Verkstan

Enkla svets och kaptips

324 inlägg 80895 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Erre  
#642399
@johan eriksson skrev:erre
Skulle du vilja ta några fler bilder på lyften till småmaskiner?
Håller på att försöka övertala chefen att vi behöver något sådant.

Kan jag fixa. 👍

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Brorsan  
#642404
halvproffs skrev:Kan se ut så här med två hjul så det blir lätt att flytta.


Den var bra.
Visa hur det inte ska se ut runt om. :d

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

tallen100  
#642406
Brorsan skrev:
halvproffs skrev:Kan se ut så här med två hjul så det blir lätt att flytta.


Den var bra.
Visa hur det inte ska se ut runt om. :d

det där såg lite halvproffsigt ut :d

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643734 Jag försöker lära mig svetsa. Men jag har stora problem med att se var jag svetsar någonstans, ofta drar jag snett och svetsar utanför fogen. Har ställt ner hjälmen på lägsta mörkhet. Står ute i dagsljus.

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Avslutat-02  
#643735 Det är extremt svårt att se i dags ljus vad man gör när man svetsar, försök skugga dig själv så går det bättre...

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

fendt311  
#643737 Tycker det är lättast när man svetsar ute. Om solen inte blänker i skärmen. Jag har problem med att se när det är mörk. Sedan börjar ålder seendet på att göra sitt till. :-o

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Ent  
#643740
Mangan skrev:Jag försöker lära mig svetsa. Men jag har stora problem med att se var jag svetsar någonstans, ofta drar jag snett och svetsar utanför fogen. Har ställt ner hjälmen på lägsta mörkhet. Står ute i dagsljus.


Har samma problem. Svetsen går som dröm och man tycker det blir så jädrans bra. Tyvärr 1 cm vid sidan om :oops:

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Tralsmo  
#643743 Det där med å svetsa när det är mörkt å ljust har med ålder å göra ochså.
På sjuttitalet när ja lärde mig å svetsa så var det inga problem att se. Problemet va att ja inte kunde svetsa.
Nu är det tvärtom.

Har man nån lampa bakom sej så får man skärma av det så går det bättre.
Ja har problem att se när det är mörkt ute.
Har hänt att man varit tvungen att svetsa på kvällen nån gång. Då har ja fått sätta en lampa som lyser på stället där ja ska svetsa åsså få ja lägga ett skynke över huvet så det inte kommer ljus bakifrån.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Henrik-  
#643744 Skulle svetsa lite fyrkantsprofil i helgen. Hade då svårt att se var fogen skulle vara men tog då vinkelslipen och gjorde en grund anvisning

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Ent  
#643747 Är det skillnad mellan billigare och mer påkostade svetsskärmar i detta avseende? (Nu syftar jag på automatiskt avbländande skärmar).

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Avslutat-02  
#643755 Hade en esab tidigare, har en biltema nu, märker ingen större skillnad.

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Avslutat-02  
#643756
Henrik- skrev:Skulle svetsa lite fyrkantsprofil i helgen. Hade då svårt att se var fogen skulle vara men tog då vinkelslipen och gjorde en grund anvisning


Ta slipen och slipa nedåt så att ett v skapas emot där man ska svetsa, så blir det enklare att få till en fin fog...

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

barbarossa  
#643757 Till personskydd hör även andningskydd/utsug...lika viktigt som allt det andra

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643766 Ja, det där med att skugga hjälpte. 👍 Fast då såg jag inte fogen innan jag svetsade istället... 🙃

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

tallen100  
#643769
Mangan skrev:Ja, det där med att skugga hjälpte. 👍 Fast då såg jag inte fogen innan jag svetsade istället... 🙃

Nä man kan inte få allt :mrgreen:
Men ju mer du tränar desto bättre går det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).