Skogsröjning

Frågor kring värdet av materialet som blir kvar efter röj

15 inlägg 4620 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Frågor kring värdet av materialet som blir kvar efter röj

cairde  
#643049 Hej! Amatör och första gången jag postar här men tänker att detta är rätt plats att få svar på en fråga jag tänkt på ett tag. Jag ser att liknande saker har frågats för men inte formulerat med ett utifrånperspektiv.

Jag ser ganska ofta att skogsägare lämnat kvar även grövre stockar i skogen efter vad jag gissar är röjning. Detta är ofta i lite sämre områden, stenigt eller med backar med skarp stigning och nära bebyggelse. Antar att det är svårt att köra med skogsmaskiner där. Men om man inte kan avverka, vad är då syftet med att röja? Då spelar det väl ingen roll om man sågar ner träd för värdet att gödsla? Finns det subventioner eller annat för att lämna död ved på marken? Och är det här med granbarkborre inte en grej längre, kan man verkligen såga ner en gran och bara låta den ligga?

Detta är som sagt också nära bebyggelse och de husen värms ofta med panna, eller som minst har de en öppen spis. Jag antar att det är olagligt men hur kommer det sig att de boende inte går ut och hugger upp de här stammarna till ved? Ved är ju knasdyrt om man måste köpa det själv och min erfarenhet är att folk har en ganska generös tolkning av allemansrätten och stjäl allt som sitter löst.

Om man vill kontakta markägaren för att fråga om man kan tillgodogöra sig veden som lämnas, vad är då ett rimligt pris att betala för att hämta en nedsågad stock i skogen? Per kilo eller annat rimligt sätt att mäta.

Så tre frågor:
Varför markägarenlåter grova stockar ligga kvar och ruttna bort på marken?
Hur kommer det sig att folk inte stjäl dem?
Vad är ett rimligt pris att betala för "självplock" av det som lämnats kvar efter röjning?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Frågor kring värdet av materialet som blir kvar efter rö

Fredrik Reuter  
#643051 Hej,

Intressanta frågor, kanonbra att du ställer dem! 👍

Frågan är om inte ordet röjning gör sig bäst på engelska: Pre-Commercial Thinning. Alltså utglesning utan intäkt.

Vid röjning är träden så klena att det allt som oftast blir dyrare att processa dessa och frakta ur skogen. De får istället ligga kvar.
Sedan är det ju så att det finns ett värde i dem och jag ser av och till att ex pensionärer erbjuder röjning hos grannen om de får ta delar av det nedröjda till ved.

Att en klen stam från en röjning (säg runt 8 cm i diameter eller liknande) blir kvar i skogen har ingen direkt betydelse för någon. Det är grenar och bark som står för gödslingseffekten, inte veden. Problemet kan bli om man röjer grov gran (barkborre). Praxis är då att dela upp stammen i mindre delar.

Ang självplock så kan det nog vara så jag skrev ovan; röjer du på ett förtroendefullt sätt så kan du få betalt i veduttag?

Användarvisningsbild

Re: Frågor kring värdet av materialet som blir kvar efter rö

Mellberg  
#643054 Ofta missar man att hämta veden och virke som har legat några år försämras snabbt och lönar sig då inte att hämta.

Torrträd som står på rot, kan man låta stå tills man hinner ta reda på dem. Färska/gröna vindfällen av gran skall man ta bort senast när dagstemperaturen överstiger 20 grader, för att hindra spridning av granbarkborre.

Avatar Fallback

Re: Frågor kring värdet av materialet som blir kvar efter rö

adahlm  
#643055
men hur kommer det sig att de boende inte går ut och hugger upp de här stammarna till ved? Ved är ju knasdyrt


Åtm. största delen av mina vedkunder har inget intresse eller kunnande att ta tag i en yxa eller motorsåg,
Dessutom blir det en hel del arbetstimmar att släpa ihop 5-8cm stammar och klyva upp det till några löskubik,
Men visst finns det även en del som gör detta som hobby och satsar en hel massa på ATV:n och vedmaskiner bara för att samla ihop dessa några löskubik,

Användarvisningsbild

Re: Frågor kring värdet av materialet som blir kvar efter rö

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643056 Om nu husägare städar upp på markägarens mark, mot att de få ta vara på den uppstädade veden, så åker väl markägaren på ett arbetsgivaransvar? Vilket bl.a. avser ansvar att husägaren verkligen kan hantera en motorsåg, ha rätt skyddsutrustning etc.

Så skulle då husägaren råka skada sig i uppstädningsjobbet, blir alltså markägaren skadeståndsskyldig och straffansvarig! :shock: Å då är det bättre att stockarna ruttnar bort till naturvårdens fromma.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Frågor kring värdet av materialet som blir kvar efter rö

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643057 Har haft flera som högljutt undrat varför jag inte tar rätt på röjvirket som ved. När jag säger att du kan få alltihop bara du tar rätt på det så blir det tyst.

