tor 07 maj 2020, 13:37#642892
Nej då inte alls.
Frågan är större än man kan tro.
För att ena Norden och varför nu Norge eller Danmark, Finland skulle vara ens en tanke djupare på detta vete tusan.
För de har helt andra ideologier över sina system.
Detta syntes ganska bra under de första dagarna under Corona krisen som nu råder.
Vart har vi en samsyn på ekonomin eller gränserna? Vart har vi någonsin haft en samsyn på detta?
Ställ gärna frågor om mina funderingar, jag svarar, men inte är det för att få chansen till att svara utan jag vill hellre ha en diskussion/debatt.
EU i sig var främst för att skapa en makt som hindrade länder till kapprustning, vilket sedan skulle leda till krig.
Vi har ju alla läst historia, där nämns vissa delar som erövrades tidigare som var och är viktiga områden med kol och järnmalm mm. Det var och är dock inte EU:s avsikt från början att hindra världskrig utan att krig skulle utbryta emellan dess ursprungsländer... Nederländerna, Belgien, väst Tyskland, Frankrike, Italien, Luxemburg. Det var många olika konflikter emellan dessa länder inte bara första och andra världskriget, utan även långt tidigare som dessa länder bråkade om tillgångar.
1950-talet så avancerade Sovjetunionen genom Europa, och 1956 var Sovjetunionens vrede över Ungern när upproret slogs ned. Kalla krigets maktförskjutning hade börjat..
1957 skrevs Romfördraget under, och där med skapades också EEG, även kallad för gemensamma marknaden.