Öppna kategorin

Enat Norden, vad sägs?

37 inlägg 5166 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Enat Norden, vad sägs?

Fredrik Reuter  
#642903 Kryptiskt för mig är att du först skriver att EU främst var skapad för att få en marknad för kol och stål, men blev också sedan en avgörande del för att det inte skulle bli krig:

vinterrojarn skrev:Just det jag skrev att EU från början var en marknads kraft för kol och stål marknad, men blev också en avgörande del för att inte de deltagande länderna skulle starta krig mellan varandra.

Men vi ser ju ofta hur EU ställer saker på sin spets.
Nu har Storbritannien gått ur och fler kommer att göra, hur ska det bli nu med avgifter och liknande...det är inte säkert att länder kommer att godkänna att vissa inte lever upp till stadgarna, medans andra får betala för detta...så det kan mycket väl hända att just EU sammanhållningen kan skapa ett krig...


Men sedan skriver du att EU främst var för att skapa en makt som hindrade länder till kapprustning, vilket sedan skulle leda till krig.

vinterrojarn skrev:Nej då inte alls.
Frågan är större än man kan tro.
För att ena Norden och varför nu Norge eller Danmark, Finland skulle vara ens en tanke djupare på detta vete tusan.
För de har helt andra ideologier över sina system.

Detta syntes ganska bra under de första dagarna under Corona krisen som nu råder.

Vart har vi en samsyn på ekonomin eller gränserna? Vart har vi någonsin haft en samsyn på detta?

Ställ gärna frågor om mina funderingar, jag svarar, men inte är det för att få chansen till att svara utan jag vill hellre ha en diskussion/debatt.

EU i sig var främst för att skapa en makt som hindrade länder till kapprustning, vilket sedan skulle leda till krig.
Vi har ju alla läst historia, där nämns vissa delar som erövrades tidigare som var och är viktiga områden med kol och järnmalm mm. Det var och är dock inte EU:s avsikt från början att hindra världskrig utan att krig skulle utbryta emellan dess ursprungsländer... Nederländerna, Belgien, väst Tyskland, Frankrike, Italien, Luxemburg. Det var många olika konflikter emellan dessa länder inte bara första och andra världskriget, utan även långt tidigare som dessa länder bråkade om tillgångar.

1950-talet så avancerade Sovjetunionen genom Europa, och 1956 var Sovjetunionens vrede över Ungern när upproret slogs ned. Kalla krigets maktförskjutning hade börjat..

1957 skrevs Romfördraget under, och där med skapades också EEG, även kallad för gemensamma marknaden.


Det blir lite kryptiskt.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Enat Norden, vad sägs?

Avslutat-02  
#642912 samarbetet startades just för att få en marknad för kol och stål..
Att detta skulle hindra vissa länder till kapprustning är helt förståeligt och kapprustning i sig kan skapa konflikter vilket sedan leder till krig.
Men EU skapades i främsta ledet som marknads samarbete/styrorgan.
I andra ledet så leder detta till mindre krig.
Ganska enkelt.

Avatar Fallback

Re: Enat Norden, vad sägs?

Avslutat-02  
#642918 EKSG Europeiska kol och stålgemenskapen.
Fördraget skrevs 1951 och fick laga kraft 1952.
1952-2002 var föregångaren till EG, som i sin tur blev EU.
Alltså EKSG gällde i 50 år.
Fördraget handlar om kol och stål, båda är för vapentillverkning.

I detta ingick inte de allierade, utan just enbart ursprungsländerna.
Storbritannien gick med på 1970- talet så även Danmark, 1973 har jag för mig men ska inte skriva in det i sten..

1981 kom nästa, och Finland, Sverige, Österrike 1995.

Avatar Fallback

Re: Enat Norden, vad sägs?

Hema  
#642926 Vi skulle kunna bjuda in Storbritannien och Irland och skapa Vikingland. 👍

   TS
Avatar Fallback

Re: Enat Norden, vad sägs?

hfab  
#642943 Personligen anser jag mig vara en del av ALLA här.
Och jag är absolut inte för någon form av förtryck.
Jag har även svårt att se några reella fördelar med ett EUmedlemskap.
Senast redigerad av hfab lör 27 jun 2020, 16:49, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Enat Norden, vad sägs?

Avslutat-02  
#642944 Du som skrev "dumma i huvudet" inte jag.
Har inte ens antytt till detta.
Utan just att någon är emot EU och det EU står för, då är det fel.
Lika fel som när man är emot sossarna och deras politik eller partners.

Det får man inte vara, man ska vara pk och håller man sig inte till detta då ska man bli använd som idiot objekt.

Att du ej kan läsa svenska är mer ditt problem än mitt.

Användarvisningsbild

Re: Enat Norden, vad sägs?

totte  
#642991 Lägg av med att ifrågasätta intelligens och läsförmåga. Diskutera sakfrågan men utan personangrepp.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).