Motorsåg och handhållet

Rengöring förgasare motorsåg

117 inlägg 23336 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rengöring förgasare motorsåg

Nevyn  
#643027 Alla kloka forumister! Jag har en liten såg som inte vill starta, och efter goda tips här så har jag testat en bensin skvätt i luftfiltret, byta bränslefilter (och har även en skvätt bränsle där i innan startförsök ;) ) och det gamla vanliga förtås bytt tändstift och så. Men får försöka mig på en förgasare tvätt nu! Jag har sökt på forumet men det som diskuteras är mellan folk som vet hur och var man ska skruva och pilla.

Någon som skulle vilja ge sig på att förklara för en nästan komplett idiot ( ingen är väl fullkomlig) hur en sådan rengöring bör gå till väga..? 🤗
Har försökt hitta nån YouTube film med men inte hittat någon bra..



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Rotvältaren  
#643037 Det där med en skvätt bensin i bränslefiltret känner jag mig skyldig till och det kommer att gå till historien som "årets hjärnsläpp".
Det finns repsatser till förgasaren och det är en sådan du behöver införskaffa. Men ett steg i taget, börja med att demontera förgasaren.
Gas och chokestagen kan vara lite pilliga att ta loss, oftast är de enklast att få ur när förgasaren är loss från skruvarna vid insuget.
Det är bara att försöka och uppstår det problem finns det säkert någon här på fforumet som kan hjälpa dig.

Avatar Fallback

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Avslutat-02  
#643038 Har du även kollat innanför ljuddämparen hur kolven ser ut?

Börja där och skriv sedan vilken såg det gäller, för det finns trix och tips för dem alla.

Användarvisningsbild

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Nevyn  
#643039 Just det, glömde det är en Husqvarna 445 e torc, ganska ny och fin! Jo, jag ska se om jag hittar en kolv att titta på! 😅
Och sorry "Rotvältarn" att jag retas! Men jag tyckte det var ett bra tips med bensin där ju! 😉 Men eftersom jag aldrig gjort rent en förgasare så är det väl på tiden att jag får tummen ur och lär mig det nu oxå i vilket fall!

   TS
Avatar Fallback

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Avslutat-02  
#643040 Det sitter 2 insexor fram på ljuddämparen.
Har för mig att det är 5mm nyckel.

De där sågarna är lite luriga, för de har en kärlek till att tjuvlufta vid cylindern...
Alltså vid insuget...
Prova innan du river att spraya rostolja eller wd40 runt omkring insuget och cylindern och sedan försök starta igen...
Går den då så har du tjuvluft vid insuget...

Avatar Fallback

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Avslutat-02  
#643042 En skiss så du ser vad du jobbar med.
HUSI2018_AAaa_445eII_2018-12.pdf

Användarvisningsbild

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Rotvältaren  
#643046
Nevyn skrev:Just det, glömde det är en Husqvarna 445 e torc, ganska ny och fin! Jo, jag ska se om jag hittar en kolv att titta på! 😅
Och sorry "Rotvältarn" att jag retas! Men jag tyckte det var ett bra tips med bensin där ju! 😉 Men eftersom jag aldrig gjort rent en förgasare så är det väl på tiden att jag får tummen ur och lär mig det nu oxå i vilket fall!


Ingen fara, jag bjuder på den. :lol:
Lika bra att backa bandet lite till, utgår ju från att det finns gnista men frågar för säkerhets skull, har du kollat det?
Finns ju ett riktigt simpelt sätt att testa kompressionen. Greppa startsnöret och släpp sågen. Hänger sågen kvar eller släpper efter lite grann på snöret så är kompressionen okej, droppar den till golvet som en sten är kompressionen kass. Men som vinterröjarn skrev, lossa ljuddämparen och kolla hur kolven ser ut.

