Friluftsliv, Naturturism

MTB led/tävlingsstråk

34 inlägg 15019 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: MTB led/tävlingsstråk

DrW  
#643025
Niking skrev:
DrW skrev:
Niking skrev:Riv ner ledmarkeringarna, tycker jag. Nya leder borde kräva markägarens uttryckliga godkännande. Å idag är det ju inte särskilt svårt att leta reda på vem som äger marken i fråga.
/Niklas

Funderar på det men vill samtidigt inte ha bråk med folk. Tycker främst att det är respektlöst och hade det bara varit för någon tillfällig aktivitet hade jag nog låtit det vara men nu känns det fel. Ska ta en promenad längs stigarna i helgen och se så de inte byggt upp några hinder eller dyl.

Du har kanske att välja på att bråka, eller att ha en oönskad mtb-led på din mark.

Går leden bara på din mark, eller är rågrannarna också drabbade? Läge att snacka ihop er i så fall.
/Niklas

Den är relativt lång och går även över flera grannars och kommunal mark men minst en km över min. Knepigt läge tycker jag. Men jag har redan tidigare haft lite problem med motorcyklar och är rädd att det blir värre när det är skyltat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: MTB led/tävlingsstråk

DrW  
#643026
Piraboin skrev:anmäl till polisen för olaga intrång och nerskräpning samt skadegörelse.
För att kunna sätta upp mer eller mindre offentliga leder med skyltning på privat mark så behöver man ett avtal med markägare här i Finland. och du kan ju sätta upp skylt om att skogsarbete pågår i början av stigen samt privat mark genomgång förbjuden p.g.a. arbete och markerna tydligt med märkband och om du har några jägarkompisar så fråga om du kan få låna några viltkameror och sätt upp dom en bra bit från stigens början och nu när du har varnat för skogsarbete fäll några små träd över stigen du har ju ändå varnat dom för det då.
har du någon ting som är skyddad naturobjekt på marken eller fornlämningar så är det plus om stigen går nära det för då kan du kontakta skogsstyrelsen och diskutera om din oro att dessa objekt kan ligga i riskzonen för förstörelse

Det legala är faktiskt väldigt oklart. Allemansrätten är inte tydligt definierad men att rida och cykla har ansetts helt i sin ordning. Men både ridning och cykling ger ju skador om massa människor använder samma väg.
Den snabba utvecklingen av både cyklarnas konstruktion och det allmänna intresset för cykling har sprungit ifrån tankarna bakom allemansrätten som ju rimligen går ut på att man har rätt att passera över annans mark utan att skada. Stämmer illa med hundratals passager på samma ställe med en cykel.
I sådana här situationer är dock markägare rätt rättslösa.

   TS
Avatar Fallback

Re: MTB led/tävlingsstråk

bgl  
#643031 Undvik så långt som möjligt att ge några som helst löfte, vare sig muntliga eller skriftliga, om du inte vill ha ännu mer problem!
Finns ett gammalt rättsfall där en markägare gav muntligt löfte till en idrottsförening att lägga ett skidspår med bredd för snöskoter. en tid senare tog kommunen över spåret och drev rätten att få bredda spåret för skating och stor pistmaskin. Kommunen vann i rätten, spåret blev minst 10 meter brett och markägaren fick stå med lång näsa utan ersättning. Lova aldrig något, för inte ens muntliga samtal med en förening utan vittnen eller inspelning.

Användarvisningsbild

Re: MTB led/tävlingsstråk

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643041 Kontakta berörda grannar och hör vad de säger. Tycker nog det är läge för en polisanmälan.

Att märka ut en led är ju en s.k. kanalisering, vilket ger ett helt annat slitage på marken än om någon enstaka mtb-flanör skulle cykla där någon enstaka gång.

Betänk också att en led också kan försvåra och fördyra den framtida skogsskötseln, då skogsägaren, utan någon ersättning, alltid förväntas visa särskild hänsyn mot en sådan led. Bl.a. att inte använda leden som basväg, samt se till att inte något ris hamnar på stigen. (Sådant ris har nämligen en tendens att förstöra bakväxlar, växelöron samt hjulets ekrar).

