ATV och UTV i skogen

Biltema mellanlägg för fjädring

22 inlägg 12219 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Biltema mellanlägg för fjädring

Ent  
#641739 Någon som testat Biltemas gummimellanlägg för att styva upp fjädringen på hjulingen? Ett billigt alternativ om det bara passar, man får 6 st för 70 SEK. Verkar gå att vända på två sätt för olika höjd.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... gLb7vD_BwE



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Biltema mellanlägg för fjädring

Tokslut  
#642810 Glöm den tanken, De ligger inte kvar och håller inte formen. Polaris har en seriösare produkt som går nästan varvet runt i fädern

https://www.hanseriksson.se/produkt/287 ... springs-2/

Avatar Fallback

Re: Biltema mellanlägg för fjädring

Ent  
#642814 För att få dem att sitta kvar tänkte jag att man borrar ett hål mitt i kudden och trär igenom två buntband, ett i den övre spiralen och ett runt den nedre. Man får dra åt dem lite lagom så att de kan flexa något. Men om de inte ens klarar vikten av en Outlander 450 är det inte mycket hurra för. Frågan är om Polaris-mellanlägg en passar in i spiralerna på Outlander?

   TS
Avatar Fallback

Re: Biltema mellanlägg för fjädring

Hema  
#642816 En stötdämparfjäder är inte gjord för att punktbelastas på det viset som det blir med dessa lösningar. Visst kanske kan funka för atv. Bättre är isf att lägga distansbrickor över och/eller under fjädern. Bäst är väl att byta ut fjädern mot en kraftigare.

Användarvisningsbild

Re: Biltema mellanlägg för fjädring

halvproffs  
#642824 Håller helt med Hema. Köp kraftigare fjädrar!
Grannen har kraftigare både fram och bak. Monterades när den köptes ny. Han kör ofta med vagn efter och snöblad fram på vintern när det behövs. Han är jättenöjd.

Användarvisningsbild

Re: Biltema mellanlägg för fjädring

anersimyra  
#642826 Fjäderlås är det enda praktiskt gångbara om man hänger på en hydraulvagn.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Biltema mellanlägg för fjädring

halvproffs  
#642828
anersimyra skrev:Fjäderlås är det enda praktiskt gångbara om man hänger på en hydraulvagn.. :-bd


Inget är skrivet om hydraulvagn. Kan ju vara så att TS bara vill ha hårdare fjädring.
Annars hållee jag med dig.

Avatar Fallback

Re: Biltema mellanlägg för fjädring

Ent  
#642831 Precis, har bara en enkel Kina-kranvagn. Och jodå, styvare fjädrar är naturligtvis det bästa men det som finns till 450 är löjligt dyrt, tusenlapp och mer per styck. Jag är för snål/lat helt enkelt. Årsveden blir dyr plus tiden att sätta dit dem. Såna här gummipluppar borde hindra bakfjädringen från att bottna vid tung last på vagnen, tex vid passage över diken. Lätta att ta bort vid vanlig finåkning också (nån gång ska det kanske bli av...).

Om man sätter fler kuddar per fjäder, 4-5 st så borde det bli snällare mot fjädern.

Nåväl, jag kollar efter distansbrickor kanske, kuddarna får bli plan B. Lasta mindre plan C. Nya fjädrar plan D, såvida man inte snubblar på nåt fynd.

   TS
Avatar Fallback

Re: Biltema mellanlägg för fjädring

Avslutat-01  
#642832 Steloperera Yamaha 550/700

jag gjorde stelop på min hjuling,funkar bra och tar bort dom inför plogning på vintern

Användarvisningsbild

Re: Biltema mellanlägg för fjädring

halvproffs  
#642841
bork skrev:https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=129&t=22546

jag gjorde stelop på min hjuling,funkar bra och tar bort dom inför plogning på vintern


Tyvärr har TS inte skrivit vilken sorts hjuling han har. På min Po 850 är det extremt trångt. Har man väl fått ditt Avestas fjäderlåsning så tar jag inte bort den i första taget.
Hörde en nyligen som sa att det känner på chassit rejält att steloperera. Någon som vet?

Avatar Fallback

Re: Biltema mellanlägg för fjädring

Ent  
#642846 Can-Am Outlander 450 Pro 2017, enkelsadel, T3a. Inte mycket plats mellan fjäder och hjul. Och jag har också läst/hört att det blir påkänningar vid steloperering, plus att det blir okomfortabelt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Biltema mellanlägg för fjädring

Hema  
#642929
halvproffs skrev:
bork skrev:https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=129&t=22546

jag gjorde stelop på min hjuling,funkar bra och tar bort dom inför plogning på vintern


Tyvärr har TS inte skrivit vilken sorts hjuling han har. På min Po 850 är det extremt trångt. Har man väl fått ditt Avestas fjäderlåsning så tar jag inte bort den i första taget.
Hörde en nyligen som sa att det känner på chassit rejält att steloperera. Någon som vet?

Ahh min goa tråd, kul att någon har haft nytta av den.

Allmänt kan väl sägas att kör man stelopererat, så får man köra försiktigare. Inga höga hastigheter när man kör med last. Särskilt i terräng. Krafterna från ojämnheter måste kunna ta vägen någonstans. Ju högre hastighet desto större krafter. Så körning med stag, bör köras med förnuft!

Användarvisningsbild

Re: Biltema mellanlägg för fjädring

anersimyra  
#642960 Har man kört traktor i skogen så vet man vilken komfort man kan förvänta sig av en ” steloperation.” ... :-bd alternativet att inte montera fjäderlås ger ingen komfort överhuvudtaget då ekipaget blir i stort sett okörbart. Ett skogsekipage kör man dessutom så långsamt så man har ingen praktisk nytta av fjädringen.

Avatar Fallback

Re: Biltema mellanlägg för fjädring

Tralsmo  
#642963 Jag köpte en Yamaha 660 2006.
Monterades Öhlins stötdämpare med extraförstärkta fjädrar (bak) på den.
Körde i huvudsak den med kranman vagn me drift de första 300 timmarna.

Gick igenom den efter ca 200 timmar. Då fick ja svetsa ramen som hadde gett sej.
De va runt motorn de hadde gett sej , tror inte de hadde me fjädringen å göra. Nog mer med dragkraften. Ja fick även en ny dragkok på garanti efterssom den gav sej rätt tidigt.
På den tidigare Yamaha 660 va drivknutat å drivaxlar rätt klena. Körde sönder några stycken som gick på garantin. När garantin gick ut så sålde jag vagnen.

Jag har fortfarande hjulingen kvar har gått 700 timmar nu. Skottar bara snö med den så den går inte mycket härnere i Småland.

Det där med gummi i fjädrarna skulle ja nog inte bry mej om alls. Funkar nog lika bra utan.
Min hjuling är faktiskt rätt komfortabel med dom Öhlins trotts att dom är i styvaste hacket .

Avatar Fallback

Re: Biltema mellanlägg för fjädring

Ent  
#642983 Förutom en bråkdel av priset för styvare fjädrar och besväret att byta dem, så är min tanke att man lite geschwinnt hissar upp hjulingen och trycker dit gummiduttarna när det är vedhuggardags. Sen tar man bort dem. Då åker man behagligt när man ska finköra kring gården eller till byhandlarn för att köpa glass.

Jag tror tammetusan jag slår till när jag passerar BT nästa gång. Även en snåljåp som jag kan svälja kostnaden om det floppar😄Jag återkopplar när jag utvärderat.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).