Användarvisningsbild

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Nevyn  
#643053 Åh! Tusen tack både @vinterrojarn och @Rotvälaren!
Perfekt med en sån där skiss att gå efter! Som jag önskat att dom kunde ha med såna i instruktionsboken!! Tyvärr är jag på mitt vanliga trista jobb och kan inte prova än, men ska hem och prova skruva i em! Har en gammal partner som inte funkar den heller att testa lite på! Ifall jag råkar vara för våldsam med känsliga delar eller så! :-ss
Jaja gammal tant gör så gott hon kan som man brukar säga! 😐

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rengöring förgasare motorsåg

bmbamse  
#643058 Du har en rätt ny såg, så jag skulle nog inte gå på förgasaren det första jag gör på den. Felen i förgasaren brukar vara stela och/eller spruckna membran (av ålder och ev. "dålig" bensin, membranen blir stela och spricker till slut av att de tvingas röra sig ändå.) Din såg borde inte ha hunnit dra på sig den "åkomman"

Så jag håller med Rotvältaren och vinterröjarn helt!
Min lista skulle vara:
1. Kolla gnista
2. Kolla tjuvluft - vinterröjarn har gett en bra beskrivning på hur
3. Kolla kolven genom avgasporten (Ta bort ljuddämparen och titta in)

Har du repor på kolven så bör du kolla nr 2 ovan, tjuvluften, för det är en vanlig orsak till en skuren såg...

Tilläg: Jag såg i din andra tråd att den tänder till, så jag tror nog att du redan har koll på gnistan...

Lycka till!

Tillägg nr 2: Min systerdotter har en likadan såg och hon råkade ut för att "dykaren", bränslefiltret i bensintanken hade lagt sig så att det var veck på bränsleslangen. - Ingen soppa - ingen brum... Kan vara värt att kolla i alla fall...

Avatar Fallback

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Avslutat-02  
#643059 Slangar kan vara vanligt fel..
Just 435-440-445-450 har kända fel med tjuvluft i insuget precis där den sitter fast emot cylindern...

Användarvisningsbild

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Nevyn  
#643065 Ja, oj jag missade svara, jodå gnista kommer, men den där tjuvaktiga luften får jag nog kolla upp!
Men det är kanske inte förgasaren då... Tror jag köpte den 2016 eller nåt sånt.
Men nu är jag lite sugen på att försöka göra rent den ändå! 🙃
Och kompressionen får jag förstås kolla med, men tror den är ok!
Men tack för alla nyttiga tips!!! 😀

   TS
Avatar Fallback

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Avslutat-02  
#643067 Rengöring.

Tag isär förgasaren, märk gärna upp vart axlarna satt eller fota med telefonen.

Lägg membranen om de är ganska nya i lite aspen eller diesel.

Få gärna tag i en skiss över hur förgasaren är ihopsatt.

Sedan lägger du allt i en kastrull och häller på vatten och lite ättika.

Ca 0.5 dl per 3 l vatten, duger gott till vanlig rengöring, skölj noga.

Annars går det bra med förgasarrengöring eller bromsrengöring.

Kom ihåg att smörja alla delar igen om du kokar eller rengör med bromsrengöring, för annars så kan den skära i vissa delar.

Montera ihop och var noggrann med bränslenålen.
Så att den hamnar i rätt läge...

Smidigast är att köpa nya membran men jag har gjort så här med några till äldre sågar där det är svårt med delar och det har fungerat.

Vid vidare frågor, skriv bara... :-bd

Användarvisningsbild

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Nevyn  
#643071 Tack vinterrojarn! Det var en utförlig beskrivning! Och en superbra skiss fick jag ju innan, så jag har hopp om att kanske kunna få till det! 😅(Men om jag lyckas skruva ihop allt i fungerande skick igen sedan är förstås en annan femma! 🤪)

   TS
Avatar Fallback

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Avslutat-02  
#643076 Det är lugnt, vi är många här som kan hjälpa...
Skriv om det hakar sig, så svarar vi. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Nevyn  
#643082 Taack! Så skönt att ha online assistans med sånt här! ☺️

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).