Avatar Fallback

Re: Frågor kring värdet av materialet som blir kvar efter rö

Avslutat-02  
#643061 Jag plockar reda på den grövre veden när jag röjer åt skogsägare, men aldrig mer än ca 15 m3.
Fylla släpet med ca 2.5-3 m3 går ganska fort och det klyver jag inte..jag bara kapar och slänger in i vedboden.

Men det ska vara nära väg, inte mer än 50-60 m att brossla.

Användarvisningsbild

Re: Frågor kring värdet av materialet som blir kvar efter rö

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643062
Niking skrev:Om nu husägare städar upp på markägarens mark, mot att de få ta vara på den uppstädade veden, så åker väl markägaren på ett arbetsgivaransvar? Vilket bl.a. avser ansvar att husägaren verkligen kan hantera en motorsåg, ha rätt skyddsutrustning etc.

Så skulle då husägaren råka skada sig i uppstädningsjobbet, blir alltså markägaren skadeståndsskyldig och straffansvarig! :shock: Å då är det bättre att stockarna ruttnar bort till naturvårdens fromma.
/Niklas

Nja, så är det inte nödvändigtvis. Om träden i fråga redan är fällda och ligger på backen anses det inte vara till nytta för markägaren att de kapas upp och tas därifrån. Därmed utförs inget arbete i arbetsmiljölagens mening och arbetsgivarens ansvar för arbetstagarens utbildning aktualiseras inte.

Skulle det däremot vara så att vedhuggaren passar på att röja lite extra med motorsåg så måste vederbörande ha dokumenterade kunskaper motsvarande exempelvis motorsågskörkort.

Avatar Fallback

Re: Frågor kring värdet av materialet som blir kvar efter rö

Avslutat-02  
#643064 Är ju bara trevligt när någon vill göra snyggt i skogen eller i åkerkanten, vill någon då ha veden så varsågod, om jag inte ska ha den själv....så bara man frågar så tycker jag att det är okej.
Är det någon som är på mitt och vear så ber jag dem ringa ringa när de kommit dit och när de åker hem, så de inte blir liggandes om något hänt...

Avatar Fallback

Re: Frågor kring värdet av materialet som blir kvar efter rö

isteskog  
#643075
Sidenbladh skrev:
Niking skrev:Om nu husägare städar upp på markägarens mark, mot att de få ta vara på den uppstädade veden, så åker väl markägaren på ett arbetsgivaransvar? Vilket bl.a. avser ansvar att husägaren verkligen kan hantera en motorsåg, ha rätt skyddsutrustning etc.

Så skulle då husägaren råka skada sig i uppstädningsjobbet, blir alltså markägaren skadeståndsskyldig och straffansvarig! :shock: Å då är det bättre att stockarna ruttnar bort till naturvårdens fromma.
/Niklas

Nja, så är det inte nödvändigtvis. Om träden i fråga redan är fällda och ligger på backen anses det inte vara till nytta för markägaren att de kapas upp och tas därifrån. Därmed utförs inget arbete i arbetsmiljölagens mening och arbetsgivarens ansvar för arbetstagarens utbildning aktualiseras inte.

Skulle det däremot vara så att vedhuggaren passar på att röja lite extra med motorsåg så måste vederbörande ha dokumenterade kunskaper motsvarande exempelvis motorsågskörkort.

Bör man inte skriva ett kontrakt på virket för att vara säker?

Användarvisningsbild

Re: Frågor kring värdet av materialet som blir kvar efter rö

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643077
adahlm skrev:
men hur kommer det sig att de boende inte går ut och hugger upp de här stammarna till ved? Ved är ju knasdyrt


Åtm. största delen av mina vedkunder har inget intresse eller kunnande att ta tag i en yxa eller motorsåg,
Dessutom blir det en hel del arbetstimmar att släpa ihop 5-8cm stammar och klyva upp det till några löskubik,
Men visst finns det även en del som gör detta som hobby och satsar en hel massa på ATV:n och vedmaskiner bara för att samla ihop dessa några löskubik,


Även om dom säger att dom har lite ved o hugga till nästa år. Så blir det inte av. Utan dom köper färdig. :-bd

Avatar Fallback

Re: Frågor kring värdet av materialet som blir kvar efter rö

Tralsmo  
#643141 Före detta ägaren till en av mina fastigheter går å plockar efter mina röjningar ( med tillåtelse).
Blir inte mycket gjort där kan ja säga.

För min del ser ja hellre att det får ligga kvar, mer nytta när det får ligga kvar än å lägga arbete på å plocka ut.

Avatar Fallback

Re: Frågor kring värdet av materialet som blir kvar efter rö

Hema  
#643257 På första frågan, så kan det ibland vara slarv, att man helt enkelt missar/glömmer eller inte ser dem i snön.

Användarvisningsbild

Re: Frågor kring värdet av materialet som blir kvar efter rö

halvproffs  
#643259 TS skrev grövre stockar. Brukar alltid bli nån kvar efter en avverkning.

Avatar Fallback

Re: Frågor kring värdet av materialet som blir kvar efter rö

Avslutat-02  
#643310 Har åkt på flera hyggen och samlat ihop, av kapade stubbar och kvarlämnade stockar.
Brukar vara bra ved till sommaren.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).