Skogsmiljö och Trädlära

Granens grenvinkel avslöjar hur den mår?

29 inlägg 6219 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Granens grenvinkel avslöjar hur den mår?

Fredrik Reuter  
#643087 Kan man genom att titta på grenvinkel på en gran avgöra hur den mår? I dagens avsnitt av Skogsforums podcast Skogsfredag så pratar vi lite om detta. Det var en skogsvaktare i USA som sade att så gjorde man med granar i USA.

Helt enkelt, om de friska grenarna slokar och börja hänga ner under horisontalplan så mår inte granen bra.

Tror du det finns någon sanning i detta eller var det bara ett sätt för virkesköpare att få skogsägaren att avverka?

Jag gissar att detta kan ha med åldern på granen att göra, yngre granar och speciellt grenar högre upp på trädet har ju en benägenhet att alltid luta uppåt, de drar sig alltså mot ljuset. Tesen här kan vara att när grenarna inte längre orkar sträcka sig mot ljuset så har granen någon form av skada eller defekt.

Har själv ingen aning men är spänd på input från er andra.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Granens grenvinkel avslöjar hur den mår?

halvproffs  
#643095 Jag tvivlar. Grenarna blir ju längre med åren så då hänger dom ner. Ju längre norrut man kommer desto mer slöjgrenar. Genom århundranden har dom lärt sig att snön förstör dom annars genom tyngden.

Användarvisningsbild

Re: Granens grenvinkel avslöjar hur den mår?

Sågen Djupvik  
#643110 Intressant teori, men håller med halvproffs och är lite tveksam. Men ska hålla koll på grenvinkeln framöver!

Avatar Fallback

Re: Granens grenvinkel avslöjar hur den mår?

alias  
#643115 Jag har för mig att grenvinklar, i alla fall delvis, är genetiskt betingade egenskaper och att det är en av de aspekter som bedömts vid utvärdering av skogsodlingsmaterial inom växtförädlingen.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Granens grenvinkel avslöjar hur den mår?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643116 Tack alias. Du skrev det jag just skulle skriva. Man eftersträvar en grenvinkel som är så när 90grader från stammen för att inte ha kvist i plankan längre tid än möjligt. Man sorterar också ut skogsodlings materialet med hur många kvistar det går på varje kvistar.

Användarvisningsbild

Re: Granens grenvinkel avslöjar hur den mår?

anersimyra  
#643118 Det är väl på samma sätt med granar som oss människor, det som pekar uppåt i ungdomen drar sig neröver ju äldre vi blir.. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Granens grenvinkel avslöjar hur den mår?

halvproffs  
#643120
anersimyra skrev:Det är väl på samma sätt med granar som oss människor, det som pekar uppåt i ungdomen drar sig neröver ju äldre vi blir.. :mrgreen:


Tala för dig själv du. 🙏 :-ss :???: :d :grin:

Avatar Fallback

Re: Granens grenvinkel avslöjar hur den mår?

Brorsan  
#643125
Tåndemåla skrev:Tack alias. Du skrev det jag just skulle skriva. Man eftersträvar en grenvinkel som är så när 90grader från stammen för att inte ha kvist i plankan längre tid än möjligt. Man sorterar också ut skogsodlings materialet med hur många kvistar det går på varje kvistar.


Det som du skriver är ju människans - virkesproducentens vilja men hur växer den opåverkad av människan.
Håller på halvproffs teori om klimat, läge, snö osv.
Inte jämförelsen med människan. :d :d
Olle

Användarvisningsbild

Re: Granens grenvinkel avslöjar hur den mår?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643133 okej. Det snabba svaret är nej. Man kan inte se hur en gran mår om den mår bra eller ej hur grenarna står. Man kan se hur granen mår genom att kolla hur många barr det finns på senaste toppskottet och hur de är spridda.
Många barr tätt den mår inte bra.
Många barr glest den mår jätte bra.
Få barr oavsett den mår inte bra.
Mängden barr sätts i juli året innan skottsättning så årets skott blir hur bra granen hade det i juli förra året.
Hur glest de kommer vara beror på hur granarna mår iår.

Användarvisningsbild

Re: Granens grenvinkel avslöjar hur den mår?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643139 Tog lite snabbt några bilder på ett hygge där jag va. Så kan man se hur jag menar.

Alla är gröna och fina så vid bra förutsättningar får alla bra skott iår.

Detta är högförädlade plantor så kolla lite på grenvinklarna med och hur många grenar det är i varje varv.

Avatar Fallback

Re: Granens grenvinkel avslöjar hur den mår?

jannee  
#643162 Är väl ändå den granen på mittbilden som klarar av en riktig omgång blötsnö :mrgreen:
Inte sällan det skiter sig när man gapar över för mycket.

Användarvisningsbild

Re: Granens grenvinkel avslöjar hur den mår?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643163
jannee skrev:Är väl ändå den granen på mittbilden som klarar av en riktig omgång blötsnö :mrgreen:
Inte sällan det skiter sig när man gapar över för mycket.

Nä den samlar mer snö än de andra så det är inte rätt.
Vet vilka som gav upp först 2009. Det var de som hade störst yta att samla snö på som la sig först.

Avatar Fallback

Re: Granens grenvinkel avslöjar hur den mår?

jannee  
#643175 Nä, där har du ALLT fel.
Hade en omgång snabbväxande, granar som var knappt 3 meter höga med 70 till 80 cm långa toppskott,
Efter en omgång blötsnö stod alla i 90 graders vinkel (de var för veka, växt för fort).
Efter snöfallet kom självklart kyla.
De granar som stod i närheten och "bara" hade ca 40 cm långa toppskott klarade dock av ovädret.
Har även märkt att dessa högförädlade plantor inte alltid hinner utveckla rotsystemet, hela trädet viker omkull sig för vind och blötsnö.

Avatar Fallback

Re: Granens grenvinkel avslöjar hur den mår?

isteskog  
#643180 Har samma erfarenheter som Jannee!

Användarvisningsbild

Re: Granens grenvinkel avslöjar hur den mår?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643186 Vad är fel? Att vissa plantor inte klarar snö som kommer från väster men inte åt öster🤔🙄 Är det mycket upplega klarar inga plantor om snön. Men på just ditt hygge var det kanske tvärt emot.
Bra för dig att just det funkade.
Nu vet du det. Så beskär alla plantor så är problemet löst?🤔 i övrigt funkar de andra plantorna lika bra.

Tänk på att det blåste ner 75 milj kubik i Gudrun. 2005. Men det blåste inte ner 75 miljöer året efter.
Varför?🤔

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).