Slutligen, säger du inte stopp nu, blir leden snabbt en permanent "sedvänja"/"tradition" med starkt lagskydd och således närmast omöjlig att få bort på laglig väg.
/Niklas
Senast redigerad av Niking fre 08 maj 2020, 09:26, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild

Re: MTB led/tävlingsstråk

Fredrik Reuter  
#643043 Det är ingen ursäkt men en förklaring kan vara att det finns kommunal skog i närheten. De kanske har börjat där (det finns väl snart en MTB i varje kommun) och sedan utökat, kanske till och med i tron om att det var kommunal skog hela vägen.

I så fall skulle jag prata med kommunen för att få koll på vad som sagts i dialogen där.

Annars håller jag med, det är oacceptabelt, det sätt banan kommit till på nu.

Användarvisningsbild

Re: MTB led/tävlingsstråk

DrW  
#643068 Snabbt svar från föreningen. De tar ner markeringarna men vill träffa mig för att diskutera framgent. Hygglig hantering nu. Dock tror jag inte att de tänkt på några andra aspekter än att få till en rolig bana.
Faktiskt lite beklämmande att folk tar sig så stora friheter.
Hur ser ni på anläggandet av cykelleder. Har redan motionsspår, vandringsled och skoterleder på marken och är inte så förtjust i tanken av en ännu mer finmaskig väv av leder att ta hänsyn till.

   TS
Avatar Fallback

Re: MTB led/tävlingsstråk

bgl  
#643069 Se till att ha juridiskt biträde närvarande vid kommande kontakt!

Avatar Fallback

Re: MTB led/tävlingsstråk

Avslutat-02  
#643070 Jag kan tänka mig att hyra ut mark för ett sådant hålligång men då ska man ha kontrakt och de är tvungen att följa detta till pricka.

Om de har tävlingar så ska de städa efter sig och åtgärda skador mm.
Sedan ska de också ta hänsyn till marken om det är blött...

Användarvisningsbild

Re: MTB led/tävlingsstråk

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643081 För egen del är jag nog tveksam till att upplåta mark för nya banor/motionsspår. Jag har sedan länge en vandringsled och den följer i princip ägogränsen + befintliga vägar, och är då inte så mycket i vägen för skogsbruket. Men det räcker för min del. Dessutom cyklas det en del MTB på denna led, vilket är ok för min del. Men inge fler leder på min mark, tack!

I grannkomunen har det nyligen gjorts två nya mtb-leder, som båda följer två befintliga motionsspår. Löpare springer motsols och cyklisterna cyklar medsols, allt för att minimera risken för konflikter mellan dessa grupper. Vore detta en tänkbar lösning för dig, DrW, då du redan har ett motionsspår på dina marker?
/Niklas
Senast redigerad av Niking tis 26 jan 2021, 16:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: MTB led/tävlingsstråk

DrW  
#643094 Att använda befintligt spår och vandringsleder är ok med mig men det är upp till föreningen att komma överens med kommunen som är nyttjanderättsinnehavare. Det låter som en rimlig lösning men jag har känslan av att de vill vara ute på smala stigar i skogen. Det tråkiga är ju att de inte lär fortsätta vara smala så länge....

   TS
Användarvisningsbild

Re: MTB led/tävlingsstråk

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643096 Spåret kvalitet avgör cykelvalet. På en ren mtb-stig kör jag gärna min heldämpade XC-cykel, men på de "nya" mtb-lederna i löpspåret funkar min gravel bike minst lika bra.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: MTB led/tävlingsstråk

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643106 Det behövs inte mycket för att stoppa en tvåhjuling egentligen. De må kunna klättra i berg men några röjstammar i kors över spåret så är det stopp

Användarvisningsbild

Re: MTB led/tävlingsstråk

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643168 Det är därför jag brukar ha en liten beskärningssåg med mig i ryggan på mina mtb-turer.
/Niklas

Användarvisningsbild

Från Naturvårdsverket hemsida

Sportskytten  
#643248 Vet inte om det är mycket till svar, men det finns info på naturvårdsverkets hemsida.

http://www.naturvardsverket.se/Var-natu ... r/Cykling/

Avatar Fallback

Re: MTB led/tävlingsstråk

Bosse1  
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).