Öppna kategorin

Enat Norden, vad sägs?

37 inlägg 5142 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Enat Norden, vad sägs?

Avslutat-02  
#642785 Just det jag skrev att EU från början var en marknads kraft för kol och stål marknad, men blev också en avgörande del för att inte de deltagande länderna skulle starta krig mellan varandra.

Men vi ser ju ofta hur EU ställer saker på sin spets.
Nu har Storbritannien gått ur och fler kommer att göra, hur ska det bli nu med avgifter och liknande...det är inte säkert att länder kommer att godkänna att vissa inte lever upp till stadgarna, medans andra får betala för detta...så det kan mycket väl hända att just EU sammanhållningen kan skapa ett krig...

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Enat Norden, vad sägs?

Kse  
#642850
vinterrojarn skrev:Just det jag skrev att EU från början var en marknads kraft för kol och stål marknad, men blev också en avgörande del för att inte de deltagande länderna skulle starta krig mellan varandra.

Men vi ser ju ofta hur EU ställer saker på sin spets.
Nu har Storbritannien gått ur och fler kommer att göra, hur ska det bli nu med avgifter och liknande...det är inte säkert att länder kommer att godkänna att vissa inte lever upp till stadgarna, medans andra får betala för detta...så det kan mycket väl hända att just EU sammanhållningen kan skapa ett krig...


:lol: Va?Du skrev inget av det där, allt du skrev var ju:
Den som tror att EU förhindrar ett 3 världskrig, bör nog tänka om.
Det är mer risk att EU skapar ett krig än att det förhindrar ett..

Avatar Fallback

Re: Enat Norden, vad sägs?

Avslutat-02  
#642853 Precis, och i detta finns redan allt om detta med EU om man kan sin EU historia.
Det ska inte behöva vara tydligare än så, eftersom folk valt att rösta positivt till skiten, så bör man ju också vetat vad man röstade om eller hur?

Därför antog jag att man redan förstod och hade så bra koll att man inte behövde vara mer specifikt.

En lite rolig sak om EU nu i dessa tider är att de skänker väldigt lite stöd, medans de gärna vill ha donationer från medlemsländerna.....

Användarvisningsbild

Re: Enat Norden, vad sägs?

halvproffs  
#642856
vinterrojarn skrev:Precis, och i detta finns redan allt om detta med EU om man kan sin EU historia.
Det ska inte behöva vara tydligare än så, eftersom folk valt att rösta positivt till skiten, så bör man ju också vetat vad man röstade om eller hur?

Därför antog jag att man redan förstod och hade så bra koll att man inte behövde vara mer specifikt.
.


Du måste ju tänka på oss så vi förstår. Vi kan ju inte en tusendel av vad du kan.
Oops, talar om mig själv så ingen annan tar illa vid :-ss :d

Avatar Fallback

Re: Enat Norden, vad sägs?

Avslutat-02  
#642858 Åh jo det gör ni visst det.
Och ja det kan vara svårt att hänga med i allt.

Men fortfarande så har ni lika bra koll som jag på hur och varför EU startades,eller hur?

Så varför sitta och dra historien om detta igen.... Det är en marknads överenskommelse om kol och stål,som sedan blev en hel organisation som styr regler om tjänster och varor inom medlemsländerna. Dess lagar väger även tyngre än det enskilda landets lagar.
Vilket bara där gör att jag aldrig skulle ha valt detta...

Avatar Fallback

Re: Enat Norden, vad sägs?

isteskog  
#642862 Därför röstade man emot .....

Användarvisningsbild

Re: Enat Norden, vad sägs?

Fredrik Reuter  
#642863 Och "marknadsöverenskommelsen" handlade om att ha kontroll över kol- och stål-industrin primärt för att förhindra tillverkning av krigsvapen, som kan användas för att starta krig.

Idén om ett "Europas förenta stater" fanns redan innan första världskriget, utvecklades efter första världskriget och gick från idé till handling efter andra världskriget. De allierade lade full kontroll på bland annat Ruhrområdet efter kriget, så inte Tyskland skulle börja tillverka vapen direkt efter förlusten, det var kol- och stål-regleringen. Senare (typ 1950) så införlivades inte bara Tysklands kol- och stålindustri och resten är historia.

Så jag vidhåller, EU skapades för att förhindra framtida krig.

Avatar Fallback

Re: Enat Norden, vad sägs?

hfab  
#642864
vinterrojarn skrev:Och ja det kan vara svårt att hänga med i allt.



