Öppna kategorin

Enat Norden, vad sägs?

37 inlägg 5108 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Enat Norden, vad sägs?

Hema  
#642717 Fann detta, hellre ett starkare Norden än EU. 👍


Skulle vi kunna dra nytta inom skogsindustrin genom ett sådant här samarbete?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Enat Norden, vad sägs?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#642719 Skogsindustrin är redan internationell och känner inte av några gränser. I vart fall inom EU. Annars är tanken rolig men de kulturella skillnaderna är större än de verkar om man tänker efter. Så finns det stötestenar som NATO och om norrmännen vill dela med sig av sin oljefond. Finns tankar om att gå åt andra hållet och dela Sverige i syd och nord.

Användarvisningsbild

Re: Enat Norden, vad sägs?

Fredrik Reuter  
#642723 Visst, det skulle säkert kunna funka.

Men!

Vi får aldrig glömma varför EU skapades en gång i tiden - att förhindra krig. Regionen har redan begagnats med uppstarten av två världskrig och ett tredje tror jag inte många önskar.

Som någon sade som svar på att "EU är tungrott och kostar hutlöst med pengar":

"Det är ändå godtagbart och billigt om man jämför med ett krig".

Avatar Fallback

Re: Enat Norden, vad sägs?

tallen100  
#642732 Tror vi klarar oss fint utan EU...
Bättre att slösa pengar på något vettigare.

Avatar Fallback

Re: Enat Norden, vad sägs?

Tralsmo  
#642735 Av 2 onda ting väljer ja nog EU.

Avatar Fallback

Re: Enat Norden, vad sägs?

jannee  
#642736 Håller HELT med Hema, en union liknande USAs skulle detta väl matcha övriga världen.

Avatar Fallback

Re: Enat Norden, vad sägs?

hfab  
#642738 Det blev iallafall bättre öl när jag och finnarna gick med i EU.

Avatar Fallback

Re: Enat Norden, vad sägs?

isteskog  
#642742 Vem vet! I framtiden det kanske är EU som startar krig och vi blir tvingade att delta i detta ..... Första steget är nog redan förberett med ett Eu-försvar.

Avatar Fallback

Re: Enat Norden, vad sägs?

tallen100  
#642743 Vi borde göra samma som britterna och gå ur.

Avatar Fallback

Re: Enat Norden, vad sägs?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#642748 EU visade sig inte vara mycket värt i coronakrisen. Frankrike stoppade sjukvårdsmaterial som bara skulle fraktas genom landet och Haparanda har fått en gräns som liknar gamla Östberlin.

Användarvisningsbild

Re: Enat Norden, vad sägs?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#642761
Skogsola skrev:EU visade sig inte vara mycket värt i coronakrisen. Frankrike stoppade sjukvårdsmaterial som bara skulle fraktas genom landet och Haparanda har fått en gräns som liknar gamla Östberlin.


Gränsen mellan Haparanda och Torneå får man nog beskylla kung Gustav IV Adolf som ville ha gränsen längs torne älv istället för Sangis (eller om det var Kalix-) älv när man förlorade Finland till ryssen :-b
Att Finland nu inte vill ha in smittade svenskar är väl sunt, deras dödstal är ju något bättre än våra. Skulle EU ha tvingat dem att öppna gränsen?

Växte upp i Haparanda innan EU och nog har den gränsen varit öppnare efter inträdet, till den milda grad att svenska tullhuset inte längre finns öht. :mrgreen:

EU i nuvarande form gör inte mycket nytta, nåt lär man nog ändra på om man vill hålla fast vid det.

Avatar Fallback

Re: Enat Norden, vad sägs?

Hema  
#642764
Fredrik Reuter skrev:Visst, det skulle säkert kunna funka.

Men!

Vi får aldrig glömma varför EU skapades en gång i tiden - att förhindra krig. Regionen har redan begagnats med uppstarten av två världskrig och ett tredje tror jag inte många önskar.

Som någon sade som svar på att "EU är tungrott och kostar hutlöst med pengar":

"Det är ändå godtagbart och billigt om man jämför med ett krig".

Jag hör vad du säger, men jag tycker att det haltar lite. Då skulle man kunna behöva gå med på vilken skit som helst bara för att förhindra ett krig. EU som jobbar för att förstöra internet, den personliga integriteten osv.

Nee jag gillar samarbete, men jag upplever att EU kör sitt race och det är jag inte intresserad av. EU-länderna fick rösta om Lissabon-fördraget, Irland röstade fel enligt EU och fick rösta om (vilket handlade om mindre makt hos länderna, såsom jag förstod det).

Fast om vi skulle skapa denna union, så finns det väl inget som säger att vi inte skulle kunna vara med i EU? Bara att vi fick större inflytande.

Samt så skulle vi få vara med på G8:a möten (om jag minns klippet rätt). Om det är eftertraktat?

   TS
Avatar Fallback

Re: Enat Norden, vad sägs?

jannee  
#642774 EU har otvivelaktigt varit bra för Frankrike och Tyskland, deras tillväxt har ökat drastiskt,
EU har också varit bra för Spanien, Portugal, Italien men även Grekland de största bidragsmottagarna.
Däremot har varken Sverige eller Finland gjort någon ekonomisk vinning - tvärtom.
Självklart har handeln inte minst transporter förenklats men till vilken kostnad.
Viss svensk industri har varit vinnare men hur stor industri har inte utkonkurrerats, något det talas tyst om.
Finns inget som säger att man inte skulle kunnat fortsätta med frihandelsavtal med speciella starter och varor.
Numera är vi endast en bidragsgivare en lydnation gentemot mellan och södra Europa.
När sedan allt verkligen ställs på sin spets är det ingen som stöder andra nationer.
EU kommer på sikt att upplösas samma som Sovjetunionen gjorde, däremot har Norden tillsammans med Island i grunden helt andra förutsättningar att långsiktigt kunna fungera som en union.

Avatar Fallback

Re: Enat Norden, vad sägs?

Avslutat-02  
#642775 Den som tror att EU förhindrar ett 3 världskrig, bör nog tänka om.
Det är mer risk att EU skapar ett krig än att det förhindrar ett..

Användarvisningsbild

Re: Enat Norden, vad sägs?

Kse  
#642783
vinterrojarn skrev:Den som tror att EU förhindrar ett 3 världskrig, bör nog tänka om.
Det är mer risk att EU skapar ett krig än att det förhindrar ett..


Hur menar du?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).