291 Vad är det för partner?

Användarvisningsbild

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Nevyn  
#643300
vinterrojarn skrev:Vad är det för partner?


En 422, vet inte hur gammal, men den har tappat gnistan! Går säkert att få den att tända till igen, men jag har den som obduktionsbprojekt så att säga...och det kom väl till pass nu! :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Avslutat-02  
#643305 Jaså en sån... Jonsered 2136/2137

https://www.ransomspares.co.uk/diagram/ ... 802109%29/
Här är en bra skiss och man får fram artnr...

Användarvisningsbild

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Nevyn  
#643311
vinterrojarn skrev:Jaså en sån... Jonsered 2136/2137

https://www.ransomspares.co.uk/diagram/ ... 802109%29/
Här är en bra skiss och man får fram artnr...

Tack! Perfekt! Har jag karta över den ixå :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Nevyn  
#643312 Men.. man kan bli lite filosofisk över livets stora gåtor, tex hur klantig man får bli? Egentligen? 🙃 Jag lyckades inte lösa startproblemet idag... men jag lyckades skapa ett nytt problem! Var visst inte 100% uppmärksamm på hur allt satt ihop tydligen, för nu fick jag inte ihop allt så att choken kan stanna i öppet läge 😳 Nu får sågen vila lite tills imorgon ändå, den verkar lite medtagen tycker jag! 🥵 Partner n var lite mer intuitiv att få ihop igen! Jaaja.. man lär väl sig av sina misstag!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rengöring förgasare motorsåg

bmbamse  
#643318 Hur många gånger har du tagit isär och satt ihop en motorsåg förut? Man får faktiskt göra fel... En vis man i mitt förflutna brukade säga "Jaha, nu har du provat det där också, men nu behöver du ju inte göra så nästa gång..."

Användarvisningsbild

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Nevyn  
#643322
bmbamse skrev:Hur många gånger har du tagit isär och satt ihop en motorsåg förut? Man får faktiskt göra fel... En vis man i mitt förflutna brukade säga "Jaha, nu har du provat det där också, men nu behöver du ju inte göra så nästa gång..."

Tack för de stöttande orden! 🤗 hehe nää första gången var innan på partnern. Men det var kloka ord! Nästa gång ska jag nog kolla liiite noggrannare innan! :-b

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rengöring förgasare motorsåg

totte  
#643341 En god idé är att fotografera mycket och från alla vinklar när man plockar isär.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).