Motorsåg och handhållet

Rengöring förgasare motorsåg

117 inlägg 23118 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Nevyn  
#643148 Nej då, @vinterrojarn, du var inte otydlig! Är jag som har dålig koll bara! Sånt där är väl basic vad man borde kunna! Men nu blev det ännu tydligare! Men, det är en dag imorgon också! 👍 😀

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Rengöring förgasare motorsåg

bmbamse  
#643150
Mange skrev:Biltemas gummilim!
Riktigt bra grejer som limmar allt på vad som helst verkar det som.

Vilket artikelnummer är det? (Sånt här är värdefull information! :smile: )

Användarvisningsbild

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Rotvältaren  
#643154
vinterrojarn skrev:Ursäkta om jag var otydlig.

Detta är insuget.
Nummer 1 på bilden.
1588953431_screenshot_20200508-175630.png


Runt den och mellan den och cylidern ska du spraya.
OM den ändrar ljudet och går bättre så vet du..

Den är ganska dyr.
Men den går att limma.



Är det en så kallad "friskluftare"? Har väldigt lite erfarenhet av sådana och jag är dålig på att tyda skissen men det verkar nästan så. De har ju en massa extra jox, dubbellänkage och skit. I så fall kan det ju vara bra ide' att kolla dessa länkage så att de sitter rätt och funkar som de ska innan man börjar riva. Kan ju tänkas att hoppar ett sånt på sniskan kan sågen börja bete sig underligt.
Och snälla Vinterröjarn, kan du svara på min fråga utan att nämna bränslefiltret? 🙏 :lol:

Användarvisningsbild

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643171
bmbamse skrev:
Mange skrev:Biltemas gummilim!
Riktigt bra grejer som limmar allt på vad som helst verkar det som.

Vilket artikelnummer är det? (Sånt här är värdefull information! :smile: )

36-2443
https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/ ... 2000019046
Limmar insug, vibrationselement och mycket annat med detta. Saknas det bitar limmar jag upp med detta. Tätar sprickor.
Limmar gummi på gummi, plåt, plast etc...

Skitbra. Bättre än många likvärdiga med 3-10 ggr hägre pris..

Avatar Fallback

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Avslutat-02  
#643173 Ja det är en friskluftsmotor.. och en lika illa typ som de första modellerna av hva 545..
Alltså de krånglar nå grymt när de krånglar och går väldigt bra när de går.

Det behövs så lite på dessa motortyper för att de ska börja jävlas, att man ibland får riva många gånger utan att hitta fel...

Användarvisningsbild

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Rotvältaren  
#643176 Bra tips Mange, blir nog att springa och handla en sådan nästa gång jag åker till Biltema för en körv eller två...
Själv har jag använt det här för att laga insug, funkat bra för mig och borde finnas i välsorterade byggvaruhus/järnaffärer.

Användarvisningsbild

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643181 Har provat den och flera andra. Biltemas funkar bättre. Biter i på nåt vis bättre.
Senast redigerad av Mange fre 08 maj 2020, 20:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Rengöring förgasare motorsåg

bmbamse  
#643182 Det är såna här tips som är så otroligt värdefulla. Jag är ledsen att jag går off topic här, men jag lagar kontorsmaskiner till vardags, vilket innebär att någon/några ggr per år så är man i väg på någon kurs. Efter kursdagarna är slut så hamnar man ofta i restaurangen på något gemensamt hotell och där, över ett par öl så brukar man lära sig så otroligt mycket av kolleger från hela landet. I bland lär man sig faktiskt mer på hotellet än i kurslokalen... -Ja vi är faktiskt så tråkiga att det ofta blir arbetssnack även på kvällarna... Det är ju liksom det vi har gemensamt, antar jag...

Användarvisningsbild

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Rotvältaren  
#643188
Mange skrev:Har rovat den. Biltemas funkar bättre. Biter i på nåt vis bättre.


Det stämmer nog. Cascos lim kanske lämpar sig bättre att foga med för det har lång härdningstid. Hur är det med Biltemas lim, är det snabbhärdande?
Lagade ett insug på min gamla Echo röjsåg från 1984. Limmade först med superlim för att få gummit att sitta ihop och fogade sedan med Cascos lim. Blev superstarkt och hållit i många år.

Användarvisningsbild

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Nevyn  
#643194 @bmbamse, ja jag är otroligt tacksam att det finns så många här som är hjälpsamma och tar sig tid och delar med sig med sina kunskaper! Jag känner inte en kotte som delar något av mina intressen tyvärr, så det är Google och YouTube som står för min utbildning annars 😬😏

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643195
Rotvältaren skrev:
Mange skrev:Har rovat den. Biltemas funkar bättre. Biter i på nåt vis bättre.


Det stämmer nog. Cascos lim kanske lämpar sig bättre att foga med för det har lång härdningstid. Hur är det med Biltemas lim, är det snabbhärdande?
Lagade ett insug på min gamla Echo röjsåg från 1984. Limmade först med superlim för att få gummit att sitta ihop och fogade sedan med Cascos lim. Blev superstarkt och hållit i många år.

Inte snabbt. 24 timmar brukar jag låta det va. Lite mer om jag gjort form med. Då kommer intd luft till från alla håll

Användarvisningsbild

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643198 kan vi dela ut lim posterna i en egen tråd så kan vi fortsätta diskusionen.
Jag kan lägga upp lite bilder på hur jag gör och resultat.

Användarvisningsbild

Re: Rengöring förgasare motorsåg

bmbamse  
#643199
Nevyn skrev:@bmbamse, ja jag är otroligt tacksam att det finns så många här som är hjälpsamma och tar sig tid och delar med sig med sina kunskaper! Jag känner inte en kotte som delar något av mina intressen tyvärr, så det är Google och YouTube som står för min utbildning annars 😬😏

Ja, visst är det ett hjälpsamt forum!? -Jag är glad att du trivs.

Men du, jag tror många av oss skulle uppskatta bilder på ditt pysslande... :-bd

Avatar Fallback

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Avslutat-02  
#643203 Lagar kontors maskiner....hmm
Det var spännande..emot vad jag brukar göra när skiten jävlas...ta ut dem och slå släggan i dem innan jag eldar dem rena från plast... :mrgreen: då jävlas de klart. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Rengöring förgasare motorsåg

bmbamse  
#643205 Jo, vinterrojarn, det finns någon enstaka modell jag skulle kunna tänka mig den typen av reparation för också... Men ofta går det bra å...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).