Så sant.

Användarvisningsbild

Re: Enat Norden, vad sägs?

Kse  
#642879
vinterrojarn skrev:Precis, och i detta finns redan allt om detta med EU om man kan sin EU historia.
Det ska inte behöva vara tydligare än så, eftersom folk valt att rösta positivt till skiten, så bör man ju också vetat vad man röstade om eller hur?

Därför antog jag att man redan förstod och hade så bra koll att man inte behövde vara mer specifikt.

En lite rolig sak om EU nu i dessa tider är att de skänker väldigt lite stöd, medans de gärna vill ha donationer från medlemsländerna.....



Vilket svammel.😄
Ska man kunna tolka in allt det i dom två meningarna du skrev så kräver det att man vet det du vet och tycker som du, och det gör ingen annan mer än du själv.

Jag pressar dig lite eftersom jag vill visa på det här med att man måste inte in i varenda tråd och ha en åsikt om allt och alla, hela tiden, överallt.
Speciellt om det är inlägg som egentligen inte säger någonting överhuvudtaget, ja om man inte kan läsa in en halv A4:a sida i två meningar men det kan du inte räkna med att folk kan.

Avatar Fallback

Re: Enat Norden, vad sägs?

Avslutat-02  
#642880 Jaså...och därför sitter vi nu med i EU och folk slår sig för pannan och undrar vad var det vi röstade på.

Tack ännu en gång för att du visar att folk inte förstod vad de röstade på en gång i tiden...

Som vanligt....

Men bra då vet jag att ALLA här är för EU och dess förtryck på medlemsländer...
Va trevligt...

Användarvisningsbild

Re: Enat Norden, vad sägs?

Kse  
#642889 🤯 Ja va fan. 😄

Jag börjar tro att du skriver kryptiskt bara för att få frågor så du får skriva lite mer.
Ska man läsa mellan raderna för att förstå eller?

Avatar Fallback

Re: Enat Norden, vad sägs?

Palakangas  
#642890 Åter igen om att läsa mellan raderna.
https://larare.at/svenska/moment/lasfor ... derna.html

Avatar Fallback

Re: Enat Norden, vad sägs?

Avslutat-02  
#642892 Nej då inte alls.
Frågan är större än man kan tro.
För att ena Norden och varför nu Norge eller Danmark, Finland skulle vara ens en tanke djupare på detta vete tusan.
För de har helt andra ideologier över sina system.

Detta syntes ganska bra under de första dagarna under Corona krisen som nu råder.

Vart har vi en samsyn på ekonomin eller gränserna? Vart har vi någonsin haft en samsyn på detta?

Ställ gärna frågor om mina funderingar, jag svarar, men inte är det för att få chansen till att svara utan jag vill hellre ha en diskussion/debatt.

EU i sig var främst för att skapa en makt som hindrade länder till kapprustning, vilket sedan skulle leda till krig.
Vi har ju alla läst historia, där nämns vissa delar som erövrades tidigare som var och är viktiga områden med kol och järnmalm mm. Det var och är dock inte EU:s avsikt från början att hindra världskrig utan att krig skulle utbryta emellan dess ursprungsländer... Nederländerna, Belgien, väst Tyskland, Frankrike, Italien, Luxemburg. Det var många olika konflikter emellan dessa länder inte bara första och andra världskriget, utan även långt tidigare som dessa länder bråkade om tillgångar.

1950-talet så avancerade Sovjetunionen genom Europa, och 1956 var Sovjetunionens vrede över Ungern när upproret slogs ned. Kalla krigets maktförskjutning hade börjat..

1957 skrevs Romfördraget under, och där med skapades också EEG, även kallad för gemensamma marknaden.

Användarvisningsbild

Re: Enat Norden, vad sägs?

halvproffs  
#642893
Kse skrev:🤯 Ja va fan. 😄

Jag börjar tro att du skriver kryptiskt bara för att få frågor så du får skriva lite mer.
Ska man läsa mellan raderna för att förstå eller?


Och jag som trodde jag var korkad för jag fattar inte mycket av detta. Då är vi två iaf \:d/

Avatar Fallback

Re: Enat Norden, vad sägs?

Avslutat-02  
#642894 Vi vänder på det, vad är det som är kryptiskt?

Vad är det ni anser er behöva läsa mellan raderna?

Vad är det som är så svårt?

Är det att man ifrågasätter EU? Ja kanske.
Det verkar ju vara en underbar sak att vara medlem i.....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).