Skogsröjning

Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

125 inlägg 29877 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#642248 Hur löper experimentet på?

(Ända ner till sidan sex hade tråden halkat)

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Torbjörn Johnsen  
#642254 Jo, det rullar på. Killarna röjer och har nån dag kvar på det senaste (sista) objektet. De jagar efter mer jobb. Har bl a åkt runt med lappar i brevlådor, annonserar här på skogsforum samt kontaktat många virkesköpare inom regionen. Än så länge har inte uppdragen direkt rasat in men det gäller nog att ligga i. För röjning finns det ju gott om och det skrivs dagligen om brist på arbetskraft för skogsvårdsarbete.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#642257 Priotera att få de klart med pefc papprena. För innan dess får inte bolagen ta in de. Utan att de har eget arbetsgivare ansvar. Gäller både markägare och bolag. Fixa kontakt med någon av de organisationer som har pefc och skaffa intyg där. Utbildning som grönt kort mm kan göras senare. Då dessa inte görs så ofta. Jag får inte ta in de och göra jobb på min skog. Det är pefc som sätter stopp och inte fsc. Men just nu finns ett fönster under Corona tider för plantörer och röjare så kolla även upp det.

När de fått ett pefc nr så skriv ut några entreprenadsavtal som de har med ut till markägarna. Så är inte det längre ett hinder.

Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

HannuRöj  
#642268 :-b Enlig PEFC i Finland kan certifierad skogsägare betala direkt till ocertifierad röjare, men arbetet kan inte säljas åter.
Jag, som är certifierad som skogsägare, måste registrera mig också som entreprenadör. Det att får namtet på registern kostar här 100€+vat per år, köpes på nätet, ingen utbilding.

Avatar Fallback

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Hema  
#642272
HannuRöj skrev::-b Enlig PEFC i Finland kan certifierad skogsägare betala direkt till ocertifierad röjare, men arbetet kan inte säljas åter.
Jag, som är certifierad som skogsägare, måste registrera mig också som entreprenadör. Det att får namtet på registern kostar här 100€+vat per år, köpes på nätet, ingen utbilding.

😲

Avatar Fallback

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Avslutat-02  
#642274 Så gör jag åt flera stycken här med..

Inga problem, och bolagen har då inte heller uppgett att man skulle räknas som arbetsgivare för att man anlitar utan certifiering, utan bara att det strider emot PEFC, det övriga är en skattemässig fråga där inte ens facken skulle haft talan.

Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#642279 Det är hur som hur den vanligaste avvikelse som vi har i det småskaliga skogsbruket och ska man gå runt det ska du få en lön och inte fakturera ett uppdrag. Det räcker att en i ett arbetslag har full utbildning men alla ska har nödvändig utrustning mm. Fönstret i år är att man inte behöver gå grundutbildningen i år om förmannen eller en heltidsanställd har grönt kort tex.

Att bolagen gör som det gör låter väl inte detta bli mer rätt utan det är en slapphet i deras organisation.
Som jag förstår vill killarna här skaffa jobb och att då ducka för reglerna som resten av Skogsvårdsbolagen har är inte rätt väg!

Avatar Fallback

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Avslutat-02  
#642282 Jo det är det, för då står man upp för en fri marknad med fria avtal.
Inte att någon hittepåare som hade för lite att göra, kommit med en massa trams.

Det går utmärkt att göra på detta sättet och det har fungerat under många år.
Detta med certifiering och hot är för tjänstemän som är för rädda om sitt eget skinn, skulle aldrig ta i skiten.

Nä hellre så blir jag utan en massa arbeten som iallafall bara är dåligt planerade eller som knappt är värda energin, pga dåliga tjänstemän, än att hålla på med certifiering.

Det är bara ytterligare ett sätt att stjäla pengar.

Det gör staten redan så det räcker.
Efter denna pandemi, så är rätt väg att gå.
Är att ta bort fackens krav och hållhakar.
Bort med krångel för företag och folk som vill jobba, det ända detta med certifiering visar är hur dyrt och krångligt allt blir..men visst vill vissa tjänstemän rädda sina jobb med att kartlägga skogar, varsågod men gör det utan att trycka ner företagandet.

Användarvisningsbild

Sv: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 2

Torbjörn Johnsen  
#642588 Här kommer video nr 2. Från killarnas utbildningsdagar med Lasse Kaubak från Nordfor. Tre mycket givade dagar som la en god grund för att röja med god produktion. Text om de här dagarna finns lite längre tillbaka i tråden: Torbjörn Johnsen - Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Här kan ni se lite glimtar från utbildningen:


   TS
Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

fendt311  
#642589 Video klippet är privat står det .

Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Torbjörn Johnsen  
#642592 Aj då! Då ändrar jag det direkt!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? D

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#642600
Torbjörn Johnsen skrev:Här kommer video nr 2. Från killarnas utbildningsdagar med Lasse Kaubak från Nordfor. Tre mycket givade dagar som la en god grund för att röja med god produktion. Text om de här dagarna finns lite längre tillbaka i tråden: Torbjörn Johnsen - Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Här kan ni se lite glimtar från utbildningen:



Är det verkligen produktionshöjande för en nybörjare att såga med en hand? Jag kanske har missat nåt under mina år med röjsåg men de gånger jag sågat med en hand fri och en på sågen är lätträknade.

Avatar Fallback

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Avslutat-02  
#642605 Nej det är det inte, men det gör jobbet lättare att fälla åt rätt håll, men det tar nog längre tid med detta än att fälla åt rätt håll från början..

För övrigt så fick då jag lära mig att båda händerna ska vara på styret...annars så kan olyckor ske....

Avatar Fallback

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

hpskog  
#642606 Trevlig film och välkommen till röjskogen killar. Ni behövs för röjning finns det gott om . Kör hårt.

Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Torbjörn Johnsen  
#642607 Jag återkommer men en egen tråd och en ny video med fokus på röjningsmetodiken. Då blir det fördjupning i enhandsröjning!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).